منیره نظامیوند چگینی: در میان افت و خیزهای بازار جهانی نفت، بازار محصولات پتروشیمی چندی است در مسیر صعودی گام برمی‌دارد. در آخرین معاملات انجام شده نفت خام سبک آمریکا (WTI) با کاهش ۰۲/ ۱ درصدی در حدود ۵۷ دلار و ۱۵ سنت مورد معامله قرار گرفت، نفت خام برنت اما با ۶۶/ ۰ درصد رشد قیمتی به ۶۵ دلار و ۲۸ سنت رسید. بازار محصولات پتروشیمی اما طی مدت اخیر با افزایش قیمت همراه بوده و اندکی از افت‌ ماه‌های اخیر خود را جبران کرده است. در میان بازارهای جهانی، منطقه خاورمیانه از موقعیت استراتژیکی برخوردار است. چین یکی از قطب‌های بزرگ تولیدکننده و مصرف‌کننده اکثر بازارهای جهانی است. براساس آخرین آمارها، شرکت آرامکوی سعودی بزرگ‌ترین‌ عرضه‌کننده نفت خام به بازار چین با سهم بیش از ۱۰درصدی است. براساس گزارش منتشر شده در آی‌سی‌آی‌اس(ICIS)؛ میزان واردات پلی‌اتیلن چین در سال گذشته میلادی با اختصاص دادن بیش از ۴۰ درصد از کل میزان واردات جهانی، به بیش از ۹/ ۱ میلیون تن رسید و مقام اول را از آن خود کرد؛ پس از آن، اروپا با حدود ۷/ ۴ میلیون تن واردات در جایگاه دوم قرار گرفت. براساس داده‌های رسمی موجود، در سال ۲۰۱۴ میلادی، حجم کل واردات پلی‌اتیلن در جهان حدود ۸/ ۲۲ میلیون تن اعلام شده بود. آمار نشان می‌دهد که میزان واردات پلی‌اتیلن چین در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ماقبل در روندی کاهشی گام برداشته است. این افت‌ها در پی تکرار آمارهای منفی از نرخ رشد اقتصادی چین از یکسو و برنامه‌های دولت این کشور برای حمایت از تولیدکنندگان چینی و به دنبال آن رشد بیش از ۱۰ درصدی ظرفیت تولید داخلی صورت گرفته است. این کاهش‌ها در میزان واردات پلی‌اتیلن چین؛ به‌شدت بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده و بهای این ماده مهم را دستخوش نوسان کرده است.

به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از آی‌سی‌آی‌اس(ICIS)؛ در آخرین آمار رسمی منتشر شده مشخص شده که روند کاهشی واردات مواد پلیمری چین در سال جاری میلادی خود را اصلاح کرده و شاهد رشد این میزان در مدت اخیر هستیم. براساس این گزارش، حجم واردات اکثر محصولات پتروشیمی چین در ماه مارس سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته میلادی، افزایش داشته است. در این میان بر اساس اعلام آمار از سوی اداره گمرک چین؛ از تعداد ۴۵ محصول بررسی شده توسطICIS، بیش از ۲۹ محصول در ماه گذشته میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حجم بالاتری را به ثبت رسانده‌اند، در حالی‌که تعداد ۱۵محصول حجم پایین‌تری داشته‌اند.

واردات دی اکتیل فتالات (DOP) این کشور از ۱۷۰۷ تن درماه مارس سال گذشته به ۲۳ هزار و ۵۰۱ تن در ماه مارس سال جاری افزایش داشته و با ثبت رشد ۱۲۷۷ درصدی در جایگاه اول قرار دارد، در حالی که واردات ایزوپروپانول (IPA) با رشد بیش از پنج‌برابری به ۸۰۴۰ تن رسیده است. واردات اتیلن نیز در ماه گذشته میلادی با کاهش ۱۸ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ۱۰۹ هزار و ۵۸۴ تن رسیده است؛ در حالی‌که واردات سالانه پروپیلن با ۳ درصد رشد به ۲۷۶ هزار و ۸۹۲ تن رسیده است. رشد ۴۳ درصدی واردات سالانه پلی‌پروپیلن، رقم آن را به ۵۶۷ هزار و ۴۲ تن رسانده است.

واردات ماه مارس نفتای چین که به‌عنوان خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز به بیش از سه برابر افزایش داشته و ۴۹۴ هزار و ۴۶۴ تن را به ثبت رسانده است. در همین حال؛ واردات بوتادین (افزایش ۱۱۳ درصدی)، بنزن (رشد ۱۴۵ درصدی)، متانول (با ۱۶۱ درصد افزایش) و انیدرید فتالیک نیز رشدی بیش از دوبرابر داشته‌اند. در این میان اما واردات ماه مارس متیل اتیل کتون (MEK) در حدود ۵۵ درصد کاهش یافته، در حالی‌که واردات بوتیل اتر گلیکول و اتیل استات به ترتیب افت‌هایی در حدود ۴۶ و ۴۰ درصد را به ثبت رسانده‌اند. تولوئن نیز با کاهش ۳۷ درصدی همراه بوده و به ۹۰ هزار و ۲۹۵ تن رسیده است.

همچنین واردات پلی‌اتیلن‌ها نیز با رشد همراه بوده و پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی به ترتیب با ثبت رشدهای ۷۴، ۳۲ و ۳۳ درصدی در میان محصولات جذاب‌تر قرار گرفته‌اند.