منیره نظامیوند: در حال حاضر بازار جهانی الکل‌ها با محوریت آسیای جنوب‌شرقی و آمریکای شمالی، شرایط چندان مطلوبی نداشته و شاهد ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها در این بازارها هستیم. فصل تعطیلات و روزهای گرم سال در آمریکای شمالی و اروپا که به‌صورت سنتی می‌تواند تقاضا را برای اتانول تقویت کند نیز تا‌کنون نتوانسته است به بهبود محسوس قیمت‌ها منتهی شود. با توجه به کاهش قیمت تمام‌شده و ضعف تقاضای متانول به نظر می‌رسد شرایط فعلی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نیز ادامه یابد؛ اما انتظار کاهش محسوس قیمت‌ها نیز اندکی دور از ذهن است. با توجه به شرایط خاص تولید و سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین هزینه مواد اولیه و قیمت تمام‌شده می‌توان به ادامه سودآوری این صنعت امیدوار بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» با توجه به فرآیند تولید این قبیل کالاها از فرآیندهای زیستی و برخی سوخت‌های فسیلی و استفاده از محصولات کشاورزی به‌عنوان مواد اولیه، هزینه تولید کاهش یافته است. همچنین افت قیمت نفت و حضور در فصل تابستان و اوج تولید این قبیل محصولات کشاورزی و نیز بالا بودن حجم مواد اولیه موجود و شرایط آب و هوایی، گرمای هوا و وسعت زمین‌های کشاورزی در آمریکای شمالی، همچنین قیمت‌های پایین محصولات کشاورزی مخصوصا ذرت، گندم و سویا و پایین بودن قیمت کود اوره می‌توان به ادامه این روند ضعیف هزینه تولید امیدوار بود. در صورت افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی و توجه به جایگاه حامل‌های انرژی در تعیین قیمت تمام شده با محوریت تولیدکنندگان غرب آسیا و تغییر شرایط عمومی این بازار با محوریت آمریکای شمالی و آسیای جنوب‌شرقی می‌توان به تغییر جهت سریع بازار امیدوار بود.

بازار اتانول پس از افزایش شدید قیمت‌ها در ماه‌های قبل با شوک وارد شده به بازار انرژی، افزایش شدیدی یافت؛ اما به سرعت تعدیل شد. هم‌اکنون مدتی است که قیمت اتانول در بازارهای جهانی با محوریت شمال آمریکا نزولی بوده و قیمت ۲/۲۱ دلار در هر گالن برای ماه جاری ثبت شده است. این در حالی است که به نسبت ماه قبل و قیمت‌های ۲/۲۵ دلار در هر گالن، شاهد کاهشی نزدیک به ۶۴/۲ درصد برای مدت مشابه ماه قبل و کاهش ۸/۹درصد به نسبت سال گذشته هستیم. متوسط قیمت اتانول در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ برابر با ۲/۳۱ دلار در هر گالن بوده که کمترین آن مربوط به ماه مه سال ۲۰۰۵ و قیمت ۱/۱۵ دلار در هر گالن بوده است. با توجه به زمان تقاضای فصلی در آمریکای شمالی با محوریت سوخت، قیمت‌های پایین فعلی را تنها می‌توان به دلیل کاهش قیمت تمام شده دانست. با توجه به این شرایط این بازار در کوتاه‌مدت نیز شرایط ضعیف فعلی را ادامه خواهد داد؛ ولی برای پایان تابستان احتمال تغییر جهت بازار وجود دارد.

بر اساس گزارش‌ها، بازار متانول با توجه به تقاضای صنایع نساجی و تولید از محصولات کشاورزی در آمریکای شمالی با محوریت شرکت متانکس به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده این حوزه و برخی دیگر از شرکت‌های منطقه غرب و شرق آسیا با شرایط مطلوبی روبه‌رو‌ نیست. کاهش هزینه تولید در غرب و تضعیف بازار مصرف در شرق آسیا باعث شده که قیمت‌های این ماده اولیه مهم با ثبات روبه‌رو‌ شود. اغلب تولید‌کنندگان بزرگ قیمت‌های عرضه خود به مناطق مختلف را ثابت نگه داشته‌اند. با توجه به جایگاه بسیار قدرتمند عرضه‌کنندگان اصلی و ضعف نسبی بازار به نظر می‌رسد این روند ضعیف در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت ادامه یافته، ولی روزهای پایان تابستان و ماه سپتامبر شاید بتواند این بازار را از رکود فعلی خارج سازد.

ثبات موقت برای دورخیز بلند