واکنش ضعیف در بازار «آتی»

منیره نظامیوند: بازارها اعم از جهانی و داخلی، هفته گذشته را در حالی سپری کردند که متغیرهای ژئوپلیتیک و بحران‌عراق تاثیرات بالایی را بر بهای برخی کالاهای استراتژیک مانند طلا و نفت بر جای گذاشته است. این امر باعث شد سرمایه‌گذاران روند محتاطانه‌ای را در پیش بگیرند. همچنین در هفته‌ای که گذشت جو خوش بینی ناشی از احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای در همین دوره از مذاکرات و نیز آغاز نگارش پیش‌نویس نهایی این توافق، بر بازار داخلی سایه افکنده بود. در بازارهای جهانی از یکسو ادامه تنش‌ها در شرق اوکراین و از سوی دیگر بحران عراق و درگیری‌های داخلی در این کشور تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشت. سقوط هواپیمای اوکراینی توسط روس تبارها در اوکراین و تشدید درگیری‌ها با داعش در عراق، موجی از نگرانی‌ها را ایجاد کرد که زمینه را برای رشد بهای طلا فراهم آورد. همچنین طلای جهانی در هفته گذشته روندی نوسانی را در پیش گرفت و در روزهای مختلف متاثر از اخبار سیاسی از گوشه و کنار دنیا اقدام به اصلاح روند قبلی خود کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ اولین روز هفته گذشته (منتهی به ۲۹ خرداد) به دلیل تشدید وضعیت بحرانی عراق؛ از آنجا که سرمایه‌گذاران بازار آتی از ایجاد شرایطی مشابه با ایام پس از مطرح شدن موضوع حمله نظامی آمریکا به سوریه، بیمناک بودند، در نتیجه سررسیدهای بازار آتی با افزایش قیمت همراه شدند؛ اما به تدریج هماهنگ با ریزش دلار، تا حدودی افت قیمت را تجربه کردند.

در میانه هفته اما شاهد افت قیمت در سررسیدهای مختلف بازار آتی بودیم. در بازار داخلی کاهش قیمت ارز تحت تاثیر اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، زمینه را برای افت قیمت‌های بیشتر بازار آتی فراهم کرد. بازار آتی در هفته گذشته به دلیل موج خوش‌بینی ناشی از روند مذاکرات هسته‌ای سعی در تعدیل سودهای آربیتراژی و کاهش اختلاف قیمت سررسیدها داشت.

کارشناسـان معتقــدند بازارهای داخلی به‌خصوص بازار ارز و سکه خصوصا سکه آتی، رفتاری متناسب و هماهنگ با مذاکرات ایران و غرب و اخبار و حواشی مثبت منتشر شده از آن؛ از خود نشان داده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار آتی سکه در اکثر روزهای هفته گذشته افت قیمت را در سررسیدهای مختلف تجربه کرد، با این حال افزایش شدید قیمت اونس در آخرین روز هفته، اثر مستقیمی را بر قیمت سکه در بازار آتی بر جای گذاشت و به رشد قیمت‌ها دامن زد. قیمت اونس روز پنج‌شنبه از مرز هزار و ۳۰۰ دلار گذشت و روز جمعه به هزار و ۳۱۳ دلار رسید.

اما در روزهای پایانی هفته پیش؛ بازار آتی همچون سایر بازارهای داخلی، به اخبار مثبت منتشر شده از مذاکرات هسته‌ای، رفتاری اصلاحی از خود نشان داد. در بازار ارز شاهد کاهش محدود قیمت دلار بودیم، اما سررسیدهای مختلف بازار آتی معاملات خود را با افزایش قیمت نه چندان چشمگیر آغاز کرده و ادامه دادند.

در آخرین روز از هفته گذشته؛ با رشد قیمت سکه در بازار نقدی، بازار آتی نیز با افزایش قیمت همراه بود که این افزایش‌ها در سررسیدهای مختلف، متفاوت بود.

باید منتظر روند حرکتی اونس به عنوان یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در روند بازارهای داخلی، در هفته پیش رو بود که مسلما خود اونس نیز منتظر روشن شدن تکلیف بحران عراق و نیز تنش‌های اوکراین است. پیش‌بینی می‌شود در صورت عبور اونس از مرز هزار و ۳۲۰ دلار موقعیت این فلز گرانبها تا هزار و ۳۳۵ دلار تحکیم شود.

واکنش ضعیف در بازار «آتی»