سحر نمایشی: انتظار برای افزایش قیمت‌ فلزات رنگی و نوسان این محصولات در بلند‌مدت چندان دور از ذهن نیست. به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه از آنجا که دلار بر اساس برنامه پنجم توسعه در لوایح بودجه قیمت قطعی ندارد و بر اساس نرخ مدیریت شناور محاسبه خواهد شد بر همین مبنا قیمت‌ها در هر شرایطی تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت. افزایش قیمت مس نیز طی روز گذشته در شرایطی رخ داد که به‌صورت کلی نرخ این محصول در بازارهای جهانی تغییر زیادی نداشت. بنابراین برآیند قیمت ارز در بازارهای داخلی در هفته اخیر را می‌توان دلیلی برای افزایش قیمت پایه در بورس کالا به شمار آورد. همان‌گونه که در گذشته به آن اشاره ‌شده هفته پیش با یک التهاب ارزی در بازار رو به رو بودیم، تا جایی که قیمت دلار از ۳ هزار و ۲۵۰ تومان تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کرد. البته این شرایط به سرعت تعدیل شد، ولی برآیند صعودی آن میهمان بازار باقی ماند. از طرفی هم با توجه به افزایش ۵۰ تومانی قیمت دلار روز‌یکشنبه در بازار داخلی در کنار پیشنهاد قیمت ۲‌هزار و ۸۵۰ تومانی ارز در لایحه بودجه سال ۹۴ تقدیمی دولت یازدهم به مجلس که نشان‌دهنده افزایش ۲۰۰تومانی قیمت پایه ارزی کشور به نسبت سال گذشته آن است، شاید قیمت بالاتری از این واحد پولی را شاهد باشیم. با توجه به افزایش نسبی موجودی انبارها در بیش از ۳ ماه گذشته در کنار کاهش آن در روزهای اخیر و همچنین روند نزولی و نسبی قیمت نفت، به نظر می‌رسد بازار مس در جهان با روند نزولی آرام فعلی ادامه حرکت داده اما احتمال رسیدن به قیمت‌های ۶ هزار و ۶۰۰ دلار یا بیشتر از آن هم وجود دارد. خروجی این موارد یعنی انتظار افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی طی هفته پیش‌رو در کنار ثبات نسبی قیمت دلار در هفته آینده می‌توان قیمت‌های پایه فعلی را ارقام مناسبی برای پیشنهاد در هفته آینده دانست.

به این ترتیب روز گذشته بورس کالای ایران در مجموع شاهد بیش از ۱۲۰ هزار تن انواع کالا بود که در این میان ۴ هزار تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت صنایع ملی مس ایران می‌توان به ۳۳‌هزار تن انواع مس کم‌عیار، ۱۵۰تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این نیز ۲۸۰ تن مس مفتول را شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان روی تابلوی معاملات برد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۱ هزار و ۳۰۱ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۲۳۱ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا ۶۰۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۲ هزار و ۲۶ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افزایش ۲۵۹ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۵۲۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۲ هزار و ۸۱ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۲۵۹ تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۱۰۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.

از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت ۲۳ هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش ۳۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است. این در شرایطی است که سایه سنگین رکود طی روز گذشته بیشتر از روزهای قبل بر بازار فلزات پایه احساس شد که البته فروشندگان بازار فلزات پایه داخلی بعد از چند هفته همراهی با نوسان قیمت‌ها، با این وضعیت کنار آمده‌اند، اما معتقدند این روند با توجه به افت و خیزهایی که در راه است به پایان خواهد رسید. مگر اینکه با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان حوزه فلزات با بالا رفتن نرخ رشد تولید در اقتصاد کشور تغییرات محسوسی مشاهده شود که این بستگی به تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت خواهد داشت. بنابراین روند کاهشی قیمت و تغییرات محسوس در بازار فلزات پایه تا انجام مجدد مذاکرات دور از انتظار نیست و امید به بهبود این بازار کالایی طی این مدت کاملا در ابهام است.

از سوی دیگر قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی نیز در حال نوسان است و در روزهای اخیر تحول بزرگی در دورنمای به وجود نیامده، چرا که تاثیر اخبار مثبت و منفی طی این مدت در این بازارها تقریبا یکسان بوده است. در باره افق رشد اقتصاد چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس تصفیه شده جهان است نگرانی‌هایی پدید آمده است و از سوی دیگر گزارش‌هایی که در روزهای اخیر از اقتصاد آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد حرکت اقتصاد به سمت رونق ادامه یافته است.

با توجه به گزارش‌های منتشر شده دو برابر شدن سرانه تولید ناخالص داخلی چین تا سال ۲۰۲۰ مستلزم رشد ۷ درصدی اقتصاد این کشور است و از آنجا که نرخ رشد فعلی نیز بالای ۷‌درصد قرار دارد بنابراین دولت چین نیازی به اجرای سیاست‌های حمایتی برای بالا بردن نرخ رشد ندارد. این در حالی است که در یک دهه اخیر نرخ رشد اقتصاد این کشور بالای ۱۰ درصد بوده است. عامل بعدی که از رشد قیمت مس جلوگیری می‌کند ذخیره بالای این فلز در بورس‌های بزرگ فلزی یعنی بورس شانگهای و بورس لندن است.

همچنین از طرفی نیز به تبع کاهش نرخ نفت شاهد بروز یک جو منفی و نزولی در بازارهای جهانی هستیم که قابل تعمیم دادن به اغلب بازارهای مهم کالایی در سطح جهان است که افزایش موجودی انبارهای فلزات و کاهش هزینه تولید را در بر داشته است. این شرایط که به اغلب فلزات پایه و مواد معدنی سرایت کرده است یک جو نزولی گسترده را از دورنمای قیمتی این قبیل کالاها به همراه داشته و به نظر می‌رسد تا نزدیکی تعطیلات سال نو میلادی که زمان تحریک تقاضای فیزیکی نیز خواهد بود، ادامه یابد. هم اکنون موجودی اغلب فلزات‌پایه در بازارهای جهانی رو به افزایش بوده که نشان می‌دهد حجم تولید از تقاضای موثر پیشی گرفته است. این شرایط در کنار پایین بودن رشد اقتصادی در کشورهای شرق آسیا با محوریت مناطق شرقی چین، هند و اندونزی نشان‌دهنده روزهای سخت بازار است. هم‌اکنون قیمت مس به نسبت مدت مشابه در ماه پیش ۳/۳ درصد کاهش‌ یافته که نشان می‌دهد این قیمت به نسبت مدت مشابه در سال پیش ۴۹/۸ درصد کاهش داشته است.

افزایش قیمت 250 تومانی فلز سرخ در بورس کالا