گروه بنگاه‌ها: سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران سال گذشته بیش از ۷۰ میلیارد تومان در بخش ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سرمایه‌گذاری کرد که کاهش حوادث را در معادن به دنبال داشت. مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاح دومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی ایران افزود: با وجود کاهش حوادث در بخش‌های مختلف معادن طی دو سال اخیر، حتی نباید یک حادثه هم داشته باشیم.

وی خواستار اجباری کردن آموزش برای ارتقای ایمنی معادن شد و خاطرنشان کرد: ایمیدرو با بودجه خود در سال جاری بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران معادن در ۷ استان کشور را در بخش‌های ایمنی ۱۴ هزار نفرساعت آموزش داده که از دو هفته آینده در بقیه استان‌ها اجرایی خواهد شد. این آموزش‌ها توسط سازمان فنی و حرفه‌ای است و سازمان نظام مهندسی بر آن نظارت می‌کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خواستار توجه بیشتر به ایمنی و همچنین سرمایه‌گذاری در معادن زغال‌سنگ کشور شد و گفت: ایمیدرو در این بخش بیش از ۳/ ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و برای ارتقای سطح ایمنی در معادن ۴۰۰ دستگاه «زغال‌سنج» از کشورهای پیشرفته وارد شده که از امروز به‌تدریج در تمام معادن زغال‌سنگ که عمدتا هم خصوصی هستند، توزیع خواهد شد. کرباسیان تصریح کرد: در حال حاضر سهم بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد در مجموع ۶ درصد (‌یک درصد سهم معدن و ۵ درصد سهم صنایع معدنی) است؛ اما این رقم در کشورهای معدنی به‌طور میانگین ۱۶ درصد است و ما هم می‌توانیم به این سطح برسیم.

محمد‌کاظم نوری، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو نیز در این همایش گفت: با اقدامات صورت گرفته، آمار حوادث سال ۹۳ و ۶ ماه نخست سال ۹۴ شرکت‌ها، مجتمع‌ها و واحدهای تابعه در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافت. همچنین، کمترین ضریب تکرار حوادث از سال ۸۲ تا ۹۳ مربوط به سال ۹۳ به میزان ۸۶/ ۱ بوده است. این ضریب در سال۹۲ به میزان ۱۳/ ۳ (کمترین عدد نسبت به سال‌های قبل از خود) و ضریب تکرار ۱۲ساله حوادث ۵۹/ ۵ ثبت شده است که این روند کاهشی در نیمه نخست سال ۹۴ نیز ادامه داشته است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو به پروژه‌های انجام شده طی ۲ سال اخیر اشاره کرد و گفت: احداث شبکه جمع‌آوری، تصفیه‌خانه و انتقال فاضلاب انسانی مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرشوران، بهینه‌سازی و تخلیه لجن‌های فرآیندی حوضچه‌های ترسیب شرکت زغال سنگ البرز مرکزی به منظور بازچرخانی آب به خط تولید با کیفیت و کمیت بالا و نیز احداث شبکه جمع‌آوری، تصفیه‌خانه و انتقال فاضلاب انسانی مجتمع سنگ‌آهن میشدوان از جمله این اقدامات است.