عبدالرضا عیسوند حیدری

دانشجوی دکترای اقتصاد و کارشناس صنعت بیمه

رفع تحریم‌های بین‌المللی در عرصه اقتصادی خصوصا برای بازارهای مالی می‌تواند حضور سرمایه‌گذاران پیشرو جهان را در اقتصاد ایران فراهم کند. در میان پیچیدگی‌ها و شرایط نا‌مساعد بازارهای مالی ایران، صنعت بیمه یکی از مهم‌ترین‌ این اولویت‌ها برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که تصمیم‌سازان و ناظران این صنعت باید به‌طور جدی نگاه بلندمدت خود را نسبت به آن تغییر دهند. یکی از ابزارهای مهم، استفاده از تکنولوژی برتر و داشتن به‌روزترین نرم‌افزارها برای صنعت بیمه است که بیمه مرکزی می‌تواند با مشاوره گرفتن از متخصصان این رشته در داخل و خارج، نسبت به راه‌اندازی بهترین و مناسب‌ترین آن اقدام کند. این دوراندیشی می‌تواند تاثیر و کارآیی خود را در همه زمینه‌های صنعت بیمه نشان داده و نیازهای مشتریان داخلی و خارجی را به‌عنوان اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان این ابزار بسیار مهم بر‌طرف کند.

بررسی نرم‌افزار شرکت‌های بیمه‌گر در ایران نشان می‌دهد تقریبا ۸۰ درصد از شرکت‌های بیمه‌گر از یک نرم‌افزار تحت عنوان فناوران خبره استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد این نرم‌افزار با وجود داشتن پتانسیل‌های خوب، برای کاربران و شبکه فروش فعال در صنعت بیمه مشکلاتی را به همراه دارد که بعد از گذشت چندین سال، هنوز کارآیی مناسب و ساده‌ای از آن را به‌دست نیاورده‌اند. به‌طوری‌که محدودیت‌های ناشی از آن برای اعطای مجوزهای صدور بیمه‌نامه (به لحاظ فنی که مبتنی بر اصول بیمه‌گری و فناوری اطلاعات است) نارسایی‌های زیادی را به مشتریان منتقل می‌کند.

بیمه مرکزی می‌تواند نسبت به راه‌اندازی سیستمی یکپارچه برای همه شرکت‌های بیمه‌گر جهت ارائه خدمات به مشتریان اقدام کند به‌طوری‌که بررسی مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول شرکت‌های بیمه دلیل بسیار محکم و قوی برای توجیه این امر مهم است. قطعا آینده‌نگری برای این بازار مالی که علاوه بر داشتن اثرات اجتماعی و فرهنگی برای جامعه و تولید تقریبا ۲۰هزار میلیارد تومان حق بیمه در هر سال، از موارد بسیار ضروری است؛ کاری که بانک مرکزی با وضع قوانین و مقررات جدی برای یکسان‌سازی حساب‌های مشتریان در تمامی بانک‌ها به‌صورت یکپارچه انجام داده است و هر مشتری جهت دریافت خدمات اصلی در هر بانکی از جمله اعطای تسهیلات، دریافت دسته‌چک، ضمانت و... باید ابتدا از سیستم یکپارچه بانک مرکزی استعلام گرفته تا در صورت مفاصاحساب مناسب، به مشتری خدمات درخواستی را ارائه کند، ولی در صنعت بیمه، بیمه‌گذارانی هستند که در هر سال از چند شرکت بیمه‌گر، خدماتی را دریافت می‌کنند بدون اینکه حق بیمه آن را پرداخت کنند که مانده حسابی تحت‌عنوان مطالبات از بیمه‌گذاران حقیقی و حقوقی در ترازنامه شرکت‌های بیمه گویای این مهم بوده، که اثر آن روی نقدینگی هر شرکت و پرداخت خسارات جاری به زیان‌دیدگان چقدر می‌تواند قابل‌توجه باشد. بیمه مرکزی می‌تواند در این زمینه جهت پاسخ به نیاز ضروری مشتریان و شبکه فروش در صنعت بیمه با توجه به رفع تحریم‌ها وگشایش انجام شده، به‌روزترین نرم‌افزار بیمه‌ای را راه‌اندازی کند، اقدامی که می‌تواند کارآیی شرکت‌های بیمه‌گر را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده و شاید در آینده‌ای نزدیک این سیستم یکپارچه به سیستم بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی کشور و دیگر نهادهای اصلی متصل شود تا در صورت سوء‌سابقه در هر زمینه‌ای، خدمات بیمه‌ای به مشتریان بدهکار و به تعبیری مشتریان بدحساب ارائه نشود.

در صورتی که راه‌اندازی این سیستم یکپارچه دارای هزینه است، به نفع شرکت‌های بیمه خواهد بود که درصدی از این هزینه را تقبل کرده تا مطالبات معوق خود را به حداقل برسانند. راه‌اندازی سیستم سنهاب بیمه مرکزی جهت تسهیل در دسترسی به آمار و داده‌ها، همچنین تمرکز قسمتی از اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه بخشی از مشکلات مشابه موارد فوق را مرتفع کرده که اقدامی بجا و شایسته از سوی این واحد ناظر خواهد بود.