رویدادهای رخ داده سال ۹۳ در مسیر توسعه بورس کالا نشان می‌دهد که اهتمام ویژه تیم اقتصادی دولت به سازوکار معاملاتی این بورس،به گونه‌ای بوده که امید برای برداشت بسیاری از کاشته‌های سال گذشته، در سال آتی وجود دارد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» اگرچه اهداف و اقدامات انجام شده توسط بورس کالا، در آغاز راه است، اما پیشرفت قابل توجه آن در این مسیر، نوید روزهای پر‌باری را برای سال جاری به همراه دارد. معاون سابق شرکت بورس در این باره اظهار کرد: از برنامه‌های دولت تدبیر و امید این گونه برمی‌آید که به ساختار و مکانیزم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت کالاهای مختلف از طریق بورس کالا اعتقاد دارد که این موضوع می‌تواند جایگاه و اثرات بورس کالا در اقتصاد ملی را تقویت کند. علی سنگینیان ادامه می‌دهد: به‌طور طبیعی، رشد دادوستد محصولات در بورس کالا، کارآیی بازار کالا را بالا می‌برد و در طرف مقابل نیز به دلیل رقابتی بودن معاملات بورس، رقابت در میان صنایع و کارخانه‌ها برای بهبود تولید کیفیت محصولات‌شان بیشتر می‌شود که این عوامل در نهایت، به سود صنعت و تولید خواهد بود. به گفته مدیرعامل تامین سرمایه امین، بورس کالا باید در تعامل با دولت و مجلس مزایایی که تاکنون در قانون برای استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا دیده شده را به شکل مصوبات اجرایی درآورد تا شاهد آشنایی تمام فعالان اقتصادی و صنایع با سازوکار بورس و همچنین شفافیت بیشتر مبادلات در حوزه کالاها باشیم. وی در ادامه به توسعه ابزارهای نوین مالی در بورس کالا اشاره کرده و می‌افزاید: تمام بورس‌های کالایی دنیا در ابتدای فعالیت خود، از معاملات نقدی و فیزیکی آغاز کردند و پس از فرآیند کشف قیمت‌ها در مبادلات نقدی، یک گام فراتر رفته و با طراحی ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی، آپشن، سلف موازی استاندارد و... زمینه پوشش ریسک سرمایه‌گذاران را فراهم کردند.

۹۴؛ سال تحولات بورس کالا

سنگینیان که در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عضویت هیات‌ نمایندگان این اتاق درآمده، افزود: بورس کالای ایران نیز براساس الگوی بورس‌های کالایی جهان پیش می‌رود، به‌طوری که اکنون در مورد محصولاتی که معاملات نقدی قوی دارد، به سمت ابزارهای مالی رفته است؛ به عبارت دیگر، امروزه یکی از جذابیت‌های بورس کالا برای سرمایه‌گذاران، ابزارهای نوین مالی با شرایط سرمایه‌گذاری مطلوب است که بورس کالا باید از این ظرفیت استفاده کند.

معاون سابق شرکت بورس به چشم‌انداز بورس کالا در سال آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به موارد ذکر شده می‌توان روزهای روشنی برای بورس کالا را در سال آینده متصور بود، زیرا همزمان با توسعه عملیاتی شدن برنامه‌های بورس کالا در حوزه معاملات فیزیکی و مشتقه، مصوبات دولت نیز اجرایی خواهد شد، به این ترتیب فعالان بورس کالا باید در انتظار سالی پرکار و شلوغ باشند.