محمد‌حسین بابالو: افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالای ایران را می‌توان مهم‌ترین‌ خبر روزهای اخیر برای رینگ پتروشیمی یا بازار داخلی پلیمرها به شمار آورد که به تردیدهای این بازار حداقل برای کوتاه مدت پایان می‌دهد. توجه مجدد خریداران و همچنین پذیرش قیمت‌های بالای فعلی مطلبی است که نشان‌دهنده بهبود بنیادین بازار پلیمرها با محوریت افزایش حجم تولید خواهد بود. قیمت پایه محصولات پتروشیمی در حالی در پایان فروردین ماه اعلام شد که جهت‌گیری صعودی آن برای پلیمرها محرز بوده و هست. افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، افزایش قیمت پلیمرها و همچنین افزایش قیمت دلار مواردی بود که دست در دست هم داده و باعث رشد یک تا ۱۱ درصدی قیمت پایه پلیمرها در بورس کالای ایران شد. رخدادی که در گذشته به آن اشاره کردیم حداقل خروجی آن افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی خواهد بود. این در حالی است که در روزهای گذشته در بازار داخلی قیمت‌های پیشنهادی همگی در مسیر رشد حرکت کرده بود، ولی عقب‌نشینی نسبی خریداران باعث شد تا روند افزایشی قیمت‌های مورد معامله به تبعیت از نرخ‌های پیشنهادی رشد نکند. البته با توجه به جایگاه خاص قیمت‌های پایه به‌عنوان منبع اصلی تعیین قیمت مورد عرضه در بورس و حتی بازار، می‌توان گفت که این بار جهت‌گیری کلی بازار به‌صورت قدرتمندی صعودی خواهد شد.

البته با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین رشد نرخ دلار ذهنیت فعالان بازار مدتی است که بر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته تا جایی که از روزها و هفته‌های پایانی سال گذشته این طرزفکر رایج شده و افزایش شدید جذابیت خرید را باعث شده بود. این در حالی است که به‌صورت واقعی و به نسبت سال ۹۲ یا فصل اول سال ۹۳، حجم تولید در صنایع پایین‌دستی با آزادسازی قیمت‌ها کاهش یافته و شاید این تلاش سفته‌بازی چندان هم مفید واقع نشود، زیرا به‌صورت واقعی تقاضا در بازار چندان هم که انتظار می‌رود، خودنمایی نمی‌کند. البته با توجه به فروش‌های نسبتا خوب در پایان سال، به نظر می‌رسد نقدینگی مورد نیاز به نسبت در بازار وجود داشته باشد، ولی چشم‌انداز مبهم مذاکرات هسته‌ای و رویکرد پیش روی بازارهای داخلی، قیمت دلار و وضعیت آتی صادرات محصولات نهایی مواردی است که توان تصمیم‌گیری درست را از مدیران و تصمیم‌سازان شرکت‌های بزرگ و کوچک دریغ داشته است. با توجه به تمامی این موارد جهت‌گیری صعودی در بازار محصولات پلیمری چهره رسمی به خود گرفته و از این پس انتظار داریم تا صبوری خریداران به اتمام رسیده و با افزایش حجم معاملات، قیمت‌های جدید چهره اصلی بازار را تشکیل داده و ابهام و چندگانگی موجود در بازار را به اتمام برساند.

رخداد مهم دیگر در بازار را می‌توان کاهش چراغ خاموش و بسیار آرام حجم عرضه‌ها در روزهای قبل دانست که تا پیش از اعلام قیمت‌های پایه جدید وجود داشت، اما هم‌اکنون انتظار داریم که افزایش قیمت‌ها، یک جذابیت مضاعف را برای عرضه‌کنندگان به همراه آورد بنابراین می‌توان به افزایش حجم عرضه‌ها امیدوار بود. البته با توجه به بالابودن شدید موجودی انبارها، شاید جذابیت خرید وسیعی به بورس کالا تزریق نشود، ولی در هر حال انتظار برای افزایش تقاضای موثر برای تولید کالاها و مصنوعات مورد نیاز، می‌تواند داده‌ای برای بهبود مجدد بازار با افزایش حجم معاملات تلقی شود.

وضعیت معاملات روز گذشته در بورس کالای ایران

روز گذشته شاهد افزایش نسبی حجم عرضه‌ها و بهبود معاملات در رینگ پتروشیمی بورس کالای ایران بودیم که نکته مهم آن افزایش جذابیت عرضه‌ها و مخصوصا بازگشت مجدد خریداران بود که به افزایش رقابت‌ها انجامید. به‌عنوان مثال پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ پتروشیمی مارون، پلی‌اتیلن سنگین دورانی UA ۳۸۴۰، پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰، پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰، پلی‌استایرن انبساطی ۳۰۰ و ۴۰۰ پتروشیمی تبریز، پلی‌پروپیلن شیمیایی OFF - EPC۴۰R درجه ۱، پلی‌پروپیلن نساجی OFF - Z۳۰S درجه ۱ و درجه ۳ پتروشیمی مارون، پلی‌پروپیلن نساجی RG۱۱۰۱N و پلی‌پروپیلن نساجی RG۱۱۰۱XXR پتروشیمی رجال کالاهایی بودند که در عین افزایش قیمت‌های پایه، با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه رو‌به‌رو شدند که نهایتا به رقابت و افزایش قیمت‌ها منتهی شد.

با توجه به این وضعیت به نظر می‌رسد که خریداران قیمت‌های بالای فعلی را پذیرفته‌اند و با بازگشت آنها به بورس کالا، می‌توان به افزایش تقاضا در بازار داخلی این کالاها هم امیدوار بود. از سویی گریدهای جذاب فعلی یا آن دسته از کالاهایی که در روزهای اخیر با توجه بازار مواجه بودند اغلب به گریدهای پیشرفته و سنگین محدود می‌شدند که نشان‌دهنده وجود پروژه‌های عمرانی یا تولید برای واحدهای صنعتی است که این مطلب را باید به فال نیک گرفت. از سویی با توجه به انتظار کاهش ۲ درصدی نرخ سود بانکی و همچنین کاهش تورم، باز هم می‌توان به افزایش نقدینگی در گردش در بازار امیدوار بود که داده مهمی برای حمایت از بازار تلقی می‌شود.

رشد قیمت‌ها و انتظار برای افزایش حجم معاملات