محمدحسین بابالو: پس از افزایش شدید قیمت بسیاری از پلیمرها در بازار آزاد، عرضه‌های بورس کالا در روز گذشته به تثبیت نسبی اوضاع و تضعیف التهاب پیشین منجر شد که در نهایت افزایش حجم معاملات و جذابیت بیشتر خرید را در این تالار به ثبت رساند تا جایی که یک روز جذاب را در بورس کالا به ثبت رساند. به نظر می‌رسد روزهای پیش رو با افزایش حجم عرضه‌ها شرایط این بازار به سمت تعادل بیشتر حرکت کند.


روز گذشته در بورس کالای ایران و پس از افزایش قیمت‌ها در بازار و شایعه کمیاب شدن برخی گریدها، شاهد رونق معاملات پلیمرها بودیم که با بازگشت خریداران همراه شد و برخی انواع پلیمرها با رقابت و افزایش نرخ شرایط جذابی را به ثبت رساندند. PVC، انواع OFF، سبک فیلم، PET بطری و بسیاری از گریدهای سنگین از جمله جذاب‌ترین کالاها به شمار رفتند. به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار هرچند مقطعی و همچنین بازگشت ثباتی شکننده به بازار جهانی نفت این ذهنیت را ایجاد کرده که ممکن است قیمت‌ها در بورس و بازار افزایش یابد، البته کاهش عرضه بسیاری از گریدها نیز به این ذهنیت دامن زده است. البته هنوز قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی در مسیر کاهش بوده؛ هرچند که بهای برخی انواع همچون پلی‌اتیلن‌های سنگین مخصوصا در بازارهای آسیایی به دلیل بازگشت تقاضا افزایش یافته است. در هر حال پایین بودن موجودی انبارها و بازگشت خریداران مخصوصا برای گریدهای سنگین یا پلی‌استایرن‌ها در زمان تقاضای فصلی آنها امری است که افزایش قیمت‌ها را تسهیل کرده، ولی افزایش عرضه‌ها در بورس کالا و همچنین انتظار رشد عرضه در بازار در روزهای پیش رو مطلبی است که در برابر افزایش بیشتر قیمت‌ها قرار گرفته و احتمال ثبات قیمت‌ها را در روزهای پیش رو تقویت کرده است. در هر حال هفته آینده قیمت‌های پایه جدید اعلام خواهد شد و این قبیل التهابات شاید پیش قراولی برای رخدادهایی موثر در بازار با محوریت جهش قیمت دلار باشد.


بررسی شرایط بازار صادراتی به پاکستان

پس از حضور فعالان صنعت پلاستیک و پلیمر ایران در نمایشگاه پلاستیک و مواد غذایی پاکستان و همچنین حضور شرکت‌های ایرانی در قالب پاویونی زیرمجموعه انجمن ملی پلاستیک ایران، جلسه‌ای به منظور هم‌اندیشی فعالان این صنعت در دفتر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن برگزار شد که در آن صاحب‌نظران به بررسی بازار پاکستان و همچنین وضعیت موجود صنایع پلاستیک پرداختند. در ابتدای این نشست که همزمان با افزایش قیمت دلار و شکسته شدن مرز ۳۵۰۰ تومان و البته افزایش شدید قیمت‌ها در بازار داخلی مصادف شد فعالان این صنعت ضمن انتقاد از افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه و همچنین کمیاب شدن آنها از مسوولان دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی خواستار ارائه توضیح و همچنین مدیریت بازار شدند. از جمله این موارد می‌توان از کمیاب شدن بسیاری از پلی‌اتیلن‌ها مخصوصا گریدهای ۰۰۷۵ و ۰۲۰۰ و همچنین افزایش ۲۰۰ تومانی این کالاها در کنار رشد ۱۵۰ تومانی قیمت پلی‌استایرن‌ها نام برد که فاصله قیمتی این کالا با بورس افزایش یافته است. مدیر کل دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به این موارد گفت: همیشه رصد مداومی از بازار مواد اولیه داریم، ولی همیشه این رصد به حل مشکلات منتهی نمی‌شود. وی در ادامه افزود در جلسه‌ای که در بورس کالا برگزار شد عنوان کردیم در زمانی که تقاضا برای کالا پایین است، دلیلی ندارد با محدودکردن بهین یاب حجم خرید را کاهش داده و البته اعلام کنید تا موجب رانت نشود، البته منظور ما کالاهایی بود که مازاد زیادی دارند. وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد این اتفاق پالس بدی به بازار داد و البته در کنار جهش قیمت دلار امیدواریم تا اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد.


درخصوص عرضه هم اتفاق خاصی رخ نداده حتی منتظر بازگشت برخی از عرضه‌ها هستیم و افزایش عرضه خواهیم داشت. به جز تغییر مدیریت در پتروشیمی تبریز، بحث‌های پیرامونی همچون برخی تغییرات در شرکت‌های پتروشیمی هم مطلب جدیدی نیست. وی در پاسخ به کمبود برخی گریدهای خاص به رغم وجود تقاضا و البته واردات به صراحت از وضعیت غیرمنسجم برخی از تولیدکنندگان انتقاد کرد و گفت: هم‌اکنون حجم تقاضای واحدهای پایین‌دستی با وجود ظرفیت نصب شده گسترده مشخص نیست، چون انسجام مورد نیاز این شرکت‌ها به گونه‌ای نیست که حجم تقاضای قدرتمندی به‌صورت رسمی به ثبت برسد. وی در ادامه افزود: از تک‌تک تولیدکنندگان و شرکت‌ها انتظار داریم تا در کنار تعاونی‌ها قرار بگیرند، چون در نهایت با تجمیع تقاضا در گریدهایی خاص توان چانه‌زنی و مدیریت گریدها افزایش می‌یابد، زیرا هم‌اکنون شرکت‌های پتروشیمی اعلام می‌کنند مثلا برای فلان گرید خاص تضمینی برای تقاضا وجود ندارد، بنابراین تولید آنها به صرفه نیست. متاسفانه باید گفت در شرایط فعلی دست ما برای مدیریت اوضاع خالی است. البته امیدواریم تا در نیمه دوم سال حجم عرضه‌ها افزایش یابد. در ادامه این نشست دکتر توفیقی مشاور کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک درخصوص بازار پاکستان این کشور را یکی از اهداف قابل توجه محصولات پلاستیکی و پتروشیمی دانست و البته درخصوص تعرفه واردات بالای این کشور گفت: در صورت پیگیری‌های رسمی و اداری استفاده از تعرفه ترجیحی یا سایر حمایت‌های مشابه از صادرات امکان‌پذیر است بنابراین نامه‌نگاری‌ها یا رایزنی با اتاق‌های بازرگانی، سفارت پاکستان و تشکل‌های مشابه را افزایش داده و حداکثر تلاش خود را به کار بگیرید. وی در ادامه افزود به زودی یادداشت تفاهمی با 17 بند بین روسای جمهور ایران و پاکستان امضا خواهد شد که با توجه به آخرین تفاهم نامه اقتصادی کاهش 300 تعرفه از طرف ایرانی و کاهش 275 تعرفه واردات را از طرف پاکستانی دریافت کردیم و به نظر نمی‌رسد در این خصوص منع خاصی وجود داشته باشد.


برخی از مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی


- افزایش حجم معامله پتروشیمی‌ها در بورس کالای ایران

- جهش قیمت بسیاری از پلیمرها در بازار داخلی همچون ۰۰۷۵، ۲۱۰۲، ۰۲۰۰ و... در ابتدای هفته

- کاهش عرضه در بازار داخلی مخصوصا برای گریدهای سنگین دورانی

- افزایش تقاضا برای گریدهای سنگین در زمان تقاضای فصلی آنها

- کاهش عرضه‌های PVC پالت و جهش قیمت آن در کنار کاهش تولید BL3

- بازگشت ثبات به بازار پلیمرها با ثبت عرضه‌های جدید در بورس کالا

- انتظار برای افزایش عرضه‌ها در روزهای پیش رو

- اعلام آمادگی شرکت بازرگانی پتروشیمی در صادرات محصولات نهایی تا جایی که آماده ارائه میز به صنایع تکمیلی در دفاتر این شرکت در کشورهای آسیایی و اروپایی شده‌اند.

- تقویت مجدد قیمت نفت پس از مدت‌ها کاهش نرخ

- ادامه روند کاهشی قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی

- رشد قیمت دلار و رسیدن به مرز 3500 تومان هرچند که مقطعی باشد.

- ادامه مشکلات صادرات محصولات نهایی به کشورهای منطقه مخصوصا عراق

- بازگشت جدی خریداران به بورس کالا و تقویت حجم معاملات به همراه رقابت بر بسیاری از گریدها

- توجه خریداران در بورس به PVC، انواع OFF، سبک فیلم، PET بطری و اغلب گریدهای سنگین