منیره نظامیوند چگینی: بازار جهانی سنگ‌آهن سال گذشته میلادی را به‌رغم مازاد تولید این محصول در انبارهای سراسر جهان و همچنین برخلاف انتظارها با رشد قیمت پشت سر گذاشت. در همان زمان روند عرضه بر تقاضا پیشی گرفت و به‌تدریج زمینه برای کاهش قیمت سنگ‌آهن فراهم شد، به‌طوری که در ابتدای سال جاری میلادی، سنگ‌آهن شاهد افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی بود، در ماه مارس به‌رغم روند ضعیف تقاضا در پی تصمیم تولیدکنندگان بزرگ از جمله ریو تینتو و بی‌اچ‌پی بیلیتون مبنی بر افزایش تولیدات خود سنگ‌آهن به حدود ۱۱۲ دلار رسید و بازار پس از آن وارد فاز رکود شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از وال استریت ژورنال؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد چین به‌عنوان یک کشور در حال توسعه، یکی از عوامل مهم در رشد قیمت سنگ‌آهن در سال‌های اخیر بوده است.

این کشور از ابتدای سال ۲۰۰۰ وارد بازار سنگ‌آهن شده و به سرعت به بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده فولاد جهان تبدیل شد. براساس گزارش‌های موجود، چین متقاضی بیش از ۶۰درصد از کل سنگ‌آهن جهان است و خود این کشور نیز حدود ۱۶ درصد از نیاز بازار به عرضه این محصول را تامین می‌کند.

در ماه‌های اخیر انتشار آمارهای نگران‌کننده از اقتصاد این کشور تاثیر بسزایی در بازارهای مختلف جهانی به‌طور عام و در بازار سنگ‌آهن به‌طور خاص داشته است، هرچند همزمان با کاهش تقاضای چین برای سنگ‌آهن، تولید این ماده در معادن مختلف در اقصی نقاط جهان افزایش یافته است.

بر‌اساس آمارها، بهای سنگ‌آهن از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته و به محدوده ۸۲ دلار در هر تن نزدیک شده است. برخی بر این باورند که در کوتاه‌مدت، قیمت سنگ‌آهن به کمتر از ۷۸ دلار نیز کاهش خواهد یافت، هرچند برخی پیش‌بینی‌ها نوید می‌دهد که در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال جاری با رشد تقاضا برای این محصول شاهد رشد قیمت سنگ‌آهن خواهیم بود؛ هرچند به دلیل سبقت عرضه از تقاضا، احتمال افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد. برخی دلیل این پیش‌بینی‌ها را امتناع چین از تولید سنگ‌آهن، آن هم به‌خاطر هزینه‌های بالا عنوان می‌کنند.

بر اساس آمارها، میزان تولید سنگ‌آهن چین در سه ماه دوم سال جاری ۱۳درصد کاهش یافته است. همچنین خبرهایی مبنی بر کاهش چشمگیر ذخایر این ماده خام در بنادر چین به گوش می‌رسد که منجر به گمانه‌زنی‌ها برای احتمال رشد قیمت سنگ‌آهن شده است.

همچنین پس از اعلام آمارهای اقتصادی ضعیف از بخش مسکن و شاخص تولید کارخانه‌ای از سوی چین انتظارها بر این است که دولت این کشور باید سیاست‌های انبساطی جدید اتخاذ کند؛ هرچند هیچ نشانه‌ای از این اتفاق دیده نمی‌شود.

اگر چنانچه این مهم عملی شود، شاهد رشد آمارها و صنایع مختلف در این قطب اقتصادی دنیا خواهیم بود که به افزایش تقاضا برای بازارهای کالایی جهانی می‌انجامد که یکی از نمودهای آن رشد قیمت سنگ‌آهن خواهد بود.

قیمت سنگ‌آهن در ماه سپتامبر سال جاری به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۹تاکنون افت کرده و به زیر ۸۰ دلار در هر تن رسید. بر اساس پیش بینی اخیر بانک گلدمن ساکس امسال و سال آینده میلادی متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن به ترتیب ۱۰۲ و ۸۰ دلار خواهد بود. در سال جاری تاکنون متوسط قیمت‌ها ۱۰۵ دلار بوده است. در این میان برخی پیش‌بینی‌ها از سوی کارشناسان امر، متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن تا سال ۲۰۱۹ را در محدوده بین ۹۰ تا ۹۵ دلار نشان می‌دهد.