سبز شدن تابلو و رشد قیمت‌ها

حدیث موسوی: روز گذشته برای معامله‌گران سکه آتی، با سبز شدن تابلو معاملات و افزایش قیمت سکه‌های این بازار همراه شد. در کلیه سررسیدها اولین قیمت ثبت شده روی تابلو از قیمت تسویه روزانه بالاتر بود و در ادامه روز نیز نوسان قیمت‌ها در بازه‌ای مثبت دنبال شد. برگشت دوباره نرخ دلار یا به عبارتی اصلاح آن در کانال ۳۳۰۰ تومان، مهمترین عامل سبز شدن تابلو آتی پس از چند روز کاهش قیمت‌های سکه در قراردادهای فعال این بازار محسوب می‌شود که حتی کاهش نسبی بهای اونس طلا در نخستین روز بازگشایی بازارهای جهانی در هفته جدید میلادی نیز نتوانست مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار آتی شود.

طی روزهای اخیر تحت تاثیر تشدید جو خوشبینی نسبت به حصول توافق جامع هسته‌ای در دور اخیر گفت‌و‌گوهای ایران و طرف غربی در لوزان سوئیس و از طرفی فروش ارزهای حاصل از صادرات یکسری شرکت‌ها مانند شرکت‌های پتروشیمی در بازار آزاد، ارزش برابری ریال در برابر دلار آمریکا تقویت شد و نرخ ارز حتی به کانال ۳۲۰۰ تومان نیز پس از مدت‌ها وارد شد. در همین حال افزایش نرخ ارز در اتاق مبادلات ارزی و اظهاراتی که اخیرا از سوی برخی مقامات دولتی و رئیس کل بانک مرکزی پیرامون تک نرخی کردن ارز در سال ۹۴ صورت می‌گیرد نیز بر این تفکر که به زودی شاهد اجرای این مهم در اقتصاد کشور خواهیم بود بر روند نزولی نرخ ارز آزاد اثر گذاشت و این پیش بینی (تک نرخی کردن ارز به زودی ) را در میان فعالان بازار تقویت کرد.

روز گذشته اما پس از آنکه به تعبیری دلارهای شرکت‌های پتروشیمی در بازار آزاد به ریال تبدیل شد و التهاب فروش ارز از سوی این شرکت‌ها در بازار فروکش کرد، نرخ دلار (در شرایطی که کماکان تحت تاثیر فضای خوشبینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای قرار داشت)، قدم در فاز اصلاح قیمت گذاشت و بار دیگر وارد کانال ۳۳۰۰ تومان شد. همین امر بر روند مثبت قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی سکه طلا اثر مثبت گذاشت و به‌عنوان مثال سکه نقدی که روز یکشنبه حدود ۹۱۲ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شد، روز گذشته به ۹۳۲ هزار تومان افزایش یافت.

در بازار آتی نیز در شرایطی که قیمت سکه در کلیه سررسیدهای دور و نزدیک تا زمان تنظیم این گزارش کماکان کمتر از یک میلیون تومان بود، اما در تمامی قراردادها افزایش قیمتی در حدود یک درصد نسبت به روز یکشنبه به چشم می‌خورد. قیمت سکه آتی تحویل آبان ۹۴ روز گذشته ۲/ ۲ درصد بیشتر از قیمت تسویه روزانه باز شد، در ادامه روز نیز آخرین قیمت این سکه تا لحظه تنظیم این گزارش، ۰۸/ ۱ درصد بالاتر از قیمت تسویه روزانه قرار داشت.

درخصوص سایر قراردادهای فعال بازار آتی نیز همین روند قابل مشاهده بود و اولین قیمت بازگشایی و آخرین قیمت تا زمان تنظیم گزارش بالاتر از قیمت تسویه روزانه بود.

همان‌طور که اشاره شد، این اتفاق در حالی رخ داد که روز گذشته قیمت هر اونس طلا در آغاز مبادلات این روز تا ۱۱۵۳ دلار کاهش یافته و در ادامه روز با افزایش نسبی روبه‌رو شد، هر چند قیمت طلا تا ساعت ۵/ ۳ به وقت تهران حدود ۵/ ۲ دلار از آخرین قیمت روز جمعه پایین‌تر بود، اما از آنجا که تغییر چندانی نسبت به روز جمعه نداشت از این رو نتوانست روز گذشته اثر چندانی بر تغییر قیمت سکه در بازار نقدی و آتی داشته باشد، بلکه نوسانات مثبت این روز طلا بیشتر متاثر از افزایش نسبی قیمت دلار عنوان شد.

به گزارش رویترز، افزایش ارزش دلار در آستانه برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه فشار زیادی بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. بر اساس این گزارش، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می‌تواند موجب تقویت بیشتر ارزش دلار شده که این مساله در نهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

در واقع با افزایش نرخ بهره سرمایه‌گذاران پول‌های خود را در بانک‌های آمریکا سرمایه‌گذاری کرده یا اینکه اوراق قرضه می‌خرند و از آنجا که طلا نیز جایگزین سرمایه‌گذاری در بانک یا اوراق قرضه به شمار می‌رود، بنابراین با فروش طلا سرمایه‌ها به سمت این بازارهای جایگزین سرازیر خواهد شد.

درضمن افزایش نرخ بهره در آمریکا منجر به جذب سرمایه‌ها از سایر کشورها نیز می‌شود که برای سرمایه‌گذاری در آمریکا باید پول کشور مبدا به دلار تبدیل شود؛ همین امر سبب افزایش تقاضا برای دلار آمریکا و تقویت ارزش آن خواهد شد.

به هر ترتیب با توجه به اینکه گمانه‌زنی تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی بیشتر متمرکز بر احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکاست، از این رو توجه اکثر بازارهای مالی و پولی در جهان به انتشار بیانیه پایانی این نشست معطوف شده تا مشخص شود پس از آن، قیمت طلا چه مسیری را در آینده پیش رو پی خواهد گرفت.

به گزارش سایت طلا، شاخص‌های مهم اقتصادی جهان که در بازارهای مالی و پولی بین‌المللی به‌ویژه بازار طلا در هفته پیش‌رو موثرند به این شرح هستند: سه‌شنبه (۱۷مارس) ۲۶ اسفند ساعت ۴ بامداد به وقت تهران، انتشار بیانیه بانک مرکزی استرالیا، ساعت ۱۶:۰۰ شاخص فروش کارخانه‌ای کانادا (رقم قبلی منفی ۷/ ۱ درصد، رقم پیش‌بینی منفی ۱/ ۱ درصد)، ساعت ۱۶:۰۰ شاخص مجوز ساختمان‌سازی آمریکا، ساعت ۱۶:۰۰ انتشار بودجه سالانه انگلیس.

چهارشنبه (۱۸ مارس)، ساعت ۲۱:۳۰ انتشار شاخص پیش‌بینی اقتصادی فدرال رزرو آمریکا، ساعت۲۱:۳۰ بیانیه کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا، ساعت ۲۱:۳۰ تعیین نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (رقم قبلی منفی ۲۵/ ۰ درصد و رقم پیش‌بینی شده ۲۵/ ۰ درصد) و در نهایت ساعت ۲۲:۰۰ برگزاری کنفرانس خبری رئیس بانک مرکزی آمریکا.