ایسنا: رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک گفت: آمارها نشان می‌دهد که طی پنج سال گذشته با آغاز عرضه مواد پلیمری در بورس کالای ایران، حجم تولید و صادرات این مواد بیشتر شده، میزان واردات کاهش یافته و با توجه به تامین نیاز واحدهای تولیدی از طریق بورس، نزدیک به ۵۰۰ هزار شغل پایدار در این صنعت شکل گرفته است. نصرالله رضازاده اظهار کرد: اگر اکنون مشکلی برای تامین نیاز واحدهای تولیدی در بورس کالا وجود دارد به عرضه خارج از بورس مجتمع‌های پتروشیمی برمی‌گردد که به دنبال رفع این موضوع هستیم. وی با اشاره به اینکه باید شرایطی فراهم شود تا مجتمع‌های پتروشیمی قبل از تامین نیاز داخل اجازه صادرات را نداشته باشند، افزود: طی سال گذشته ۴۹۰ هزار تن از مواد پلیمری که راهی بازار شده از طریق عرضه‌های بورس کالا نبوده است، به همین جهت معتقدیم همین عرضه‌های خارج از بورس است که تعادل بازار را به‌هم می‌ریزد؛ البته از طریق تعزیرات حکومتی پیگیر عرضه ۴۹۰ هزار تنی خارج از بورس کالا هستیم. کارنامه بورس مشخص است

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک در پاسخ به این پرسش که چرا برخی افراد مخالف سازوکار بورس و موافق بازگشت معاملات به سیستم حواله‌ای هستند، گفت: کارنامه پنج ساله بورس کالا و معاملات مواد پلیمری در این بازار ثبت شده است، از این رو تمام مسوولان ذی ربط به این آمار دسترسی دارند و به راحتی می‌توانند مزایای عرضه مواد اولیه در بورس و تامین نیاز واحدهای تولیدی را مشاهده کنند؛ به این جهت هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که سیستم حواله‌ای بهتر از سازوکار بورس است. وی در‌خصوص اظهار نظرهای برخی مسوولان دولتی در ‌خصوص معاملات بورس کالا گفت: این گفته‌ها به جز تشنج در بازار و نوسان قیمت‌ها حاصل دیگری ندارد که در این بین از وزیر صنعت به عنوان بنیان‌گذاری صنعت پتروشیمی در کشور انتظار داریم، منافع صنایع بالا دستی را در کنار صنایع پایین دستی با هم در نظر بگیرد.

ایجاد ۵۰۰ هزار شغل پایدار

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دولت ایجاد اشتغال است، گفت: روند عرضه و تولید مواد پلیمری در چند سال اخیر آن هم بدون سرمایه‌گذاری‌های جدید بیانگر روند رو به رشد تولید و اشتغال در این صنعت است. رضازاده با بیان اینکه مزایای بورس برای صنعت پلیمری کشور انکار‌ناپذیر است گفت: به ازای هر یک میلیون تن افزایش تولید، ۲۰۰ هزار تن شغل پایدار ایجاد می‌شود که از سال ۸۸ تاکنون با افزایش نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی تولید مواد پلیمری، حدود ۵۰۰ هزار شغل پایدار در این صنعت شکل گرفته است.