تقاضای کاذب از بورس کالا  حذف شد

خوشبختانه پس از اصلاح اخیر قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، با به‌کار افتادن سازوکار بورس و برقراری تعادل نسبی با از میان رفتن تقاضاهای کاذب، شاهد شوک قیمتی نبودیم و در برخی موارد کاهش قیمت نیز تجربه شده است.

شاهین شایان‌آرانی کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «سنا»، با بیان این مطلب گفت: واقعی شدن قیمت‌ها در مکانی مانند بورس کالای ایران این نوید را می‌دهد که شفافیت به بازار کالای کشور بازگردد و صنایع مختلف در میان‌مدت و بلند‌مدت با سرعت بیشتری رشد و توسعه یابند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است مجتمع‌های پتروشیمی همچنان خوراک خود را با ارز مبادله‌ای دریافت کنند و محصولاتشان را با ارز آزاد به فروش برسانند، دولت باید از صنایع پایین‌دستی هم که خریدار مواد پتروشیمی هستند، حمایت کند.

شاهین شایان‌آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: دولت برای حذف رانت و دلالان از بازار پتروشیمی، تصمیم گرفت که نرخ محصولات پتروشیمی براساس ارز آزاد مورد محاسبه قرار بگیرد، اما در این بین خوراک پتروشیمی‌ها کماکان با ارز مبادله‌ای از دولت خریداری می‌شود که با این تفاسیر می‌توان گفت که هنوز زنجیره رانت در بازار پتروشیمی به طور کامل پاکسازی نشده است.

شایان‌آرانی گفت: بهترین اتفاقی که هم‌اکنون برای بازار پتروشیمی رخ داده، عرضه کامل محصولات در بازار شفاف بورس کالا است، اما دولت باید در مقطع کنونی که هزینه واحدهای تولیدی بالا رفته است، از آنها حمایت کند. برای مثال دولت می‌تواند به میزان تفاوت قیمت‌های قدیم و جدید مواد اولیه، به واحدهای تولیدی معافیت مالیاتی دهد تا انگیزه صنایع پایین‌دستی برای افزایش تولید نیز دوچندان شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه روند آزادسازی قیمت‌ها باید ادامه یابد، گفت: براساس سیاست‌های دولت، قیمت کالاهای مختلف در مسیر آزادسازی و واقعی شدن از طریق بورس کالا قرار گرفته که این روند باید ادامه یابد تا دیگر شاهد نرخ‌گذاری‌های دستوری یا انحصاری در بازار کالا نباشیم.

وی در پایان گفت: دولت همان طور که با فروش خوراک ارزان از پتروشیمی‌ها حمایت می‌کند، باید واحدهای تولیدی را مورد حمایت قرار دهد تا از برهه کنونی عبور کنیم.