رئیس هیات عامل ایمیدرو فعالان بخش خصوصی سنگ‌آهن را برای تشکیل کنسرسیوم و سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف دعوت کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ دکتر مهدی کرباسیان در دیدار با اعضای هیات‌رئیسه این انجمن و دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد که در آستانه همایش سالانه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن انجام شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه به تازگی پهنه‌های اکتشافی از سوی معاونت معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت مشخص شده،‌ ضروری است که فعالان حوزه سنگ‌آهن به‌ویژه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن به‌صورت منسجم وارد طرح‌های اکتشافی شوند و ایمیدرو نیز از حضور بخش خصوصی در عرصه اکتشاف و طرح‌های توسعه‌ای خود استقبال می‌کند.

مهدی کرباسیان تاکید کرد: اکتشاف نقشی اساسی در زنجیره صنعت فولاد و آینده آن ایفا می‌کند و به همین دلیل تشکل‌های بخش خصوصی باید به سرعت کنسرسیوم‌های اکتشافی ایجاد کنند.

وی افزود: یکی از چالش‌های حوزه سنگ‌آهن این است که بخش خصوصی به‌صورت تخصصی پیش بینی از وضع بازار نداشته و به همین دلیل در ماه‌های اخیر که شاهد افت قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به ویژه در چین بوده‌ایم، بسیاری از معادن کوچک و متوسط قدرت رقابت را از دست داده‌اند و تولید آنها غیر‌اقتصادی شده است.

کرباسیان ادامه داد:‌ با توجه به اینکه تنها ۱۰ سال زمان تا رسیدن به افق چشم‌انداز داریم، باید بررسی و تحلیل دقیقی از وضعیت بازار سنگ‌آهن و به‌طور کلی زنجیره تولید فولاد برای ۱۰ سال آتی صورت گیرد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به نگاه دولت یازدهم به جایگاه بخش خصوصی و مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌ها گفت:‌ تشکل‌های صنفی بخش معدن به‌ویژه انجمن صادرکنندگان سنگ‌آهن باید به دولت و دیگر تصمیم‌گیران از جمله مجلس شورای اسلامی پیشنهاد‌های سازنده ارائه کنند تا مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه این بخش هموار شود.

وی افزود:‌ پیشنهاد‌های این انجمن برای بررسی وضعیت کسب‌و‌کار در این حوزه،‌ تحلیل جایگاه معادن کوچک و متوسط،‌ وضعیت بازارهای جهانی و نقش دولت در ایجاد هماهنگی در شرایط ایجاد‌شده، نکات سازنده‌ای است که می‌تواند راهگشا باشد.

پیش از وی، پروا سلطانی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن از اقدام این تشکل برای تدوین سند استراتژی سنگ‌آهن با استفاده از اسناد بالادستی و نظرات متخصصان خبر داد. سجاد غرقی، دیگر عضو هیات‌مدیره انجمن نیز با اشاره به وضعیت مناسب بخش خصوصی در ۱۰ سال گذشته در تولید و صادرات سنگ‌آهن گفت:‌ شرایط جدید کسب‌و‌کار با توجه به افت قیمت‌های جهانی و تحریم‌ها سبب شده تا هم اینک روی مزیت‌های رقابتی در تولید و صادرات و تکمیل زنجیره تولید در داخل کشور متمرکز شویم. به گفته وی،‌ اکتشاف،‌ فروش و صادرات و قیمت‌گذاری جهانی سه موضوع اصلی فعالان این حوزه در شرایط فعلی است.