گروه بورس کالا- محمدحسین بابالو: پس از چند هفته نوسانات محدود، نهایتا قیمت مس در تمامی بازارهای جهانی در مسیر افزایش قرار گرفت. کاهش شدید موجودی انبارها، افزایش قیمت‌ها در بازار چین، افزایش جذابیت مس برای سفته بازها و... از دلایل اصلی این افزایش قیمت به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد هنوز پتانسیل صعود در این بازار به‌صورت کامل آزاد نشده است.

بازارهای مس در جهان با محوریت بورس فلزات لندن موسوم به LME روزهای عجیبی را سپری می‌کند. قیمت‌ها پس از چند هفته ثبات و رکود، افزایش غیرمنتظره‌ای را تجربه کرد. کاهش شدید موجودی انبارها و عبور از مرز روانی ۲۴۰ هزار تن، بهبود نسبی ساز‌و‌کارهای اقتصادی و امید به افزایش تقاضا، افزایش قیمت‌ها در بازار چین، هجوم سفته‌بازها به این بازار، کاهش حجم تولید بسیاری از تولیدکنندگان بالاخص تولیدکنندگان خرد به دلیل کاهش قیمت و عدم صرفه اقتصادی تولید و... از دلایل این افزایش قیمت‌ها هستند. به جرات می‌توان گفت که غالب تحلیلگران با افزایش قیمت‌ها شوکه شدند. دورنمای مس، افزایش جذابیت این فلز، افزایش سفته بازی و افزایش قیمت‌ها است.

با توجه به قیمت‌های پایین روزها و هفته‌های گذشته در کنار برخی شرایط فنی و اقتصادی، بسیاری از تولیدکنندگان حجم تولید خود را کاهش دادند و حتی بسیاری (با قیمت تمام شده بالاتر) دست از تولید کشیدند. این شرایط در کنار اخبار بد اقتصادی باعث شد که جذابیت مس کاهش یابد تا جایی‌که برخی از احتمال سقوط مجدد قیمت مس سخن گفتند. این موارد باعث شد تا در کنار کاهش حجم تولید، موجودی انبارها نیز کاهش یابد که پتانسیل قدرتمندی برای افزایش قیمت‌ها بوده و هست. هم‌اکنون موجودی انبارهای بورس لندن ۲۳۹۹۵۰ تن است که کمترین حد از انتهای سال ۲۰۱۲ تاکنون است. در هفته گذشته در بازار شانگهای نیز موجودی انبارها ۲۷۳۲۱ تن کاهش داشت. شاید مهمترین دلیل رشد مس در بورس لندن، افزایش شدید و غیرمنتظره قیمت‌ها در بازار چین بود که در فاصله ۳ روز توانست ۳/۵ درصد رشد داشته باشد.

مس در بازار چین

بیشترین فعالیت در بازار چین بالاخص در بورس آتی شانگهای از آخرین ساعات روز سه‌شنبه آغاز شد که پس از آن تا روز جمعه قیمت‌ها کاملا افزایشی بود. افزایش قیمت در بورس لندن محرک این افزایش شد که توسط داده‌های بنیادین و قدرتمند از بازار داخلی چین نیز تقویت شد.

این افزایش قیمت‌ها در حالی ثبت می‌شود که رشد اقتصادی چین کاهش داشته و دورنمای مثبتی برای ادامه رشد این کشور هنوز متصور نیست. حزب کمونیست چین در برنامه جدیدی تلاش دارد تا رشد اقتصادی این کشور را افزایش دهد و به این منظور اقدام به تخصیص بسته حمایتی جدیدی کرده است. این افزایش قیمت با یک سیکل رفت و برگشتی و موثر بر بازار فلزات لندن به افزایش قیمت‌ها در تمامی بازارهای جهانی منتهی شد.

در هفته‌های قبل به تبع کاهش محسوس قیمت‌ها در بازارهای داخلی چین بسیاری از تولیدکنندگان برای فرار از قیمت‌های پایین اقدام به صادرات کردند که در بازار چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار مواد اولیه در جهان یک خط قرمز به حساب می‌آید.

پس از چند هفته کاهش محسوس قیمت‌ها، حجم تولید و عرضه در بازار داخلی چین کاهش یافت تا جایی‌که موجودی انبارها به سرعت در مسیر نزولی قرار گرفت. در این بین برخی از تجار با کمک از قیمت‌های پایین اقدام به خرید و انبار کردن مس کردند. این روند که عرضه را در بازار مختل کرد به احتکار مس خالص انجامید. از طرفی کاهش حجم تولید و عدم تمایل به فروش، باعث افزایش هزینه پرمیوم مس شد.

هم اکنون نرخ پرمیوم مس ۱۱۵۰ تا ۱۳۰۰ یوآن در هر تن است که بالاترین حد در ۲۹ ماه گذشته به شمار می‌رود. خروجی تمامی این موارد باعث شد قیمت مس در بازار شانگهای صعودی شود که در روزهای پایانی هفته گذشته باعث افزایش شتابان قیمت‌ها شد. روز جمعه با افزایش ۱/۸ درصدی قیمت‌ها روبه‌رو شدیم که برای هفته آینده نیز دورنمای افزایش قیمت‌ها را نوید می‌دهد. بازار چین هنوز برای افزایش قیمت‌ها پتانسیل‌های گسترده‌ای دارد. اتفاق مهم دیگر در بازار مس جهانی پذیرش وثیقه‌های چینی با قیمت گذاری یوآن توسط بازار بورس لندن LME بود که به منزله حمایتی محسوس از تجار چینی به شمار می‌آید. پس از خرید بیشتر سهام بورس لندن توسط چینی‌ها و انبارهای گسترده بورس لندن در شرق آسیا، بازار از سمت و سویی غربی به سمت شرق گرایش پیدا کرده و می توان گفت که معاملات فلزی آرام آرام رنگ شرقی به خود می‌گیرد. حجم معاملات شرقی در بورس لندن در گذشته ۱۰ درصد بود که در پایان سال ۲۰۱۳ به ۱۸ درصد افزایش یافت. این نرخ هم اکنون ۲۵ درصد از کل معاملات بورس فلزات لندن را تشکیل می‌دهد.

دورنمای بازار مس

دورنمای بازار مس پیچیده است. از سویی داده‌های قدرتمندی مبنی بر شرایط بد اقتصادی بالاخص از شرق شنیده می‌شود که کاهش رشد اقتصادی چین و پایین بودن شاخص خرید مدیران از دورنمای کند شدن سرعت رشد تقاضا حکایت می کند. از طرفی شرایط سخت تولید و کاهش حجم آن و بهبود ساز و کارهای اقتصادی باعث شده جلوه دیگری روبه‌روی تقاضای بازار مس خودنمایی کند. موجودی انبارها نیز چند روزی‌ است که با شتاب نزولی همراه شده و ممکن است این روند نزولی به سرعت تعدیل شود. به نظر می‌رسد قیمت مس پس از ماه‌های متمادی بالاخره در مسیر صعود قرار گرفته و می‌تواند رکوردهای قبلی خود را مجددا و به آرامی به دست آورد. البته نمی‌توان به جهش چند صد دلاری مس در کوتاه مدت امیدوار بود. به نظر می رسد این روند صعودی ادامه دار باشد ولی هنوز برای رسیدن به رکوردهای تاریخی مس زمان بیشتری نیاز است. هنوز می‌توان به افزایش نسبی تقاضای فصلی برای ماه‌های آوریل و مه ‌در شرق آسیا با محوریت چین امیدوار بود که پتانسیلی برای افزایش قیمت‌ها عمل می‌کند. این پتانسیل در کنار سایر رخدادهای موجود همچنین افزایش تنش‌های بین روسیه و غرب و نوسان قیمت نفت می‌تواند به روند صعودی قیمت مس کمک کند. هنوز تامین مس در اقصی نقاط جهان ساده و ممکن است که بحران‌های ژئوپلیتیک می‌تواند همه معادلات را به هم بزند.

چشم‌انداز مثبت بازار فلز سرخ

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: واکنش بازار غیررسمی مس به افزایش قیمت آن در بورس جهانی لندن، موجب نگرانی معامله‌گران و رشد تقاضا در بازار داخلی این فلز شد. از سوی دیگر افزایش قیمت بنزین و از طرف دیگر رشد نرخ ارز نیز خریداران را وادار به خریدهای اجباری برای مصارف کوتاه مدت کرد، چرا که متقاضیان احتمال افزایش قیمت بیشتری را با توجه به شرایط موجود در بازارهای داخلی می‌دهند. در واقع صرف‌نظر از رویدادهای داخلی، کاهش شدید موجودی انبارهای (LME) در بورس جهانی لندن و صادرات مس چین بر افزایش این التهاب در بازار داخلی دامن زده است، تا جایی که فعالان بازار معتقدند با اینکه قیمت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته افزایش بیشتری را تجربه کرده، اما هم‌اکنون بهترین زمان برای خرید است. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه با وجود اینکه کشور ما بیشترین منابع مس را داراست اما به دلیل افزایش قیمت فروش بسیاری از تجار به سمت واردات مس کاتد و قراضه از کشورهای همسایه سوق پیدا کرده‌اند. در حقیقت به محض وقوع افزایش مشکلات برای تولید یا در پیش بودن اتفاقی غیرمنتظره بلافاصله قیمت‌ها افزایش یافته و معامله‌گران برای به دست آوردن سود بیشتر به فکر واردات مس از کشورهایی که توان رقابتی با ایران را از لحاظ وجود منابع عظیم معدنی ندارند می‌پردازند.

این فعال آگاه در ادامه افزود: از آنجا که مصرف مس در داخل کشور نسبت مستقیمی با قیمت‌های جهانی و نرخ برابری ارز دارد به همین دلیل بهتر است در حال حاضر تجار با افزایش قیمت‌ها موجب به هم ریختن بازار این محصولات نشوند؛ چراکه این انتظار که در یک زمان کوتاه، سودآوری صنایع با نوسان بازار ارز تغییر کند تصور اشتباهی است.

در این میان کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با عرضه‌های یکشنبه مس در بورس کالا با توجه به پارامترهای مثبت موجود، شاهد افزایش تقاضا و رشد نرخ برای فلز سرخ خواهیم بود. هم‌اکنون این فلز در بازار با نرخ ۲۳ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به‌روز پنجشنبه افزایش ۵۰۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرده است.

بازار مس و سودای صعود