تداوم افت بازار - ۲۵ فروردین ۹۵
گروه بورس، همایون دارابی: بازار سهام دیروز برای چهارمین روز پیاپی شاهد کاهش شاخص بود. نگرانی از وضعیت گروه خودرویی و کاهش سطح نقدینگی فعال در بازار موجب شده تا بازار از تب و تاب ماه‌های پایانی سال دور بماند. از دیدگاه کارشناسان تکنیکی بازار شاخص در سطوح کنونی برای عبور از مرز روانی 81 هزار واحد نیازمند اعلام خبرهای مثبت جدیدی است که در صورت رخداد می‌تواند بازار را به سمت بالا هدایت کند. روز گذشته مجلس شورای اسلامی در ادامه کار بررسی لایحه بودجه، رای به حذف شمار قابل ملاحظه‌ای از یارانه بگیران داد. افزایش قابل ملاحظه قیمت بنزین مازاد بر سهمیه مصرفی خودروها از جمله مسائل دیگری بود که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا بهای بنزین در پاره‌ای موارد به بیشتر از قیمت‌های جهانی برسد. در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی وزیر امور اقتصادی و دارایی از بدهی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به نظام بانکی کشور خبر داد و گفت: بانک‌ها نمی‌توانند تامین‌کننده منابع لازم برای تولید باشند.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نسبت کفایت سرمایه در بانک‌های ما در حد ۴ درصد است که با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد؛ بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت به نظام بانکی و بیش از ۹۰هزار میلیارد تومان مطالبات غیرجاری بانک‌هاست و بخش مهمی از منابع بانک‌ها به‌عنوان دارایی‌های مازاد مسدود است. وی با بیان این موضوع که برآوردهای ما نشان می‌دهد چیزی حدود ۷۰ درصد تسهیلاتی که سیستم بانکی ارائه می‌دهد از بخش استمهال و تمدید است، گفت: منابعی که بانک‌ها اعطا می‌کنند به هیچ وجه نمی‌تواند نیازهای بخش تولید کشور را تامین کند همچنین در مواردی که به‌عنوان واسطه مالی با بانک‌های خارجی می‌خواهند عمل کنند، به‌دلیل صورت‌های مالی نامناسب و مشکل کفایت سرمایه، قادر نیستند منابع مالی لازم را از خارج جذب کنند و اگر هم بتوانند، بانک‌های خارجی تضمین بانک‌های ما را نمی‌پذیرند و انتظار دارند تضمین دولتی برایشان صادر کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: ما برای اینکه بتوانیم این مشکل را حل کنیم و برای اینکه بانک‌ها قادر باشند برای تولیدکنندگان منابع لازم را فراهم کنند پیش‌بینی کرده‌ایم که از محل منابع حاصل از حساب تسعیر در بانک‌های دولتی افزایش سرمایه داشته باشیم و بانک‌ها این منابع را بلافاصله صرف پرداخت بدهی‌شان به بانک مرکزی کنند.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه با راهکار دولت ترازنامه‌های بانک‌های دولتی اصلاح می‌شود و فعالیت سرمایه بانک‌ها نیز افزایش می‌یابد، اضافه کرد: بانک‌ها این امکان را خواهند داشت که نیازهای تولید کشور را از این طریق تامین کنند از طرفی قدرت وام‌دهی آنها افزایش می‌یابد و ترازنامه بانک مرکزی نیز اصلاح خواهد شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر ترازنامه بانک مرکزی و بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی رقم بالایی است و از طرف دیگر بدهی بانک مرکزی به دولت نیز به‌عنوان یک آیتم اصلی در ترازنامه بانک مرکزی وجود دارد که انتظار می‌رود این مشکلات مرتفع شوند. وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان خاطرنشان کرد: ما در پیشنهاد دولت اعلام کرده‌ایم که بدهی دولت را تسویه کنیم و اصلا به‌دنبال افزایش مطالبات بانک‌ها نیستیم.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، پتروشیمی مارون درباره پیش‌بینی سود تلفیقی توضیح و از سیاست تقسیم سود ۷۰ درصدی در مجمع سالانه مربوط به سال مالی ۹۵ خبر داد. بر این اساس سیدرحیم شریف موسوی، مدیر عامل «مارون» با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس، درباره پیش‌بینی سود تلفیقی توضیح و از سیاست تقسیم سود ۷۰ درصدی در مجمع سالانه مربوط به سال مالی ۹۵ خبر داد. در گروه سیمانی بهروز زندی، مدیرعامل سیمان شرق با اعلام دلایل تحقق زیان در عملکرد ۳ ماه اول سال مالی جاری از انتقال ۱۲ میلیارد تومانی ساختمان آرژانتین به سرمایه‌گذاری غدیر خبر داد. در نماد مخابرات، سرمایه مخابرات به ۶۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین روز گذشته هر سه دستور‌العمل مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مخابرات ایران با حضور صاحبان ۵/ ۹۵ درصدی سهام تصویب شد.

در گروه غذایی، شرکت پارس مینو از تسویه تسهیلات دریافتی با بانک رفاه خبر داد و اقدام به افزایش ۳۳ درصدی سود سال مالی قبل کرد و با ارائه توضیحاتی آماده بازگشایی شد. طاهره سخت باز، مدیرعامل «غپینو» با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس با اعلام دلایل این رویداد، صورت سود و زیان سال مالی قبل را اصلاح و منتشر کرد. براساس این اطلاعات تسویه بدهی بانکی مینو، وضعیت سود شرکت را تقویت کرده است. در گروه ساختمانی، مدیر عامل جدید شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران معرفی شد. محمد‌رضا علوب طی حکمی از سوی مهدی جهانگیری جایگزین خانم وزیر‌زاده شد. در گروه فولادی سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران موجب بهبود معاملات گروه فولادی به ویژه دو نماد فولاد مبارکه و هرمزگان شد که انتظار می‌رود قراردادهایی را با دانیلی ایتالیا منعقد کنند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و کم‌رمق بود که در آن شاخص کل با افت ۱۵۳واحدی به رقم ۸۰هزار و ۱۰۹واحد رسید تا در آستانه ترک ۸۰هزار واحدی قرار گیرد. ارزش معاملات نیز دیروز در بورس به ۲۸۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۹۱میلیارد تومان بالغ شد.