فلزات پایه  به رکود می‌روند؟

سحر نمایشی: معاملات فلزات پایه اگرچه از اوایل هفته قبل در بازارهای جهانی روندی کاهشی در پیش گرفته بود، اما با افزایش قیمت پارامترهای تاثیر‌گذار به‌ویژه افزایش قیمت نفت با نوسان نرخ این محصولات در روز جمعه مواجه شدیم، به‌طوری که قیمت فلزاتی همچون مس، نیکل و روی افزایش یافت و سایر فلزات روند نزولی آرامی را در این روز تجربه کردند. بر این اساس کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند روند افزایشی این سه فلز، با افت و خیزهای مقطعی، همچنان ادامه خواهد داشت. برخی از صاحب‌نظران افزایش قیمت کالاهای پایه را ناشی از عوامل بنیادین اقتصادی می‌دانند. واقعیت این است که اقتصادهای نوظهور، به‌ویژه چین، هندوستان و برزیل یا تا حدود زیادی از گزند بحران جهانی اقتصاد در امان ماند‌ه‌اند یا بحران را تا حدودی پشت سر گذاشته‌اند.

به‌این‌ترتیب رشد اقتصادی در بازار‌های جهانی به معنای افزایش تقاضا برای فلزات پایه است و افزایش تقاضا، رشد قیمت این محصولات را در پی داشته و دارد.

البته در این میان صاحبان سرمایه‌های خوش‌بینی نیز پیدا می‌شوند که نظریه‌های متفاوتی در‌مورد عوامل رشد قیمت‌‌ها دارند. برخی از آنها معتقدند: در شرایطی که اقتصاد رونقی نداشته و سرمایه‌گذاری‌های مطمئن کمیاب هستند و بازده ناچیزی دارند، خرید فلزات پایه راهی مطلوب برای حفظ سرمایه است که این موضوع تقاضا برای این کالاها و به‌تبع آن قیمت آنها را بالا می‌برد.

از سوی دیگر به گفته فعالان بازار، نوسان قیمت‌ها در هفته‌های اخیر باز هم منجر‌به بی‌اعتمادی تجار در بازار داخلی شده است و از آنجا که تولیدکنندگان و معامله‌گران قبل از ماه مبارک رمضان خریدهایشان را انجام داده‌اند، در نتیجه بازار در این ماه با کاهش محسوس تقاضا مواجه خواهد شد، به‌طوری‌که خرید و فروش‌ها بیش از پیش کمتر خواهد شد. فعالان بازار معتقدند این احتمال وجود دارد که کاهش تقاضا در بازار منجر به کاهش قیمت فلزات پایه شود، اما تا جایی که رشد احتمالی نرخ ارز در این دوره این فرصت را از بازار نگیرد.

از طرفی نیز به نظر می‌رسد به‌ دلیل بی‌اعتمادی تولیدکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی موجود، تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد، به‌طوری‌که نوسان قیمت‌ها به این بی‌اعتمادی بیش از گذشته دامن زده است. از‌طرفی با افزایش قیمت‌ها نیز مصرف‌کنندگان انتظار دارند از کالای مرغوب‌تری بهره‌مند شوند، اما با وجود محدودیت‌ها عرصه بر تولیدکنندگان روزبه‌روز تنگ‌تر شده و دیگر نمی‌توان انتظار تولید کالاهای مرغوب را با‌توجه‌به شرایط فعلی از تولیدکننده داشت.