رئیس هیات عامل ایمیدرو از تعریف و اجرای ۱۷ برنامه شاخص سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در طول یک سال اخیر خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که در گردهمایی مدیران ایمیدرو سخن می‌گفت، تصریح کرد:۹۰درصد از پروژه‌های این سازمان با استفاده از منابع بیرونی همچون مشارکت بخش خصوصی تامین شده که این اقدام در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های کلان دولت یازدهم به شمار می‌آید. رئیس هیات عامل ایمیدرو دستیابی به چنین هدفی را نتیجه فعالیت‌های جمعی کارکنان، مدیران و کارشناسان ایمیدرو در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی، مالی، پشتیبانی، تحقیق و توسعه و آموزش و...دانست. وی ارائه گزارش عملکرد به رئیس‌جمهوری در سفر به استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایمیدرو با سهم ۱۹درصدی توانسته با استفاده از سرمایه بخش خصوصی، طرح ۶/۱میلیون تنی آهن اسفنجی در چابهار را تعریف کند که پیش‌بینی می‌شود تا انتهای امسال قرارداد اجرای آن امضا شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، انجام اکتشافات معدنی در نوار شرقی کشور به ویژه در استان سیستان و بلوچستان را یکی از نکات مورد توجه رئیس‌جمهوری خواند و گفت: نصب تجهیزات کارخانه تولید شمش آنتیموان در ماه‌های آتی از دیگر برنامه‌هایی است که در این استان به انجام رسیده است.

وی به طرح‌هایی همچون آلومینیوم جنوب اشاره کرد که شرایط تاریخی به خود گرفته‌، اما به مرحله اجرا رسیده‌اند.

به گفته کرباسیان ال‌سی این طرح پس از ۸ سال و با پیگیری ۱۰ ماهه ایمیدرو گشایش یافته و ابلاغ شده است. کرباسیان تصریح کرد: فعال شدن طرح آلومینیوم جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه تولید این فلز در ایران به معنای فعالیت منطقه صنایع انرژی‌بر لامرد در استان فارس است. به اعتقاد کرباسیان، تامین ۱۰۵ میلیارد تومان به‌عنوان سهم ایمیدرو برای چنین پروژه‌ای کار چندان ساده‌ای نبوده، اما با همت زیاد عملی شده است. رئیس هیات عامل ایمیدرو امضای طرح ایجاد زیرساخت‌های منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر لامرد در هفته آتی را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد که قرار است در منطقه‌ای به وسعت ۴۰۰هکتار انجام گیرد. کرباسیان افزود: جذب سرمایه‌گذار برای طرح‌های معادن گل گهر ۵ و ۶ در راستای تقویت بنیه مالی ایمیدرو و ارتقای توان بخش خصوصی تعریف شده و به اجرا در آمده است. وی فعالیت اکتشافی برای حوزه معادن زغال‌سنگ طبس، نفلین سینیت، افتتاح طرح طلای زرشوران، راه‌اندازی و تحویل کارخانه سیمان ونزوئلا را به‌عنوان اقداماتی یاد کرد که فعال شدن آنها در شرایط کم بودن اعتبار قابل تصور نبوده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره طرح‌های معادن سنگان برای دستیابی به برنامه ۵/۱۷ میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن و ۱۵ میلیون تنی گندله گفت: حضور کنسرسیوم‌هایی از بخش خصوصی با جذب سرمایه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی توام بوده است. آغاز عملیات اجرایی دو نیروگاه در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس و فراخوان ۸ طرح در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از دیگر برنامه‌های سال گذشته است که رئیس هیات عامل ایمیدرو به آنها اشاره کرد.

به گفته وی، برنامه اکتشاف سراسری تاکنون برای ۱۳۵هزار هکتار آغاز شده و با برنامه‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از ۲۰۰هزار کیلومتر نیز عبور می‌کند. رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین خبر داد که تقریبا به جز طرح‌های قائنات و سبزوار که تا هفته‌های آتی فعال می‌شوند تمامی پروژه‌های فولادی استانی از رکود در اجرا خارج شده‌اند و بخش آهن اسفنجی آنها در سال آینده وارد مدار تولید می‌شود. به گفته وی، طرح جامع فولاد نیز نهایی شده و برای بررسی و تایید نهایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.