قیمت واقعی‌تر محصولات پتروشیمی در بورس کالا با اجرای فاز دوم هدفمندی
در ماه‌های پایانی سال 92، مجتمع‌های پتروشیمی بر حجم عرضه‌های خود در بورس کالا افزودند که به گفته دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی روند افزایش عرضه محصولات پتروشیمی در صورت وجود تقاضا ادامه می‌یابد.
احمد مهدوی، دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: سیاست اصلی ما تامین نیاز داخل از طریق بورس کالای ایران است، به طوری که نیاز تولیدکنندگان داخل در اولویت است و صادرات در درجه بعدی قرار دارد.
مهدوی با اشاره به فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت‌ها گفت: اگر قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا در زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها واقعی‌تر شود و نرخ‌های دستوری برای همیشه از مبادلات کنار رود، بازار داخلی برای پتروشیمی‌ها به مراتب شیرین‌تر از صادرات می‌شود و پتروشیمی‌ها با کمال رغبت به بورس کالا می‌آیند.
دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی تصریح کرد: اگر محصولات با قیمت‌های واقعی و بدون نظارت‌های بی‌دلیل در بورس کالا عرضه شود، دیگر رد پایی از دلالان در بازار پتروشیمی باقی نمی‌ماند زیرا فاصله قیمتی بورس و بازار به حداقل می‌رسد و محصولات و مواد اولیه فقط به مصرف‌کننده اصلی می‌رسد.
به گفته مهدوی، برای نمایان شدن چهره واقعی و افزایش کارآیی بورس کالا باید به سمت نرخ‌های واقعی حرکت کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد، هم بورس رشد می‌کند و هم انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر بالا می‌رود.
وی در پایان گفت: با این تفاسیر بورس کالا می‌تواند در تعادل و واقعی کردن قیمت محصولات مختلف به بازوی دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تبدیل شود.