محمدحسین بابالو: معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران روز سه‌شنبه از جذابیت بالایی برخوردار بود. به‌صورت سنتی روزهای پایانی هفته زمان عرضه محصولات پتروشیمی است که در این روز نیز با افزایش حجم عرضه‌ها روبه‌رو‌ بودیم. روز گذشته بسیاری از محصولات پتروشیمی در بورس کالا معامله شد که پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم بیشترین توجه را به خود اختصاص داد. به نظر می‌رسد هم‌اکنون بازار پلی‌اتیلن‌های سبک شرایط مطلوبی نداشته باشد.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که حجم عرضه‌ها در حال افزایش است ولی برای بسیاری از پلی اتیلن‌ها هنوز حجم عرضه جوابگوی تقاضای موجود نیست و باید بیش از میزان فعلی افزایش بیابد.

پلی اتیلن‌های سبک فیلم و ترفتالات بطری همچنین پلی‌پروپیلن نساجی از مواردی هستند که نیاز به افزایش بیشتر عرضه در آن بازارها حس می‌شود. از سویی زمان تقاضای فصلی بخش بزرگی از پلیمرها بالاخص پلی‌استایرن‌ها هم نزدیک است.

نزدیکی به اعیاد شعبانیه و ماه مبارک رمضان، به‌صورت فصلی زمان تقاضای ظروف یکبار مصرف و مواد مورد نیاز در بسته‌بندی مواد غذایی است که از هم‌اکنون به افزایش تقاضای فصلی این قبیل کالاها انجامیده که نیاز به افزایش عرضه‌ها را بیش از پیش نشان می‌دهد. تقاضا برای انواع پلی اتیلن ترفتالات بطری نیز به صورت عمومی وجود دارد و پلی‌اتیلن‌های سنگین اکستروژن نیز با افزایش جذابیت روبه‌رو هستند.

روز سه‌شنبه پلی اتیلن سنگین بادی گرید ۰۰۳۵، پلی اتیلن‌های سبک فیلم گریدهای ۰۰۷۵، ۲۱۰۰ و ۲۱۰۲، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و پلی پروپیلن نساجی بیشترین جذابیت و حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. به گفته یکی از کارگزاران در روزهای گذشته حجم عرضه‌ها افزایش مطلوبی داشته ولی هنوز تقاضا برای انواع مختلف پلی‌اتیلن همچنان بالاست و نیاز به عرضه بیشتر حس می‌شود. هنوز انواع پلی اتیلن سبک بازار ملتهبی داشته ولی انواع سنگین به نسبت شرایط بهتری دارد. او افزود: هم‌اکنون در پایان ماه قرار داریم و بسیاری از خریداران به دلایل مختلف از جمله اتمام ظرفیت خرید، تقاضای خود را کاهش داده‌اند ولی برای ماه آینده و روزهای آغازین آن احتمال افزایش محسوس تقاضا وجود دارد.