هفته‌ای برای اصلاح قیمت‌ها - ۲۱ فروردین ۹۵
گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد روند اصلاح قیمت‌ها و کاهش شاخص کل بود. در بازار هفته گذشته معامله‌گران مانند هفته نخست کاری سال 95شاهد افت قیمت‌ها در سه روز ابتدای هفته بودند، هر چند در هفته اول کاری این اصلاح در روزهای پایانی هفته با رشد جهشی شاخص جبران شد ولی هفته گذشته بازار نتوانست در روزهای انتهایی خود افت ابتدای هفته را جبران کند و در نهایت در پایان هفته نتوانست کارنامه‌ای بهتر از 728 واحد افت برای خود دست و پا کند با این شرایط بازار از ابتدای سال به بازدهی 7/ 0 درصد دست یافته است و امکان دارد با ادامه اصلاح قیمت‌ها بازدهی بازار منفی نیز شود. در شرایط کنونی رشد شدید گروه خودرویی توام با افزایش سرمایه‌های سنگین این گروه در کنار عدم تحرک قیمتی گروه‌های دیگر سهام موجب عدم تعادل در بازار شده است و در حالی که سهام گروه خودرویی در حال اصلاح قیمتی به دلیل شناسایی سود سرمایه‌گذاران هستند، دیگر گروه‌های سهام توانایی جبران تاثیرات منفی این مساله را نداشته‌اند. اکثر کارشناسان امیدوارند با توزیع منابع بازار در میان گروه‌های مختلف، بازار بتواند حرکتی یکدست‌تر در سال جاری داشته باشد.

در بازار سهام در تحولات اقتصادی مهم در انتهای هفته معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد: وزرای اقتصاد و صنعت به زودی برای صادرات غیرنفتی در سال ۹۵ هدف‌گذاری کمّی ارائه می‌کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری در نشست هم‌اندیشی با شرکت‌های منتخب هلدینگ و سرمایه‌گذاری کشور اظهار کرد: شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نقش پراهمیتی در اقتصاد ایران دارند و انتظار دولت از آنها این است که برای راه‌اندازی تولید، توسعه صادرات، افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در کشور گام بردارند و دولت نیز با تمام قدرت از آنها حمایت خواهد کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی می‌توانند اقتصاد کشور را به حرکت در آورند.

معاون اول رئیس‌جمهوری، توسعه صادرات غیرنفتی در سال ۹۵ را از دیگر اولویت‌های مهم دولت عنوان کرد و افزود: برای راه‌اندازی و رونق بخش تولید نمی‌توانیم فقط به بازار داخلی اکتفا کنیم بلکه باید به دنبال بازارهای خارجی باشیم و این موضوع ایجاب می‌کند که توسعه صادرات غیرنفتی را جدی بگیریم. در تحولات اقتصادی مهم همچنین هفته آینده تهران شاهد حضور نخست وزیر ایتالیا به همراه یک هیات بلند‌پایه اقتصادی به تهران است این سفر برای شرکت‌های خودرویی به لحاظ امکان عقد قرارداد با فیات، برای شرکت‌های فولادی به دلیل حضور دانیلی و برای شرکت‌های برقی به دلیل مشارکت احتمالی آلستون در توسعه صنعت برق و مذاکرات با مپنا و ایران‌ترانسفور از اهمیت برخوردار است. در همین رابطه سفیر ایران در رم اعلام کرد: نخست‌وزیر ایتالیا را در سفر دو روزه به ایران هیات ۱۲۰ نفره از صاحبان صنایع، مدیران بانک‌ها و بیمه‌ها همراهی می‌کند. وی با اشاره به سفر دو روزه نخست‌وزیر ایتالیا طی روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه عنوان کرد: نخست‌وزیر ایتالیا ۲۴ فروردین در تهران با مقامات عالی‌رتبه کشورمان از جمله حسن روحانی رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی مقامات دیگر دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. در تحولات اقتصادی بازار جهانی هفته گذشته عملکرد ضعیفی داشت و بهای نفت برنت به ۷/ ۴۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس نیز ۶/ ۳۸ دلار رقم خورد. بهای فلزات نیز در هفته گذشته ضعیف بود بهای هر تن مس به ۴هزار و ۶۵۰ دلار رسید و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۴۸۵دلار، یک هزار و ۷۵۵دلار و یک هزار و ۶۸۸دلار رقم خوردند.


در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل اما با شاخصی منفی بود که در آن شاخص به میزان 213واحد عقب‌نشینی کرد. بیشترین تاثیر بر شاخص را نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس و همراه اول داشتند در بازار روز چهارشنبه گروه خودرویی شاهد رشد قیمت بود و نماد سایپا با صف خرید مواجه شد که بخش عمده‌ای از صف خرید ناشی از اعلام برنامه بازدید کارگزاران از این شرکت بود. در همین حال روز چهارشنبه با عرضه صف‌های خرید نمادهای سیمانی گروه بیمه‌ای به صدر بازار آمد تا رشد قیمتی را در اکثر نمادهای این گروه شاهد باشیم. در گروه خودرویی برنامه بازدید از شرکت سایپا که روز پنج‌شنبه برگزار شد کارگزاران از نزدیک با تحولات این گروه صنعتی مهم آشنا شدند. در این جلسه قره‌ای، قائم‌مقام رئیس مرکز مطالعات و استراتژیک سایپا گفت: سهم بازار سایپا در سال 94 حدود 3 درصد رشد یافت و انتظار می‌رود با طراحی و ارائه محصولات جدید در سال جدید این درصد به همین روند صعودی خود ادامه دهد.

این مقام مسوول در رابطه با سیاست‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی عنوان کرد: شرکت سایپا تا کنون ٥٠٠ میلیون یورو تفاهم‌نامه با شریک های خارجی امضا کرده است. این مجموعه با همکاری شرکت سیتروئن در سایپا کاشان محصولات ٤٥ تا ١٢٠ میلیون تومانی در ایران تولید می‌کند و قسمت عمده آن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود. همچنین از دیگر زیر مجموعه‌های سایپا، شرکت سایپا دیزل با شرکت ولوو و رنو قراردادی منعقد کرده و زامیاد نیز با شرکت اویکو در حال انعقاد قرار داد است. شرکت‌های شانگیان و برلیانس نیز شریک‌های چینی سایپا هستند که ٥ تا ١٠ درصد محصولات سایپا با همکاری این شرکا تولید می‌شود. قائم‌مقام رئیس مرکز مطالعات و استراتژیک سایپا در رابطه با اهداف این گروه برای سال مالی جاری گفت: سایپا در سال جاری به سود تلفیقی 309 میلیارد تومانی دست خواهد یافت و هدف‌گذاری 5/ 5 درصد افزایش سهم بازار برای محصولات این شرکت نیز انجام شده است. دو پلت‌فرم مدرن sp0و sp1 در شرکت مستقر شده و قرار است از سال ٩٦ خودروهای جدیدی به بازار ارائه شود. در دیگر تحولات گروه خودرویی همچنین رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: قرار است شرکت مشترکی بین ایران‌خودرو و فیات تشکیل شود و فیات بخشی از سهام ایران‌خودرو را بخرد که این مساله در مراحل نهایی است. احمد پورفلاح به حضور یک هیات ایتالیایی از چهارشنبه گذشته در ایران اشاره کرد و به خبرگزاری فارس گفت: این هیات هم‌اکنون برای رایزنی‌های صنعتی به تبریز سفر کرده‌اند و پس از آن جلسه‌ای را با بنگاه‌داران و فعالان اقتصادی در استان قزوین خواهند داشت.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در پاسخ به اینکه رایزنی‌های فیات به‌عنوان یک خودروساز ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در ایران بالاخره به کجا رسید، گفت: این خودروساز ایتالیایی با ایران‌خودرو به نقطه عطف و تعامل خوبی رسیده است. وی اضافه کرد: قرار است تا شرکت مشترکی بین فیات و ایران‌خودرو تشکیل شود و فیات مقداری از سهام ایران‌خودرو را خریداری کند. در گروه کانی غیر فلزی روز چهارشنبه نماد سرامیک‌های صنعتی اردکان بعد از نزدیک به دوسال بازگشایی شد. این شرکت در بازگشایی 31درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. در شفاف‌سازی منتشره از سوی شرکت پیش از بازگشایی آمده بود: شرکت مجتمع صنایع و معادن احیای سپاهان طی 31 اردیبهشت سال 90 اقدام به فروش 59/ 77 درصد از سهام تحت تملک خود در «کسرا» به شخص حقیقی با نام عبدالجلیل نظارات می‌کند که این معامله بر خلاف مفاد بند «ب» ماده 99 قانون پنج ساله پنجم توسعه بود و در نهایت معامله مذکور به تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار نرسید. از این‌رو در اسفند‌ماه سال 92 با حکم دادگاه عمومی سهام مذبور به نام شخص حقیقی یعنی عبدالجلیل نظارات منتقل شد. در گروه بانکی موسسه ثامن مجوز عرضه عمومی سهام خود را دریافت کرده است. غلامرضا ابوترابی از صدور مجوز عرضه عمومی اوراق بهادار شرکت سهامی عام در شرف تاسیس اعتباری ثامن و براساس موافقت اصولی بانک مرکزی خبر داد و گفت: سرمایه این شرکت 300 میلیارد تومان بوده و 106 هزار و 64 موسسه حقیقی و دو موسسه حقوقی و شامل دو شرکت سهامی عام نگین‌خاتم‌ایرانیان و سرمایه‌گذاری گنجینه شایستگان 50 درصد از سرمایه را متعهد شده‌اند.

وی افزود: بنابراین 50 درصد معادل 150 میلیارد تومان و شامل 5/ 1 میلیارد سهم این شرکت به قیمت هر سهم 100 تومان پذیره‌نویسی خواهد شد. به گفته ابوترابی این پذیره‌نویسی در 10 روز کاری و از طریق کارگزاران فرابورس و پس از اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی از سوی اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر‌تجاری تهران انجام خواهد شد. در نماد مخابرات تلاش مدیران این شرکت برای دریافت اجازه افزایش تعرفه تلفن ثابت بیشتر شده است. در آخرین تحول سرپرست شرکت مخابرات ایران در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی با تبیین فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این شرکت گفت: مخابرات در شش سال گذشته حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است وآمادگی داریم ظرفیت عظیم این شرکت را برای توسعه کشور و اشتغالزایی به‌کار ‌گیریم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسدالله دهناد در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری مجموعه مخابرات، تمام توان خود را به کار گرفته است، اظهار کرد: باید از همه ظرفیت‌ها به منظور پیشرفت و افزایش رشد اقتصادی کشور استفاده شود. سرپرست شرکت مخابرات ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در زمینه توسعه مخابرات گفت: طی شش سال پس از خصوصی‌سازی مخابرات حدود 14 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم و در چهار سال آینده نیز ٧٢ هزار میلیارد ریال فقط در بخش تلفن ثابت سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.

وی با اشاره به افزایش نیافتن تعرفه‌ها، عدم تناسب هزینه‌ها و درآمد، هزینه‌های نگهداری از خطوط تلفن ثابت و همچنین هزینه‌های حاصل از اجرای طرح همکدی در سراسر کشور برای مخابرات بر لزوم عادلانه کردن تعرفه‌ها تاکید کرد و گفت: در صورت تحقق این امر و مساعدت‌های دولت، این شرکت آمادگی دارد ضمن افزایش اشتغالزایی در سطح جامعه، سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان سود مستقیم به دولت پرداخت کند. علی لاریجانی نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت افزایش توانمندی کارکنان متناسب با توسعه تکنولوژی گفت: با توجه به نقش اثرگذار مخابرات در توسعه کشور، در رفع مشکلات و چالش‌ها از این مجموعه حمایت می‌کنیم. در گروه بیمه‌ای نیز نمادهای بیمه‌ای روز چهارشنبه با اقبال بازار مواجه شده و در صدر بازار جای گرفتند. در این گروه یک بلوک 10 درصدی بیمه رازی شامل 200 میلیون سهم با قیمت پایه هر سهم یک هزار و 100 ریال و قیمت پایه کل 220 میلیارد ریال در روز 23 فروردین ماه عرضه خواهد شد.در این گروه بیمه ملت برای افزایش سرمایه متوقف شد.