در حالی که دولت به دنبال افزایش عوارض صادرات سنگ‌آهن خام و کاهش عوارض سالانه صادرات کنسانتره آهن است، رئیس هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن معتقد است که دولت باید با حذف کامل و یک‌باره عوارض صادرات کنسانتره اجرای طرح‌های احداث خطوط کنسانتره را سرعت بخشد.
مهرداد اکبریان، رئیس هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در گفت‌وگو با «ایسنا»، از راه‌اندازی خطوط تولید کنسانتره سنگ‌آهن توسط بخش خصوصی از نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه افت قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی در سال ۲۰۱۴ باعث کند شدن سرمایه‌گذاری و رکود این حوزه شده، امسال یکی از برنامه‌های اصلی صنعت سنگ‌آهن کشور انجام اکتشافات به‌منظور کشف ذخایر جدید سنگ‌آهن است.
در همین حال در زمینه ایجاد ارزش افزوده نیز اخبار خوبی درباره ایجاد خطوط تولید کنسانتره شنیده می‌شود. وی افزود: بخش خصوصی واقعی قدم‌های موثری برای احداث خطوط تولید کنسانتره برداشته و به نظر می‌رسد از نیمه دوم سال جاری باید شاهد به بهره‌برداری رسیدن این خطوط باشیم. وی خاطرنشان کرد: بازار داخلی سنگ‌آهن زمانی برای فعالان این بخش دارای توجیه اقتصادی خواهد بود که قیمت فروش سنگ به قیمت صادرات آن نزدیک باشد که در چنین شرایطی بخش خصوصی آمادگی تامین کل نیاز صنعت فولاد به سنگ‌آهن را خواهد داشت. در شرایطی که قیمت فروش سنگ‌آهن در بازار داخل با قیمت صادراتی آن فاصله زیادی دارد طرح‌های توجیهی که به وزارت صنعت و تجارت داده می‌شوند نیز چندان اقتصادی نخواهند بود.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با بیان اینکه هم‌اکنون سرمایه سنگینی در بنادر کشور تحت عنوان دموراژ کشتی‌ها به صاحبان این کشتی‌ها که عمدتا هم ایرانی نیستند پرداخت می‌شود، گفت: اکثر پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه کاهش قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۴ است. به همین دلیل باید تلاش کنیم قیمت تمام شده تولید خود را در سال جاری کاهش دهیم که این کار نیز از طریق افزایش بهره‌وری در معادن و استفاده از فناوری‌های نوین امکان پذیر خواهد بود.اکبریان درباره پیشنهاد حذف عوارض صادرات کنسانتره نیز اظهار کرد: اگر دولت قصد دارد سرعت اجرای طرح‌های احداث واحدهای کنسانتره را بالا ببرد پیشنهاد می‌کنیم عوارض صادرات کنسانتره به جای سه تا پنج سال به یکباره حذف شده تا مشوق لازم برای فعالیت در این حوزه فراهم شود.
اگر این اتفاق رخ دهد ظرف ۲ سال شاهد چند برابر شدن ظرفیت تولید کنسانتره خواهیم بود. او با اشاره به اینکه بخش خصوصی توان تامین کل نیاز سنگ‌آهن کشور را دارد، عنوان کرد: موضوعی که الان وجود دارد این است که حاشیه سود فولادسازان بسیار پایین است. به همین دلیل آنها می‌خواهند سنگ‌آهن را به قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن خریداری کنند. البته باید در نظر بگیریم که سنگ‌آهن تنها بخش کوچکی از قیمت تمام شده فولاد را در بر می‌گیرد. پیشنهاد ما این است که دولت به واحدهای فولادسازی کمک ویژه کند نه اینکه بخواهیم با فشار زیاد به بخش معدن و متوقف کردن توسعه آن به فولادسازان کمک کنیم.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن درباره تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر تولیدکنندگان سنگ‌آهن نیز توضیح داد: بیشترین تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها روی حوزه سنگ‌آهن مربوط به قیمت گازوئیل است. هم اکنون بیشترین حمل و نقل سنگ‌آهن در کشور به جای ریلی از طریق جاده‌ای انجام می‌شود. با افزایش قیمت گازوئیل قطعا شاهد افزایش کرایه حمل سنگ‌آهن خواهیم بود و این موضوع برای معادن کوچکی که از بنادر جنوبی دور هستند یک تهدید محسوب می‌شود. پیشنهاد ما این است که دولت با سرمایه‌گذاری سنگین هرچه سریعتر خطوط ریلی کشور را توسعه داده تا هزینه جابه جایی مواد معدنی در کشور منطقی شود.
وی همچنین از برگزاری نخستین همایش سالانه انجمن سنگ‌آهن ایران در روز هفتم اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: در تلاش هستیم که این همایش به خروجی مثبتی در زمینه تعامل دولت و بخش خصوصی در حوزه معدن منجر شود.
به گزارش «ایسنا»، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود دولت از ابتدای سال جاری عوارض ۱۰ درصدی روی صادرات سنگ‌آهن اعمال کرده و طی سه سال این رقم به ۲۰ درصد برسد. از سوی دیگر قرار بود از امسال عوارض صادرات کنسانتره آهن نیز به تدریج کاهش یافته و طی سه سال آینده به صفر برسد.