مهر: مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه ظرفیت تولید مس در سال آینده به ۲۸۰ هزار تن، سال ۹۵ به ۳۰۰ هزار تن، سال ۹۶ به ۳۵۰ هزار تن و در سال ۹۷ به ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید؛ گفت: با راه‌اندازی طرح توسعه فاز ۲ سونگون و طرح توسعه فاز ۲ سرچشمه در سال جاری، میزان ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس کشور افزوده می‌شود. احمد مراد علیزاده گفت: در گذشته تولید مس به لحاظ مقداری کمتر از ۲۰۰ هزار تن بود، اما از نظر ظرفیت تجهیزات نصب شده و توسعه آن، امکان تولید ۲۶۰ هزار تن مس خالص فراهم شده بود، این در حالی است که در گذشته تنها منبع تولید مس در ایران، مس سرچشمه بود که البته علاوه‌بر آن، معدن سونگون نیز آماده‌سازی و کارخانه آن برای تولید کنسانتره مس نصب شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: در سال ۸۴ یا ۸۵ واحد سونگون آغاز به کارکرد و با توجه به راه‌اندازی معدن و کارخانه میدوک در سال ۸۳ و همچنین افزایش تولید در سرچشمه به واسطه راه‌اندازی ذوب خاتون آباد، ظرفیت تولید مس خالص به ۲۶۰ هزار تن رسید، با این توضیح که تولید واقعی در سال ۸۴ حدود ۱۸۰ هزار تن بود، البته در گام بعدی و در سال‌های ۸۵ و ۸۶ از پتانسیل موجود استفاده شد و میزان تولید افزایش یافت.

وی تصریح کرد: به‌دلیل تغییرات پی در پی مدیران شرکت مس، عملا فرصت بازنگری و طراحی مجدد برای مدیران و تیم‌های مدیریتی فراهم نشد و فرآیند توسعه از لحاظ اجرایی مغفول ماند. وی ادامه داد: حتی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ با وجود اینکه اجرای طرح‌های توسعه آغاز شد، اما اولویت بندی خاصی برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته نشد، بنابراین اگر امروز هم تولید در همان حدود ۲۰۰ هزارتن مانده به این علت بوده که اجرای همه طرح‌های توسعه همزمان و بدون اولویت‌بندی آغاز شده بود.

به گفته علیزاده، در ۶ ماه اخیر، بازنگری مشخص و مستمری روی طرح‌های سودآور و پربازده انجام شده، به طوری که طرح‌های با ارزش افزوده بالاتر اجرا شود؛ این در حالی است که ایجاد کارخانه‌های تغلیظ و تولید کنسانتره نسبت به بقیه طرح‌ها بازدهی بالاتری دارد، چراکه با فرآوری خاک نیم درصد و رساندن عیار آن به ۲۵ درصد، ۴۰ تا ۵۰ برابر ارزش اقتصادی ایجاد می‌شود.

جزییات افزایش ۳۰۰ هزار تنی تولید کنسانتره مس

به گفته علیزاده، امسال با راه‌اندازی طرح توسعه فاز ۲ سونگون و طرح توسعه فاز ۲ سرچشمه، میزان ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس کشور افزوده می‌شود که معادل ۷۰ هزار تن مس خالص خواهد بود. بنابراین با افتتاح این دو طرح در سال جاری، این ظرفیت طی دو سال آینده تکمیل می‌شود و هر دو کارخانه در نیمه دوم امسال در استان‌های آذربایجان شرقی و کرمان آماده افتتاح خواهند بود.

وی در خصوص اتمام طرح‌های نیمه تمام در این بخش نیز خاطرنشان کرد: امسال دو طرح بزرگ در صنعت مس اجرا می‌شود و بر اساس یک برنامه مشخص که متعهد به اجرای آن شده‌ایم، ظرفیت تولید مس خالص تا سال ۹۷ را به ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن می‌رسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: بررسی‌ها از سال ۷۴ به بعد نشانگر این است که پتانسیل تولید مس در کشور حدود ۴۰۰ هزار تن مس خالص است که البته این به معنای آن نیست که امکان دستیابی به مقادیر بیشتر وجود ندارد، بلکه تولیدات بالاتر از ۴۰۰ هزار تن بستگی به اکتشافات دارد که به‌طور مستمر در حال انجام است و نتایج آن به تدریج آشکار می‌شود.

وی اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان نیز وعده داده‌ایم که معدن مس چهل کوره را تا پایان سال آینده راه‌اندازی کنیم که سالانه ۱۶ هزار تن کنسانتره معادل ۵۰۰۰ تن مس خالص، تولید خواهد کرد؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشت که به هر حال این معدن شاید در کوتاه مدت تاثیر اقتصادی چندانی برای شرکت مس نداشته باشد، اما تاثیر اقتصادی و اجتماعی مناسبی در این استان دارد و یکی از مسوولیت‌های اجتماعی شرکت ملی مس هم رسیدگی به این طرح‌ها است.

ظرفیت تولید مس در سال ۹۷ به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد

علیزاده با بیان اینکه اعتبار صنعت مس به اعتماد ذی‌نفعان آن بستگی دارد؛ خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که از اجرای پروژه‌های کم بازده و کم اثر جلوگیری کنیم و این وعده را می‌دهیم که هر سال شاهد رشد ظرفیت تولید مس خالص در شرکت ملی مس ایران خواهیم بود، به طوری که بر اساس تعهدی که داده‌ایم ظرفیت تولید در سال آینده به ۲۸۰ هزار تن، سال ۹۵ به ۳۰۰ هزار تن، سال ۹۶ به ۳۵۰ هزار تن و در سال ۹۷ به ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید. وی خاطرنشان کرد: در بحث تسهیل صادرات با توجه به اقدامات صورت گرفته، موانع و مشکلات به حداقل ممکن رسیده است؛ البته در کنار افزایش تولید درصددیم پژوهشگاه صنعت مس را ایجاد کنیم تا با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی به تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی کمک کند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، یکی از برنامه‌های مهمی که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود، موضوع استفاده از قابلیت‌های داخلی کشور در بخش معدن و به‌ویژه در صنعت مس است که بر این اساس برنامه‌ای برای آماده‌سازی و به فعلیت رساندن معادن کوچک تدوین شده که در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش معدن نقش بسزایی دارد.

وی اظهار کرد: از آنجا که معادن کوچک به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارند و بخش‌های خصوصی کوچک قادر به تامین این منابع نیستند و در عین حال در حوزه اکتشافات هم قدرت ریسک بالایی ندارند، برای کاهش این ریسک‌ها یک هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو، شرکت ملی مس، بانک‌ها و صندوق بیمه معادن در حال انجام است و با توجه به توافق پنج جانبه‌ای که صورت خواهد گرفت، اسناد و مدارک لازم آن دسته از معادن کوچکی که کار اکتشافات اولیه در آنها انجام شده، پس از بررسی اولیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه، در اختیار شرکت مس قرار می‌گیرد و واحد اکتشافات شرکت مس طراحی لازم را بر عهده می‌گیرد و همزمان صندوق بیمه معادن کار بیمه را انجام می‌دهد.

علیزاده خاطرنشان کرد: اگر در بررسی‌های اولیه معدن مذکور دارای قابلیت لازم بود، برای طراحی کارخانه، اختیار تعیین مهندس مشاور با همکاری مس یا به انتخاب خودشان از بخش خصوصی فراهم می‌شود، ضمن اینکه همزمان قرارداد خرید محصول منعقد و با این کار پول بانک هم تضمین

خواهد شد.

وی افزود: حتی با بانک‌ها در حال هماهنگی هستیم تا فرمتی برای قراردادها تهیه شود که بانک به تضمین لازم جهت پرداخت اقساط برسد، در این میان این امکان نیز وجود دارد که اگر روال به‌طور منطقی پیش برود، طی ۶ سال آینده بتوان حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن کنسانتره مس از بخش خصوصی خریداری کرد و این در شرایطی است که سرمایه‌گذاری این کار توسط مردم و بخش خصوصی انجام می‌شود.