گروه بنگاه‌های اقتصادی، زهرا مجتهد: توسعه تولید سنگ‌آهن یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است. مدیر پروژه تدوین سند راهبردی سنگ‌آهن گفت: در فاز نخست تدوین سند راهبردی شناسایی موضوعات استراتژیک صنعت صورت گرفت تا جزئیات شرایط فعلی در حوزه سنگ‌آهن به طور منسجم مورد بررسی قرار گیرد. سجاد غرقی اعلام کرد؛ خروجی سند راهبردی در توسعه تولید و فروش سنگ‌آهن خلاصه می‌شود.

این عضو هیات مدیره انجمن به بررسی دو مسیر اصلی که معدنکاران سنگ‌آهن با آن مواجه هستند، اشاره کرد و افزود: مسیر نخست یا به تعبیر وی مسیر معدنی، شامل گزینه‌هایی است که برای فروش ماده معدنی پیش روی معدنکاران قرار دارد. این گزینه‌ها به بازار داخلی شامل زنجیره ارزش فولاد و در بازار خارجی از طریق صادرات محدود می‌شود. غرقی به کارهای انجام شده برای برآورد تقاضای فولادسازان داخلی در دو سناریو اشاره کرد و گفت: در یک سناریو تولید فولاد در ایران برای رسیدن به ۵۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ باید سالانه ۱۱ درصد افزایش یابد و در سناریوی دیگر با در نظر گرفتن نرخ رشد ۸ درصدی که رقم معقول‌تری است، تولید فولاد در ایران تا سال ۱۴۰۴ به ۳۶ میلیون تن برسد. این فعال معدنی، سناریوی نخست را نامحتمل دانست و افزود: بالاترین نرخ رشد متوسط تولید فولاد با ۷/۹درصد در جهان متعلق به کشور چین است که در فاصله سال‌های ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۱ اتفاق افتاده است. در واقع با وقوع این رشد، سالانه به تولید بیش از ۹۳ میلیون تن سنگ آهن احتیاج خواهیم داشت که تنها جوابگوی نیاز داخلی خواهد بود. وی در بررسی مسیر منتهی به تکمیل زنجیره ارزش به اقدامات انجام شده از سوی انجمن در تعیین راهکارهای فنی و اقتصادی پیش روی معادن سنگ آهن برای ورود به حوزه فرآوری اشاره و تصریح کرد: نتیجه مطالعاتی که حکایت از بررسی‌های فنی اقتصادی تکنولوژی‌های مختلف فرآوری و فولادسازی و نیز ظرفیت مناطق مختلف کشور برای تاسیس واحدهای فرآوری دارد به راهکار افزایش ظرفیت‌های تولید و فروش با تشکیل کنسرسیوم‌های تولید و فروش منتهی می‌شود.

غرقی در این باره توضیح داد: در شرایطی می‌توان ادغام در تولید و فروش و ادغام در زنجیره را راه‌حل حیاتی پیش روی معدنکاران به ویژه معادن کوچک و متوسط دانست که در این بین تبصره‌ای اساسی مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: این تبصره شامل این نکته است که معادن کوچک باید با یاری یکدیگر و همراهی دولت و نهادهای صنفی بزرگ شوند و نه آنکه شرکت‌های بزرگ با خرید و جذب آنها مدعی ادغام شوند. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن یادآور شد: در راه‌حل ادغام از پایین به بالا بهره‌مندی از صرفه‌های اقتصادی ناشی از مقیاس حتمی است، اما در ادغام از بالا به پایین این اتفاق رخ نخواهد داد و تعطیلی معادن تنها پیامد آن خواهد بود.