گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با رشد 2 هزار و 637 واحدی معادل 76/ 3 درصد توانست بازدهی خود را در سال جاری به 8/ 17درصد برساند. بازدهی فوق‌العاده بورس در هفته‌های اخیر به قدری غیر‌منتظره بود که تقریبا هیچ کارشناسی در ابتدای زمستان انتظار رخ دادن آن را نداشت، همین مساله نیز همچنان بازار را میان تردیدها در مورد رشد آتی بازار یا توقف این مسیر باقی گذاشته است. از دیدگاه کارشناسان در صورت تداوم حضور نقدینگی در بازار و مهار فروش حقوقی‌ها که هفته گذشته در مواردی به شدت بازار را به چالش کشید می‌توان به رشد بازار امیدوار بود اما در صورت ادامه فروش‌های سنگین برخی حقوقی‌های بازار با توجه به کمبود نقدینگی در اسفند‌ماه که به‌صورت سنتی در اقتصاد کشور وجود دارد تداوم رشد بازار با تردید مواجه می‌شود. کارشناسان بازار در شرایط کنونی بیش از هر چیز خواهان کمک مسوولان بازار برای هماهنگی میان حقوقی‌ها هستند از دیدگاه این گروه از کارشناسان بهبود شرایط بازار نیازمند اقدام دولت در هماهنگ کردن بازیگران وابسته به خود است.

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با رشد ۲ هزار و ۶۳۷ واحدی معادل ۷۶/ ۳ درصد توانست بازدهی خود را در سال جاری به ۸/ ۱۷درصد برساند. بازدهی فوق‌العاده بورس در هفته‌های اخیر به قدری غیر‌منتظره بود که تقریبا هیچ کارشناسی در ابتدای زمستان انتظار رخ دادن آن را نداشت، همین مساله نیز همچنان بازار را میان تردیدها در مورد رشد آتی بازار یا توقف این مسیر باقی گذاشته است. از دیدگاه کارشناسان در صورت تداوم حضور نقدینگی در بازار و مهار فروش حقوقی‌ها که هفته گذشته در مواردی به شدت بازار را به چالش کشید می‌توان به رشد بازار امیدوار بود اما در صورت ادامه فروش‌های سنگین برخی حقوقی‌های بازار با توجه به کمبود نقدینگی در اسفند‌ماه که به‌صورت سنتی در اقتصاد کشور وجود دارد تداوم رشد بازار با تردید مواجه می‌شود. کارشناسان بازار در شرایط کنونی بیش از هر چیز خواهان کمک مسوولان بازار برای هماهنگی میان حقوقی‌ها هستند از دیدگاه این گروه از کارشناسان بهبود شرایط بازار نیازمند اقدام دولت در هماهنگ کردن بازیگران وابسته به خود است.

از این نظر ایجاد یک مسوول واحد برای تصمیم‌گیری در مورد سهام بانک‌های دولتی و صندوق‌های بازنشستگی دولتی که اینک هر یک از سوی مدیران مختلفی به‌صورت ناهماهنگ در بازار عمل می‌کنند ضرورت دارد به ویژه آنکه این عدم هماهنگی در سال‌های اخیر منشأ بسیاری از مشکلات بازار بوده است. در همین حال در بازار همچنان انتقاد به دامنه نوسان و نتایج آن در ایجاد معاملات بیش از اندازه معامله‌گران و واکنش‌های هیجانی و احساسی ناشی از پدیده صف‌های خرید و فروش ادامه دارد؛ صف‌های خرید و فروش موجب بروز واکنش‌های احساسی در بازار می‌شود که هیچ نقدینگی قادر به مهار آنها نیست.در تحولات مهم در بخش سیاسی با اعلام اسامی نهایی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در هفته آینده رقابت‌های انتخاباتی به مرحله اجرایی می‌رسد.

در تحولات اقتصادی با ورود کشور به وضعیت پساتحریم تحولات در حوزه بانک مرکزی از اهمیت بالایی برای فعالان اقتصادی کشور برخوردار است. در این شرایط وضعیت بازار ارز و همچنین نرخ سود بانکی مورد توجه فعالان اقتصادی است. در همین زمینه رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته با حضور در برنامه تیتر یک سیما، جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور را مثبت و متمرکز بر اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: اگر بر تجربیات گذشته تمرکز کنیم، می‌توانیم به نحو مطلوبی به دستاوردهای خود در زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز برسیم. در همین حال در مسائل اقتصادی رئیس شورای رقابت به مخالفت وزیر صنعت درباره قیمت‌گذاری خودرو واکنش نشان داد و گفت: بازار خودرو کمتر از ۲۰۰۰ سی‌سی انحصاری است و باید قیمت‌گذاری شود. در بازار جهانی با کاهش ارزش دلار قیمت نفت برنت به ۳۵دلار رسیده است. در بازار فلزات نیز بهای مس به هر تن ۴هزار و ۵۷۸دلار رسید. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۵۱۴دلار، یک هزار و ۶۸۳دلار و یک هزار و ۷۶۸دلار رقم خورده است. بهای جهانی سنگ‌آهن نیز اندکی افزایش یافته است.


در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه جو آرامی داشت که پس از دو روز رشد هیجانی بازار با استراحت نمادهای بزرگ بازار تن به افت محدود شاخص داد. روز چهارشنبه شاخص کل با افت 5/ 41 واحدی معادل 06/ 0 درصد به رقم 73هزار و 684واحد رسید که بخش عمده این افت را ضعف نمادهای هلدینگی ایجاد کردند.در بازار روز چهارشنبه در مهم‌ترین‌ تحول نگاه‌ها به سوی مجمع فوق العاده گروه سایپا بود، جایی که پس از چند هفته رشد نمادهای این گروه قرار بود اجزای برنامه عملی مدیران سایپا برای این شرکت به اطلاع سهامداران رسانده و نظر آنها دریافت شود. این مجمع در نهایت توانست به اقبال بازار به گروه خودرویی مجددا اضافه کند و در ساعت پایانی بازار اکثر نمادهای خودرویی با صف خرید مواجه شدند.

در گروه خودرویی همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران اعلام کرد شرکت رنوی فرانسه و شرکت سایپای ایران در بهمن ماه قرارداد همکاری امضا می‌کنند. در گروه شیمیایی روز چهارشنبه بازگشایی نماد شیمیایی فارس پس از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی با جهش 111درصدی همراه شد. نماد شفارس افزایش سرمایه‌ای از 5/ 9 میلیارد تومان به 63میلیارد تومان انجام داد. در گروه شیمیایی، شرکت صنایع شیمیایی سینا برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را وارد مرحله عملیاتی کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی سینا 13 دی‌ماه درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه 100 درصدی و اجرای طرح توسعه توضیحاتی داده و از عدم تغییر پیش‌بینی سود 527 ریالی هر سهم خبر داده بود. حال بعد از یک ماه موضوع افزایش سرمایه این شرکت 7/ 3 میلیارد تومانی وارد مرحله عملیاتی شد.در گروه بانکی یک مقام مسوول شایعه مرتبط با دو بانک تجارت و صادرات و سرمایه‌گذاری ملی ایران را تکذیب کرد. در حالی دیروز برخی منابع و سایت‌ها از تصمیم بانک تجارت مبنی بر ارزش‌گذاری بلوک 8/ 49 درصدی سرمایه‌گذاری ملی ایران برای واگذاری به گروه مالی صادرات خبر داده‌اند که یک مقام مسوول در بانک تجارت این شایعه را تکذیب کرد. در گروه ساختمانی سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مجوز افزایش ۱۵۰ درصدی از محل صرف سهام دریافت کرده است. «سمگا» براساس اعلام افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران فعلی و عرضه عمومی انجام خواهد داد و طی آن بهای هر سهم 4067 ریال تعیین شده اما قیمت قطعی در مجمع فوق‌العاده تعیین خواهد شد. در بازار روز چهارشنبه همچنین معاملات سهام حق تقدم دو شرکت بورسی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها و توسعه صنایع بهشهر ایران تمدید شد. به این ترتیب داد‌و‌ستد‌ سهام «وسکابح» تا 24 بهمن و «وبشهرح» تا 15 اسفند ادامه خواهد داشت.

در گروه شرکت‌های هلدینگی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی خود را برای افزایش سرمایه‌ای 100 درصدی آماده کرده است. هیات‌مدیره «وصندوق» بعد از تصویب 13 دی افزایش سرمایه اقدام به ارسال گزارش توجیهی به حسابرس کرده تا بعد از تایید و مجوز سازمان بورس، سرمایه 44/ 1 هزار میلیارد تومانی کنونی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 88/ 2 هزار میلیارد تومان برساند. در همین حال در پالایشگاه لاوان اقدام شتاب‌زده برای راه‌اندازی واحد جدید پالایشگاه لاوان و افتتاح آن به بروز آتش‌سوزی در این پالایشگاه منجر شد، هر‌چند که خسارت سنگینی به‌بار نیامد. مدیرعامل این شرکت محمدعلی اخباری درباره تشریح جزئیات حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت لاوان، گفت: شامگاه گذشته به دلیل نشت گاز یکی از اتصالات کمپرسورهای واحد بهبود کیفیت گازوئیل، حادثه آتش‌سوزی در این واحد پالایشگاهی اتفاق افتاد.

مدیرعامل پالایشگاه لاوان با اعلام اینکه آتش‌سوزی جزئی در واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه نفت لاوان در کمتر از هفت دقیقه مهار شد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این کمپرسور با توجه به خسارت جزئی، تا ١٠ روز آینده دوباره در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد. در گروه سیمانی، سیمان آرتا اردبیل مجوز افزایش سرمایه ۴۳ درصدی از محل سود انباشته دریافت کرد. در گروه غذایی شرکت قند بیستون براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که سهام مدیریتی خود را در شرکت قند قهستان حدود 65 درصد از کل سهام آن شرکت به تعداد 8.440.291 سهم و به قرار هر سهم 1000 ریال به‌صورت توافقی واگذار کرد. در گروه کانی غیر فلزی، شرکت پارس سرام براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 1395 براساس عملکرد واقعی دوره سه ماهه منتهی به 30/ 09/ 94 خاطرنشان کرد؛ همان‌گونه که در گزارش مورخ 30/ 10/ 94 مربوط به دوره مالی منتهی به 30/ 09/ 94 درج شد، مبلغ فروش واقعی انجام شده نسبت به بودجه از پیش تعیین شده 38 درصد کاهش را نشان می‌دهد و با عنایت به اینکه عمده قیمت تمام شده محصولات این شرکت را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد لذا در صورت کاهش تولید و فروش، اثر مستقیم بر قیمت تمام شده خواهد گذاشت.

در همین حال برنامه‌ریزی شرکت براساس تولید و فروش پیش‌بینی شده به آن سازمان محترم بوده است، لیکن به دلیل رکود و عدم تقاضای بازار نسبت به عرضه به ناچار با کاهش فروش مواجهه بوده و در نتیجه سود و زیان عملیاتی ارائه شده و تحقق یافته بالغ بر هفت میلیارد ریال زیان را شامل شده است. ضمنا درخصوص هزینه‌های اداری، تشکیلاتی و مالی رقم عمده کاهش را نشان می‌دهد که این مهم به لحاظ کنترل دقیق هزینه‌ها و سیستم‌های داخلی و کاهش هزینه‌ها می‌باشد. در گروه فلزی روز چهارشنبه عرضه‌های خرد‌کننده همچنان در نمادهای فولادی به‌خصوص فولاد مبارکه در بازار وجود داشت. عدم مهار فروش‌های حقوقی‌های بازار موجب فشار قابل‌ملاحظه بر بازار شده است.

در این گروه،شرکت فولاد خوزستان به منظوراصلاح ساختار مالی اقدام به افزایش سرمایه 81 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده‌های نقدی(95 درصد) و سود انباشته (5 درصد) کرده است. بر همین اساس سرمایه «فخوز» از مبلغ 8.000 میلیارد ریال به مبلغ 14.472 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

در گروه دارویی شرکت داروسازی تولید دارو (سهامی عام) براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که با توجه به عملکرد واقعی 10 ماهه منتهی به دی‌ماه 1394 پیش‌بینی می‌شود درآمد هر سهم شرکت در سال 1394 از مبلغ 1401 ریال به 1326 ریال کاهش یابد.