گروه بورس کالا - منیره نظامیوند: بازار آتی روز گذشته را در شرایطی آغاز کرد که مولفه‌هایی که بازار منتظر روشن شدن آنها بود تا حدودی مشخص شده است. روز پنجشنبه و پس از پایان معاملات بازارهای مختلف از جمله آتی، قیمت حامل‌های باقیمانده از جمله بنزین و گازوئیل مشخص شد و به این ترتیب انتظارها که طی هفته‌های اخیر بازارهای ارز و تا حدی سکه را تحت تاثیر قرار داده بود به پایان رسید.
به این ترتیب دیروز در بازار آتی سررسید اردیبهشت با افزایش قیمت مواجه شد و به بالای یک میلیون تومان بازگشت. سایر سررسیدها نیز از این روند تبعیت کرده‌اند. به گفته یکی از کارشناسان بازار، اونس نسبت به قیمت نهایی پنجشنبه که هزار و ۲۷۳ دلار ثبت شده بود، در پایان ساعت معاملاتی روز جمعه با قیمت هزار و ۳۰۳ دلار بسته شد.
انتشار خبر برگزاری کنفرانس مطبوعاتی پوتین، در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه موجب رشد ۲۰ دلاری قیمت اونس شد. با انتشار این خبر، با توجه به اینکه آمارهای اقتصادی آمریکا هم پنجشنبه و هم جمعه، مثبت بود؛ اما شرایط سیاسی دنیا و پیچیدگی‌های قضیه اوکراین موجب شد تا افزایش فشار تقاضا، زمینه برای رشد اونس را فراهم کند؛ رشدی در حدود ۲ درصد.
سلیمانی ادامه داد: نکته جالب این است که با وجود رشد اونس و اینکه دلار ریزش خاصی نداشت؛ اما افزایش قیمت سکه نقدی و به تبع آن، سکه آتی محدود بود که این اتفاق به
۲ دلیل رخ داده است؛ اول اینکه سکه نقدی حباب قیمتی خود را کاهش داده و به علاوه با توجه به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی، مبنی بر اینکه راه ورود دلار پتروشیمی‌ها به بازار باز شده؛ بازار انتظار ریزش قیمت دلار را در هفته جاری دارد. این انتظار ریزش قیمت موجب خواهد شد که اختلاف قیمت سررسیدهای آتی نیز رو به کاهش بگذارد و فرصت آربیتراژ که در هفته قبل افزایش یافته بود فروکش کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود اینکه حدود ۲۰ روز تا پایان سررسید اردیبهشت و تحویل آن باقی مانده؛ اما اختلاف آن با سکه نقدی تا حدود ۴۵ هزار تومان پایین آمده است. همینطور اختلاف قیمت سررسید آبان و شهریور، پس از مدت‌ها (بیشتر از یک ماه) دوباره به ۶۰ هزار تومان رسیده است.
وی افزود: نهایتا در ادامه روند بازار انتظار داریم ظرف مدت چند روز آینده، خصوصا امروز و فردا که عملا بانک‌های جهانی نیز فعالیت خود را آغاز می‌کنند، راه برای ورود دلار به‌صورت حواله‌ای باز شود که این جریان، شرایط کاهش قیمت دلار در بازار را فراهم خواهد ساخت.
بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سی ان جی اثرات غیرمعمولی بر بازار نگذاشته، به طوری‌که دیروز دلار تقریبا در همان کانال گذشته به مسیر خود ادامه داد. بورس تهران اما روند مثبت شدیدی را طی کرد که نشان داد خوش بینی‌ها در این بازار افزایش یافته و این می‌تواند خبری منفی برای بازارهایی از جمله آتی محسوب شود. به گفته سلیمانی؛ با توجه به اینکه بورس رشدی در حدود ۱۴۲۴ واحد را ثبت کرد که معادل ۸۷/۱ درصد است دلیل آن انتشار خبر تخصیص ارز مبادله‌ای به خودرو و مواد اولیه کارخانجات و صنایع از طرف رئیس کل بانک مرکزی بود، این خبر علاوه‌بر کمک کردن به سهام بورسی، در ادامه انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از تقاضاهای مصرفی صنعتی را از بازار آزاد حذف کند که این حذف می‌تواند به کاهش قیمت دلار نیز منتهی شود. این کارشناس بازار افزود: اعلام نرخ نهایی سوخت که تقریبا معادل انتظار بازار بود؛ موجبات تعدیل جو انتظارات تورمی را فراهم آورده است.
در مجموع دیروز بازار آتی نسبت به اولا انتشار خبر اختصاص ارز مبادله‌ای به خودرو و صنایع، ثانیا خبر تزریق دلار پتروشیمی‌ها به بازار آزاد و ثالثا اعلام نرخ نهایی سوخت در فاز دوم هدفمندی، واکنش مثبت نشان داد که این واکنش باعث کاهش اختلاف سررسیدها شد و این موضوع حاکی از کاهش انتظارات تورمی است و از سویی اثر افزایش قیمت اونس را تا حد مطلوبی تعدیل (خنثی) کرد. پیش بینی می‌شود طی هفته جاری، در بازار آتی اگر چنانچه اتفاق جدید غیرمنتظره‌ای در قضیه اوکراین رخ ندهد، شاهد ریزش قیمت‌ها باشیم.
سلیمانی همچنین تاکید کرد به‌رغم اینکه انتظارات و پیش بینی‌ها بر این اساس بود که صعود دلار تنها به‌دلیل جو هیجانی بازار است که تحت تاثیر اعلام نرخ سوخت و تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه‌ها ایجاد شده؛ اما در نهایت شاهد بودیم که پس از اعلام قیمت بنزین، اتفاق خاصی در بازار نیفتاد و دلار همچنان روند خود را ادامه داد. دلیل این موضوع این است که اثرات این انتظارات تورمی پیش از این در قیمت دلار و سکه اعمال شده بود و این فاکتورها نوسان و التهاب ناشی از جریان نرخ سوخت را از سر گذرانیده‌اند.
در این میان در بازارهای جهانی انتظار برخی تحلیلگران این است که هفته پیش رو شاهد روند افزایشی در قیمت طلا باشیم. به گفته اردوبادی، کارشناس بازار آتی، همانطور که پیش بینی شده بود اونس جهانی با شکستن محدوده ۱۲۸۰ دلار به ازای هر اونس، وارد کانال ۱۲۶۰ دلاری شد اما این کاهش قیمت زیاد دوام نیاورد و با لمس ۱۲۶۸ دوباره رو به بالا حرکت کرد.
این کارشناس بازار معتقد است در بازار آتی سکه، سررسید آبان طی روز پنجشنبه روند صعودی زیر قیمت خود را شکسته بود اما دیروز با افزایش قیمت اونس دوباره بالای روند صعودی قرار گرفت و یک محدوده مثلث شکلی را ساخت که از بالا با رد کردن محدوده یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان در سررسید آبان می‌تواند تایید روند صعودی این سررسید باشد و به نظر می‌رسد این اتفاق بیشتر باید با اونس صعودی اتفاق بیفتد و از پایین با رد کردن یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان و تثبیت در آن منطقه می‌توان احتمال ریزش آتی را مطرح کرد. به عبارتی کف و سقف سررسید آبان در این
۲ محدوده قابل تصور است.
به گفته وی در مجموع انتظارات برای دلار همچنان نزولی می‌باشد ولی اونس در محدوده‌ای است که می‌تواند روند صعودی جدیدی نیز شروع کند. در این میان بررسی کارشناسان نشان می‌دهد اگر قیمت طلا به بیش از ۱۳۲۵ دلار برسد زمینه لازم برای افزایش بیشتر قیمت این فلز زرد به ۱۴۰۰ دلار نیز فراهم خواهد شد.
قیمت طلا پس از کاهش شدید ۲۸ درصدی در سال گذشته از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵/۷ درصد رشد داشته است.

افت فرصت آربیتراژ در بازار آتی