منیره نظامیوند: دیروز بازار آتی سکه، کار خود را در دو سررسید تیر و شهریور با ریزش شروع کرد. سررسید اردیبهشت که کمتر از ۱۰ روز تا تحویل آن باقی مانده و نیز سررسید آبان با افزایش قیمت نسبت به قیمت تسویه روز سه‌شنبه باز شدند، با این حال قیمت همه سررسیدها روز گذشته کاهشی بود به‌طوری‌که نزدیک‌ترین سررسید (اردیبهشت‌ماه) نسبت به قیمت هفته گذشته خود ۱۲ هزار تومان کاهش یافته و در حال حاضر با سررسید نقدی تنها ۵ هزار تومان اختلاف دارد. در این میان به گزارش «دنیای اقتصاد» دیروز شاهد کاهش اختلاف سررسید آبان و شهریور به زیر ۶۰هزار تومان بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهند روز سه‌شنبه در بازار سکه با حباب منفی مواجه بودیم که این روند دیروز هم ادامه یافت. با این حال کارشناسان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اعلام کردند بروز حباب منفی در سکه اتفاقی نادر محسوب می‌شود و آخرین بار فردای بعد از توافق ژنو یک رخ داده است. آن روز به قدری بازار به هم ریخته بود که اختلاف قیمت خرید و فروش صرافی‌ها خیلی پایین آمد؛ اما روز سه‌شنبه بر خلاف دفعه پیش این اختلاف زیاد بود که گفته می‌شود این شرایط، امکان قاچاق سکه را افزایش خواهد داد و در نهایت پس از فروش این سکه‌ها، دلار وارد خواهد شد. نتیجه این روند بالا‌رفتن قیمت سکه و افت قیمت دلار را در بر خواهدداشت. کارشناسان معتقدند فرآیند قاچاق سکه، در حدود یک درصد قیمت سکه، سودآوری به دنبال خواهد داشت که اگر ریسک نوسانات را نادیده بگیریم؛ در نوع خود عدد قابل ملاحظه‌ای است.

دیروز نیز در ادامه این روند؛ حباب سکه قدری بیشتر شد؛ اما قطع به یقین این شرایط پابرجا نخواهد بود. به گفته یکی از کارشناسان؛ حباب منفی سکه به یکی از سه طریق زیر از بین خواهد رفت: اول افت قیمت اونس؛ دوم افت قیمت دلار و سوم بالا رفتن قیمت سکه؛ البته هر سه این شرایط منوط به ثابت ماندن سایر قیمت‌ها در بازار است. عمدتا حباب سکه به فرآیند عرضه و تقاضای بازار باز می‌گردد. دیروز در ادامه روند حباب منفی سکه، سررسید اردیبهشت حدود ۶ تا ۷ هزار تومان زیر قیمت نقدی خود معامله شد. البته در ساعات پایانی معاملات این روند معکوس شد و قیمت آتی دوباره به بالاتر از قیمت‌های نقدی بازگشت. این موضوع به دلیل سازو کار خرید سفته بازانه فعالان بازار یا همان خرید کاغذی است.

به عقیده کارشناسان بازار آتی، برخی معامله‌گران با تبدیل دلار به سکه در حال نوسان گیری از این موقعیت هستند. در این بین نبود تقاضا از طرف خریداران خانگی به تشدید حباب منفی سکه خواهد انجامید. البته با توجه به روند و تاثیر مذاکرات، این افت تقاضا منطقی به‌نظر می‌رسد. اما حباب منفی سکه، روی قیمت‌گذاری در بازار آتی تاثیری ندارد؛ چرا که فعالان این بازار بر این باورند که دیر یا زود این حباب از بین خواهد رفت. حتی برخی معتقدند که این شرایط تا پایان اردیبهشت نیز دوام نمی‌آورد. به عنوان مثال، هفته گذشته در آخرین روز معاملات بازار داخلی (پنج‌شنبه) با وجود اینکه سکه نقدی حدود ۴ هزار تومان بالاتر از قیمت دیروز ثبت شد، اما سکه آبان حدودا ۱۰ هزار تومان پایین از قیمت دیروز دادوستد شد. این موضوع، نشان می‌دهد که بازار آتی قیمت گذاری سکه سررسیدها را نه بر اساس قیمت نقدی سکه، بلکه با کمک ارزش طلای موجود در آن سنجیده و انجام می‌دهد. دیروز همچنین در تالار محصولات صنعتی حدود ۱۰ کیلوگرم انواع شمش طلای معدن موته عرضه شد که به نظر می‌رسد این موضوع بر روند قیمتی بازار آتی تاثیرگذار نبود؛ چرا که تنها عرضه شمش سوئدی است که این بازار را دستخوش تغییر خواهد کرد.

در بازارهای جهانی اما قیمت هر اونس طلا دیروز به بیش از ۱۳۱۴ دلار رسید. این در حالی است که از روز دوشنبه قیمت این فلز گرانبها در محدوده بین ۱۳۰۵ تا ۱۳۱۵ دلاری، معامله شده و در یک دامنه کوچک ۱۰ دلاری نوسان داشته است. سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط فعلی ۱۲۸۰ دلار است و در صورت شکسته شدن این سطح، احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا وجود دارد. مرز مقاومتی بعدی برای قیمت طلا ۱۳۳۰ دلار خواهد بود. قیمت طلا در روزهای اخیر تحت تاثیر تشدید تنش‌های سیاسی و درگیری‌های داخلی در اوکراین و رشد فزاینده تقاضا با افزایش روبه‌رو شده و به سوی ۱۳۵۰ دلار حرکت کرده است، اما یقینا دستیابی به این سطح قیمتی با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود. بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و انتشار آمارهای مثبت و در نتیجه افزایش ارزش دلار مهم‌ترین چالش برای افزایش قیمت طلا به شمار می‌رود. از سوی دیگر؛ سرمایه گذاران بین المللی با توجه به افزایش تنش‌ها در اوکراین، اقدام به خرید طلای بیشتری کرده‌اند که این مساله نیز به افزایش قیمت این فلز گرانبها دامن زده است. در دوران نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی در جهان معمولا تقاضا برای خرید طلا به شدت افزایش می‌یابد. درگیری‌ها در اوکراین باعث شده که طلا دست کم برای کوتاه‌مدت، منبع امن سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود و تحلیل‌های فنی که از آمار خوب اقتصاد آمریکا اثر گرفته بودند، اصلاح شوند.

همچنین به گزارش بلومبرگ، قیمت جهانی طلا پس از کاهش ۲۸ درصدی در سال ۲۰۱۳ میلادی از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱/۹ درصد رشد داشته است. میزان صادرات آمریکا طی ماه گذشته به بالاترین حد خود در ۹ ماه اخیر رسیده و این مساله موجب شده تا کسری تجاری این کشور با کاهش روبه‌رو شود. همچنین اظهارات ماه گذشته جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره تا ۶ ماه آینده تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا داشته ولی نظرسنجی انجام شده از کارشناسان اقتصادی نشانگر این واقعیت است که فدرال رزرو تا یک سال آینده نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. به عقیده کارشناسان در شرایطی که تحولات اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت جهانی طلا و سایر کالاها دارد افزایش نرخ بهره نیز می‌تواند اثر مهمی بر قیمت طلا داشته باشد. بر این اساس هر افزایش نرخ بهره‌ای در آمریکا احتمالا پس از ژوئن ۲۰۱۵ میلادی اتفاق خواهد افتاد. برخی کارشناسان نیز بر این باورند که افزایش نرخ بهره آمریکا زودتر از سال ۲۰۱۶ نخواهد بود. فدرال رزرو آمریکا از اواخر سال ۲۰۰۸ تاکنون نرخ بهره بانکی را نزدیک به صفر ثابت نگه‌داشته و میلیاردها دلار نقدینگی به اقتصاد تزریق کرده است.

در بازار ارز اما دیروز تحت تاثیر اخبار منتشر شده از مذاکرات هسته‌ای در سطح کارشناسی در نیویورک، دلار افت محدودی را تجربه کرد. طی روزهای اخیر دلار حول قیمت ۳۳۰۰ تومان به ثبت رسیده است.

«آتی» بر مدار نزولی