حدیث موسوی: بازار فولاد هفته گذشته را در سربالایی سخت معاملات و در سراشیبی کاهش قیمت اغلب محصولات فولادی گذراند. این هفته در حالی که کمترین نشانه‌ای از بهبود روند خرید و فروش‌ها در بازار رسمی و غیررسمی فولاد مشاهده نشد، اما آهنگ کاهشی بهای شمش و رقابت عرضه کننده‌های مقاطع برای فروش محصولات ولو به قیمتی پایین‌تر از متوسط بازار، در مجموع شرایطی را فراهم ساخت تا بازار به طور یکدست نزولی شود. هفته گذشته در اولین روز معاملاتی این بازار، در حالی که بهای شمش وارداتی از کشور روسیه به طور میانگین ۱۷۴۶ تومان به ازای هر کیلو قیمت داشت، اما پایان هفته بهای این محصول به رقم ۱۷۳۱ تومان تنزل یافت. همین روند در ارتباط با شمش‌های وارداتی از کشورهای ترکیه و کره‌جنوبی نیز که تحویل آنها در بندر امام است تکرار شد، به طوری که از رقم متوسط ۱۷۲۵ تومان در روز شنبه، این محصول قیمت ۱۷۱۰ تومان را در روز پنج‌شنبه گذشته ثبت کرد.

مسیر قیمت‌ها در بازار فولاد این روزها در یک چرخه معیوب قرار گرفته است، به بیان دیگر در یک حرکت رفت و برگشتی شاهدیم که رکود بازار مقاطع و میل به نزول قیمت‌ها در این بازار بر بهای شمش اثر کاهنده داشته و از سوی دیگر افت قیمت شمش نیز نرخ مقاطع نوردی را کاهش داده است. در هفته قبل افت نسبی نرخ ارز هم فشار دیگری بر بهای شمش‌های وارداتی وارد کرد که در کنار عدم تمایل خریداران به معامله این محصول که بخشی از آن ناشی از کاهش حجم تولید کارخانه‌های نورد می‌شود، شرایط بیش از پیش برای ریزش قیمت‌ها در هر دو بازار (بازار مقاطع و شمش) فراهم شد.

در بازار مقاطع روز شنبه هفته گذشته متوسط قیمت میلگرد در سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ معادل ۱۸۷۵ تومان در هر کیلو بود که روز چهارشنبه به ۱۸۵۱ تومان رسید. در این میان بهای تیرآهن‌های ذوبی نیز در شاخه‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ از متوسط ۳۳۳ هزار تومان در ابتدای هفته به ۳۳۱ هزار تومان تنزل یافت. علاوه بر این شاخه‌های سنگین تیرهای ذوبی هم مانند ۲۲، ۲۴ و ۲۷ با ۴ هزار تومان کاهش قیمت در طول این هفته رقم ۸۸۰ هزار تومان را در روز چهارشنبه به ثبت رساند.

نگاهی به مسیر قیمت‌ها و معاملات از ابتدای سال جدید تاکنون نشان می‌دهد روند نزولی قیمت‌ها بسیار طولانی‌مدت شده که به این جهت انتظار می‌رود فعالان باسابقه از بازار عقب‌نشینی کرده و معامله‌گران کوچک‌تر نیز حجم فعالیت خود را نسبت به گذشته محدودتر کنند. نکته قابل ملاحظه دیگر این است که حجم نقدینگی موجود در بازار نیز به شدت پایین آمده و پتانسیل سفته‌بازی را در شرایط اخیر بیش از پیش کاهش داده است، بنابراین تسهیل فرآیند معامله در بازار به ندرت صورت می‌گیرد که چشم‌انداز بازار را حداقل تا اواخر ماه مبارک رمضان کند و ضعیف نشان می‌دهد.

در این میان جرقه‌های مقطعی در طول برخی روزها نیز که توانست اندکی معاملات بورس کالا را رونق ببخشد هرچند به احتمال قوی دست ساخته بوده است، اما به سرعت خاموش شد.

تمامی این موارد بازار را وارد فصل رکود و سستی عمیقی کرده است که در این میان اگر امید به رخ دادن تحرک و جنب‌و‌جوشی نیز باشد و تقاضایی وارد بازار شود با توجه به این مسائل باید گفت که بازار به هیچ وجه پتانسیل جهش نخواهد داشت.

تمامی این موارد در حالی رخ می‌دهد که پتانسیل عرضه نیز از سه طریق واردات، تولید داخل و بورس کالا تضعیف شده که البته در ضعف عمیق تقاضا رخ نمایی نمی‌کند، اما خروجی این موارد به کاهش موجودی انبارها منتهی خواهد شد. از طرفی کاهش نرخ دلار و بالا بون نسبی نرخ سود بانکی (سپرده‌های کوتاه مدت با سود کمتر از یک درصد در ماه)، تورم رو به پایین، رکود و بی‌رونقی بازار املاک که در ماه رمضان به طور قطع راکدتر هم خواهد شد، در مجموع شرایطی را موجب شده تا به صورت واقعی و روانی شرایط رکود بازار و ذهنیت نسبت به آن در میان فعالان بازار عمیق‌تر شود. در این میان با توجه به اینکه بسیاری از فعالان بازار در هفته پیش رو یا به مسافرت می‌روند یا با ذهنیت آغاز ماه رمضان به استقبال این ماه می‌روند، بنابراین در مجموع در هفته آینده نیز بازار تکاپویی نخواهد داشت تا قادر به ثبت نوسان باشد.

سستی بازار فولاد و تعمیق رکود