بهره‌وری آب در صنعت هشت برابر کشاورزی است

گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرد: بهره‌وری آب در صنعت برای اشتغال‌زایی، هشت برابر کشاورزی است. بهرام سبحانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در صورتی که فولاد مبارکه به جای دیگر منتقل و ۲۳ میلیون متر مکعب آب مصرفی آن به کشاورزی اختصاص داده شود، تنها یک‌هشتم اشتغال‌زایی در این بخش ایجاد می‌شود. وی تاکید کرد: این شرکت از زمان تاسیس تاکنون ۶۸ درصد کاهش مصرف آب در مقابل با ۲۲۵ درصد افزایش تولید داشته است. مدیرعامل فولاد مبارکه میزان کنونی مصرف آب به ازای هر تن تولید فولاد را ۵.۳۳ متر‌مکعب بیان و تصریح کرد: از دو درصد سهم صنعت از مصرف آب، ۰۵/۰ درصد آن در فولاد مبارکه استفاده می‌شود.

وی با اشاره به افق چشم‌انداز تولید فولاد در کشور به میزان ۵۵ میلیون تن گفت: این رقم بیش از حد خوش‌بینانه است زیرا ظرفیت تولید آن در کشور وجود ندارد. همچنین آمادگی استخراج ۲۰۰ میلیون تن از معادن کشور نیز وجود ندارد و اگر به این میزان تولید نیز رسیدیم تنها حدود ۳۰ میلیون تن آن در کشور مصرف شده و مابقی آن باید صادر شود.

وی گفت: همچنین به دلیل نبود امکانات کافی در حمل‌و‌نقل، برای صادر کردن یک میلیون تن فولاد نیز مشکلات بسیاری وجود دارد.

وی ادامه داد: هرکدام از طرح‌های هشت‌گانه فولادی نیاز به استخراج یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندله و کنسانتره و دو برابر این میزان سنگ‌آهن دارد. باید متناسب با تولید از معادن استخراج کرد درحالی که این امر انجام نشده و اکنون معادن نیز در کنار استخراج تصمیم به تولید فولاد گرفته‌اند. وی با اشاره به اینکه مشکل کنونی صنعت فولاد کمبود مواد اولیه مانند گندله است، گفت: سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت گندله‌سازی ضروری است و برای حل این مشکل در کوتاه مدت باید به واردات آن اکتفا کرد. مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین درباره مسائل زیست محیطی این شرکت افزود: سازمان محیط زیست تنها مرجعی است که باید درباره آلایندگی فولاد مبارکه اظهار نظر کند و درمجموع می‌توان گفت صنایع فولاد آلایندگی ندارد به شرط اینکه استاندارد زیست محیطی را رعایت کند.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه برای کنترل آلاینده‌ها تاکنون یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به عملکرد گروه فولاد مبارکه در نیمه نخست امسال گفت: سه میلیون و ۸۸۸ هزار تن گندله، چهار میلیون و ۳۹۴ هزار تن آهن اسفنجی، سه میلیون و ۶۸۵ هزار تن تختال، سه میلیون و ۱۲۴ هزار تن کلاف گرم، ۷۱۱ هزار تن کلاف سرد و ۲۱۴ هزار تن کلاف پوشش‌دار در مجتمع فولاد مبارکه تولید شد.

وی افزود: در این مدت دو میلیون و ۳۳۰ هزار تن از محصولات شرکت فولاد مبارکه در داخل فروخته و ۷۱۷ هزار تن نیز به خارج صادر شده است. در نیمه نخست امسال، سهم صادرات محصولات فولاد مبارکه در خاورمیانه ۴۵ درصد، در اروپا ۴۳ درصد و در خاور دور ۱۲ درصد بوده است. وی برنامه امسال این شرکت را صادرات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات فولادی بیان کرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین میزان اشتغالزایی در گروه فولاد مبارکه(مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان) را ۳۵۱ هزار نفر برشمرد و ادامه داد: با توسعه شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری ۳۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.