کارشناس ارشد حوزه کشاورزی گفت: با توجه به برنامه‌هایی که بورس کالای ایران در جهت آموزش و فرهنگسازی فعالان بخش کشاورزی درخصوص معاملات نقدی و به خصوص بازار مشتقه دارد، بدون شک قراردادهای آتی زیره سبز به زودی طعم رونق معاملات را خواهد چشید. مرتضی مشایخی، کارشناس ارشد حوزه کشاورزی با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: اگر چه حجم قابل قبولی از تولید زیره در جهان به کشور ما اختصاص دارد و سالانه مقدار قابل توجهی از این محصول به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر شرایط جوی و کاهش میزان بارندگی و همچنین وجود محدودیت‌های بین‌المللی، سبب شد تا علاوه بر اینکه میزان تولید این محصول از ۵۰هزار تن به ۳ هزار تن کاهش پیدا کند، میزان صادرات نیز پایین بیاید و از رتبه نخست در تولید زیره به رتبه ششم در جهان نزول پیدا کنیم.

مشایخی با بیان این مطلب که زیره سبز قابلیت پیشرفت در بازار مشتقه بورس کالای ایران را دارد، افزود: یکی از برنامه‌های مهم بورس کالای ایران در جهت توسعه، تقویت بازار مشتقه با ورود محصولات جدید است که سال گذشته معاملات آتی زیره سبز با افتتاح تالار نمایندگی کارگزاران در مشهد مقدس راه‌اندازی شد.

وی تصریح کرد: معاملات آتی زیره به دلیل وجود بازار سنتی و سازوکار قدیمی و جاافتاده مبادلات این محصول، کمی زمان می‌برد تا از طریق بورس کالا با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود اما با مرور زمان بدون شک شاهد رونق معاملات آتی زیره خواهیم بود.

این کارشناس گفت: باید توجه داشت بازار مشتقه نسبت به سایر بازارها، نوپا است و نیاز به شناخت و فرهنگ‌سازی بیشتری دارد؛ این نیاز به خصوص درباره فعالان بخش کشاورزی که دارای بازاری سنتی هستند بیشتر احساس می‌شود.

وی اظهار کرد: همزمان با ورود زیره سبز به بازار مشتقه بورس کالای ایران، شاهد وقوع کم آبی و کاهش تولید زیره در کشورمان بودیم که این موضوع در کنار وجود بازار سنتی و قوی زیره در مشهد از عوامل روند آرام معاملات آتی زیره در بورس بوده است.

او افزود: شاید اگر فرهنگ‌سازی بیشتری در زمینه بازارهای آتی صورت بگیرد، فروشندگان سنتی نیز با مزایای این مبادلات آشنا می‌شوند و به معاملات آتی ورود می‌کنند؛ البته بورس کالای ایران برای توسعه بیشتر بازارهای خود در این زمینه دوره‌های آموزشی زیادی برگزار کرده است، اما باز هم باید در شناساندن این بازارها کوشا بود.

مشایخی در ادامه تاکید کرد: وجود معاملات آتی زیره سبز در بازار سنتی مشهد، راه‌اندازی قرارداد آتی این محصول در بورس کالا را توجیه‌پذیرتر می‌کرد که با تحقق این اتفاق و ایجاد بستر لازم، انتظار می‌رود در آینده معاملات این محصول رونق قابل توجهی داشته باشد.