افزایش قیمت اغلب محصولات پتروشیمی در شرق آسیا

گروه بورس کالا: در بازارهای آسیایی قیمت اغلب محصولات پتروشیمی افزایش یافته است. مهم‌ترین‌ دلیل این صعود قیمت نیز افزایش هزینه تولید به تبع افزایش قیمت نفت و سایر مواد اولیه عنوان شده است. هم‌اکنون نفتا به عنوان یکی از مهم‌ترین‌ مواد اولیه صنعت پتروشیمی نزدیک به ۹۹۰ دلار بر هر تن در بازارهای آسیایی معامله می‌شود که در بالاترین سطح در ۶ ماه اخیر قرار دارد. با توجه به افزایش قیمت نفت خام، در ماه جاری میلادی نزدیک به ۶ درصد به قیمت نفتا اضافه شده که ممکن است این روند صعودی ادامه یابد. نفتا یکی از مهم‌ترین‌ و جذاب‌ترین مواد اولیه تولید محصولات پتروشیمی است که در فرآیند پالایش و تقطیر نفت خام به‌دست می‌آید.

با توجه به افزایش قیمت نفتا، پلی‌اتیلن‌های تولید شده از این ماده اولیه نیز با افزایش شتابان قیمت رو به رو شدند تا جایی که خریداران بزرگ و تجار با افزایش حجم خرید خود اقدام به افزایش موجودی انبارها و ایجاد یک حیطه امن برای فعالیت‌های خود کردند. قیمت انواع پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم با ثبت بالاترین رکورد در ۴ ماه اخیر به ۱۶۱۰ دلار رسید و انواع سنگین آن نیز ۲ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد.

این در حالی است که قیمت بنزن تولیدشده از نفتا با ۷ درصد رشد در ماه جاری به ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ دلار در هر تن رسید. هم اکنون در منطقه آمریکا شاهد افزایش حجم تولید گاز از شیل‌های گازی این حوزه هستیم. این رخداد باعث شده است که مصرف اتان و میعانات گازی در صنایع این کشور افزایش یابد که این افزایش به عنوان دلیلی برای افزایش ذخیره‌سازی الفین‌ها به جای بنزن ایفای نقش کرده که عرضه داخلی بنزن را کاهش داده است. از طرفی کاهش عرضه بنزن در بازار آمریکا باعث شده حجم واردات بنزن این حوزه افزایش داشته باشد. نهایتا این دو عامل یعنی افزایش حجم واردات آمریکا و افزایش قیمت نفتا به عنوان دو عامل اصلی برای افزایش قیمت بنزن عمل کرده که می‌تواند پتانسیلی برای ادامه روند صعودی قیمت‌ها باشد. افزایش قیمت بنزن نیز می‌تواند به افزایش قیمت انواع محصولات آروماتیک در بازار ختم شود.

بهای فنول (یکی از مواد اولیه در تولید مواد پتروشیمی پیشرفته‌تر) از اواخر ماه مه تاکنون در بازارهای شرق آسیا با ۵ درصد افزایش به ۱۵۲۰ دلار رسید. مهم‌ترین‌ دلیل این صعود قیمت را می‌توان افزایش یکباره حجم تقاضا در کشورهای ژاپن، چین، کره جنوبی و سایر کشورهای این حوزه دانست زیرا کارخانجات تولیدی با اقدامات حمایتی خود را برای افزایش قیمت‌ها یا کاهش حجم عرضه آماده کرده‌اند.

اگر قیمت‌های نفتا به بالاتر از ۱۰۰۰ دلار برسد احتمال جهش غیرمنتظره‌ای در قیمت انواع محصولات پتروشیمی بالاخص پلی‌پروپیلن‌ها در بازار ژاپن وجود دارد زیرا تمامی این قبیل کالاها در بازار ژاپن به‌وسیله نفتای وارداتی تولید می‌شود.

نهایتا روند عمومی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی صعودی است و ناامنی‌های عراق به عنوان دومین تولیدکننده نفت خام اوپک و احتمال بروز وقفه در عرضه نفت خام به بازارهای جهانی باعث افزایش قیمت نفت خام شد. برای هفته آینده انتظار ادامه این روند صعودی و افزایش بیشتر قیمت نفت متصور است که می‌تواند به افزایش بیشتر هزینه تولید و افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار محصولات پتروشیمی دامن بزند.