پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): هفته گذشته با کاهش امیدها از بهبود تقاضای فولاد، قیمت سنگ‌آهن کاهش یافت. شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد موسسه پلاتس با یک دلار و ٢٥ سنت در هر تن خشک افت به ٧٠ دلار و ٥٠ سنت در هر تن خشک سی اف آر چین رسید و شاخص قیمت استیل ایندکس از ٧١,٢٠ دلار به ٦٩.٨٠ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید. با حذف معافیت مالیاتی صادرات فولاد حاوی برنز چین، از تقاضای صادراتی کاسته شده و مطمئنا بر حاشیه سود کارخانه‌ها تاثیر منفی خواهد داشت. اگر تقاضای صادراتی کمتر شود ممکن است برخی از کارخانه‌ها به عرضه در بازار داخلی که در حال حاضر نیز مازاد دارد بپردازند. برخی کروم را جایگزین برنز کرده‌اند تا از معافیت بهره ببرند ولی در مورد برخی کالاها از جمله مفتول این جایگزینی عملی نیست؛ البته این حذف معافیت مالیاتی در مورد ورق گرم حاوی برنز چین که صادرات بالایی دارد اعمال نشده است. همچنین هفته گذشته موجودی سنگ‌آهن بنادر چین ٤٦٠ هزار تن بالا رفته و به ٩٨ میلیون و ٧٠٠ هزار تن رسید. برخی از کمبود شدید سرمایه در چین خبر داده‌اند و اظهار کردند دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا سرمایه گذاران خارجی را جذب کند.

میلگرد چین در سرازیری

افزایش موجودی بازار و کمبود نقدینگی موجب شده قیمت میلگرد در بازار داخلی چین باز هم نزولی باشد. آخرین قیمت در بازار نقدی ٧ دلار در هر تن افت داشته و به ٣٧٩ تا ٣٨٢ دلار در هر تن با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. قیمت میلگرد از اواخر دسامبر تاکنون حدود ٢٤ دلار در هر تن افت داشته و قیمت را به پایین‌ترین سطح از فوریه ٢٠١٢ تاکنون رسانده است.

با توجه به اینکه تقاضا تحت تاثیر سرمای زمستان کاهش یافته است، تجار با کاهش قیمت سعی در جلب مشتری نمودند.

آخرین موجودی میلگرد در بازار پکن چین ١٩٤٠٠ تن بالا رفته و به ٢٣٥٧٠٠ تن رسیده است.

بازار مقاطع اروپا هنوز غیر‌فعال است

بازار مقاطع اروپا هفته باثباتی را پشت سر گذاشت؛ گرچه کارخانه‌ها قیمت را تا ١٥ یورو در هر تن بالا بردند. شاید تا روزهای آینده روند بازار در سال نو روشن‌تر و فعالیت بازار بیشتر شود.

با اینکه هفته قبل هنوز خیلی از فعالان بازار از تعطیلات باز‌نگشته بودند، کارخانه‌ها قیمت را ١٠ تا ١٥ یورو در هر تن نسبت به قیمت‌های قبل از کریسمس بالا بردند.

باید دید این افزایش قیمت به‌طور کامل مورد قبول بازار واقع می‌شود یا نه، چون فعلا که نبود فعالیت در بازار تغییر قیمت را غیر‌منطقی کرده است. متوسط قیمت مقاطع موسسه پلاتس هفته گذشته ٥١٠ یورو در هر تن ثبت شد.

قیمت میلگرد کارخانه‌ها ١٥ یورو بالا رفته، ولی بازار بی‌حرکت بود. فعالان بازار منتظر نهایی شدن معاملات قراضه ژانویه نیز هستند.