منیره نظامیوند: دیروز تحت تاثیر ریزش قیمت طلای جهانی، معاملات بازار آتی نیز روندی کاهشی در پیش گرفت و این بازار در واکنش به کاهش قیمت اونس، با ریزش آغاز شد و کاهش هرچند اندک نرخ دلار نیز به ریزش بیشتر قیمت‌ها کمک کرد. کارشناسان دلیل دیگری که برای ریزش آتی عنوان می‌کنند کاهش اختلاف قیمتی سررسید‌ها است. دیروز سررسید تیر توانست اختلاف قیمتی پیشین خود را که در حدود ۴۰ هزار تومان بود به ۳۰ هزار تومان کاهش دهد. فاکتور دیگری که به گونه‌ای نامحسوس و حاشیه‌ای در ریزش قیمت بازار آتی دخیل است، تقارن زمانی با فصل مجامع شرکت‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران است. به‌طور سنتی در چنین شرایطی فعالان بازار آتی اقدام به فروش موقعیت‌های باز خود می‌کنند و میزانی از انتقال سرمایه در بازار به وقوع می‌پیوندد.

با این حال در ریزش قیمت‌های دیروز آتی، عامل اونس پررنگ‌تر از سایر عوامل بود. پیش‌بینی کارشناسان برای روند روزهای آینده آتی به اونس و دلار بستگی دارد، چراکه اولا با توجه به تقدم و تاخر این دو فاکتور که خلاف جهت هم عمل می‌کنند، و دوما بر اساس میزان و حجم ریزش یا صعود هر یک از آنها، مسیر پیش روی آتی تعیین می‌شود.

در بازار ارز اما دیروز نوسانات دلار چندان چشمگیر نبود و از روز دوشنبه قیمت دلار در محدوده بین ۳۲۷۲ و ۳۲۸۵ تومان در نوسان است. همان‌طور که اکثر تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند تا‌کنون هفته آرامی را در بازار جهانی طلا گذرانده‌ایم. دیروز معاملات اونس بالای ۱۳۰۰ دلار تجربه نشد و این موضوع باعث نگرانی خریداران شد. به نظر می‌رسد دلار نیز طی روزهای اخیر روی قیمت ۳۲۸۰ تومان به ثبات رسیده است. یکی از دلایل تداوم این ثبات در قیمت ارز دیروز، استمرار وجود جو خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای بود که حاکی از امیدواری بازار به این رویداد در هفته‌های آتی است. عامل تاثیرگذار دیگر، ورود نمایندگان و بازرسان آژانس انرژی اتمی به تهران بود که به جو خوش‌بینی‌ها کمک کرد.

در بازارهای جهانی، قیمت اونس دیروز با کاهش حدود ۴ دلاری نسبت به روز گذشته، ۳/۰ درصد ریزش را تجربه کرد. شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین‌ عامل تاثیرگذار در این ریزش قیمتی، صادر شدن دستور عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه از مرزهای اوکراین توسط ولادیمیر پوتین بود.

به عقیده بدائی یکی از کارشناسان بازار آتی می‌توان به چند عامل برای افت و خیزهای اخیر قیمت اونس اشاره کرد. فاکتور اول دلار است. تقویت ارزش دلار آمریکا رابطه تنگاتنگی با کاهش قیمت جهانی طلا دارد. در هفته‌های اخیر رشد اقتصادی آمریکا سرعت گرفته و فدرال رزرو برای چهارمین ماه پیاپی نرخ خرید ماهانه اوراق را کاهش داده است.

هفته گذشته تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا به کمترین میزان طی هفت سال اخیر رسید که این موضوع نشان‌دهنده وضعیت رو به بهبود اقتصاد آمریکا است. امروز زمان انتشار جدیدترین صورت‌جلسه FOMC است که ترس خریداران را افزایش داده و موجب کنار رفتن آنها از بازار می‌شود. اقتصاد آمریکا هنوز به رشد و رونق باثبات و پایدار دست پیدا نکرده و مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا وضعیت اقتصادی آمریکا به حالت عادی و طبیعی بازگردد. البته کاهش شاخص سهام نیز می‌تواند به افزایش قیمت جهانی طلا کمک کند. در شرایط کنونی قیمت طلا تحت تاثیر اوضاع اقتصادی آمریکا و سیاست‌های پولی فدرال رزرو و همچنین تنش‌های سیاسی و بحران داخلی اوکراین قرار دارد.

عامل تاثیر‌گذار دیگر در ریزش قیمت اونس، کاهش تقاضای چین است. این کشور، بزرگ‌ترین خریدار جهانی طلا است که در سال جدید میلادی با خطر کاهش رشد اقتصادی مواجه است. براساس گزارش انجمن جهانی طلا، تقاضای خرید طلا در چین در فصل زمستان، ۱۸ درصد کاهش یافت که می‌تواند با افزایش قیمت طلا در سال جدید میلادی و کاهش رشد اقتصادی چین مرتبط باشد. این کاهش تقاضا عمدتا مربوط به کاهش خرید سکه و شمش طلا بوده و مصرف بخش جواهرسازی ده درصد افزایش داشته‌است. با این اوصاف آیا امیدی به افزایش قیمت طلا هست؟ اکثر تحلیلگران کاهش قیمت جهانی طلا تا پایان سال ۲۰۱۴ را قطعی می‌دانند، اما در کوتاه‌مدت عواملی که به آن اشاره می‌شود می‌تواند باعث افزایش قیمت طلا شود.

عامل سوم، کاهش موانع دولت هند برای واردات طلا است. براساس گزارش انجمن جهانی طلا، دولت جدید هند سیاست‌های سهل‌گیرانه‌ای برای واردات طلا اجرا خواهد کرد. با کاهش موانع دولت هند در واردات طلا احتمال می‌رود در نیمه دوم سال تقاضای خرید طلا از سوی دومین مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان افزایش یابد. سال گذشته دولت هند تعرفه واردات طلا را به سه برابر افزایش داد و قوانین جدیدی به اجرا گذاشت که مطابق آن واردکنندگان طلا ملزم هستند که ۲۰ درصد شمش‌های طلای وارداتی را به جواهرسازان بفروشند تا جواهرات تولید شده از هند صادر شود. هدف دولت هند از این قوانین بهبود شاخص trade balance و حفظ ارزش روپیه بوده است. به دنبال این سختگیری‌ها چین در سال ۲۰۱۳ کشور هند را در واردات طلا پشت سر گذاشت.

آخرین و شاید مهم‌ترین‌ فاکتور تاثیرگذار، بحران اوکراین و روسیه است. در هفته‌های اخیر ناآرامی‌های اوکراین از عوامل امیدبخش خریداران بود. انتخابات اوکراین در روز یکشنبه ۲۵ ماه مه ‌برگزار خواهد شد و با نزدیک شدن به این تاریخ احتمال افزایش تنش‌ها در این کشور شدت می‌گیرد. به دنبال احتمال افزایش تنش‌ها، احتمال افزایش قیمت جهانی طلا نیز بیشتر می‌شود. اگر بحران اوکراین تشدید نشود بر این باوریم که قیمت طلا تا تابستان یا پاییز با افزایش چشمگیری روبه‌رو نخواهد شد و ممکن است پس از تابستان یا پاییز با انتشار آمارهای نامناسب اقتصادی یا ارزیابی سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های پولی فدرال رزرو قیمت طلا با افزایش روبه‌رو شود.

حرکت «آتی» روی خط نزولی