این روزها با وجود معامله عمده محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در قیمت پایه، اما همچنان برای خرید وکیوم باتوم در تالار رقابت می‌شود.

فرزین اعلایی مدیر کالایی کارگزاری باهنر با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: به نظر می‌رسد افزایش عرضه وکیوم باتوم از سوی پالایشگاه‌ها در بورس کالای ایران بتواند بازار این کالا را با تقاضای متعادلی روبه رو کند.

وی در ادامه با اشاره به رقابت ۸ تا ۹ درصدی معامله‌گران برای خرید وکیوم باتوم در روزهای اخیر خاطر نشان می‌کند: عطش معامله‌گران و عرضه‌های اندک سبب شده تا رقابت برای این کالا در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی افزایش یابد.

به گفته اعلایی، برخی از پالایشگاه‌ها اقدام به عرضه ۵ تا ۶ هزارتنی وکیوم باتوم در بورس کالای ایران می‌کنند و همواره با تقاضای ۲۰ تا ۳۰ هزارتنی مصرف‌کنندگان روبه رو می‌شوند، از این رو به نظر می‌رسد افزایش عرضه‌ها می‌تواند به کاهش عطش مصرف‌کنندگان کمک کند.

مدیرکالایی کارگزاری باهنر تاکید کرد: در حال حاضر مشکل بزرگ بازار قیر داخل وجود قیرهای تهاتری است که با قیمتی پایین تر از عرضه شرکت‌ها در بازار داخل مورد مبادله قرار می‌گیرد.

همچنین برخی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده قیر هم قادر هستند وکیوم باتوم مورد نیاز خود را به‌صورت اعتباری از پالایش و پخش تهیه کنند، این در حالی است که شرکت‌های کوچک همواره با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند ولی نمی‌توانند از خرید اعتباری استفاده کنند.

وی با اشاره به کاهش فاصله قیمتی بین وکیوم باتوم و قیر افزود: در حال حاضر حاشیه سودتولیدکنندگان کاهش یافته است و به نظر می‌رسد بازار صادراتی قیر بهتر از بازار داخلی باشد.