گروه بورس -همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته همچنان شاهد تداوم جو ضعیفی بود که در نهایت به کاهش ۲۷/ ۰درصدی شاخص کل منجر شد.در هفته گذشته شاخص کل در ۴روز کاری هفته گذشته با افت ۲۰۸واحدی مواجه شد. افتی که ناشی از عواملی چند از جمله کمبود نقدینگی در بازار و انتشار شایعات ضد و نقیض به ویژه در مورد مساله افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و همچنین عملکرد ضعیف شرکت‌ها و فرارسیدن ماه مبارک رمضان بوده است.در هفته گذشته معامله‌گران به کرات در طول هفته شاهد انتشار شایعات ضد‌و‌نقیض در مورد افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی بودند. این موضوع که به یکی از دلایل رشد برخی از سهام تبدیل شده است. همچنان باوجود مصوبه هیات دولت در مورد لغو معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از این محل همچنان مورد توجه معامله‌گران است و همچنان برخی از نمادهای خودرویی از جمله ایران خودرو درگیر این موضوع هستند.

در آخرین تحول در این زمینه معاون بورس تهران با بیان اینکه وزارت صنعت و سازمان بورس به دنبال استمهال معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستند، عنوان کرد: سیاست کلان بورس تهران تداوم حضور شرکت‌ها در این بازار است.به گزارش سنا، علی صحرایی، معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد: با توجه به لغو معافیت مالیاتی برای حساب مازاد ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال جاری هم اکنون متولیان بورس در تلاش هستند تا معافیت مالیاتی ناشی از موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای سال ۹۵ نیز استمهال شود.وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار سازمان بورس در حالی موضوع معافیت مالیاتی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را پیگیری می‌کنند که در این زمینه قول‌هایی از سوی نهاد‌های تصمیم‌گیر داده شده که هر زمان قطعی شود اعلام می‌کنند.در بازار جهانی معامله‌گران در هفته گذشته اوج‌گیری بهای نفت به بالای مرز ۵۱دلار در نفت برنت را شاهد بودند. در بازار جهانی فلزات، بهای روی تحت تاثیر کاهش موجودی‌ها با رشد قیمت مواجه شد و به بیش از ۲هزار و ۴۴دلار در هر تن رسید.بهای هر تن مس ۴هزار و ۷۱۵دلار هر تن، آلومینیوم یک هزار و ۵۹۶دلار و هر تن سرب یک هزار و ۷۳۳دلار رقم خورد. بازار سنگ آهن روز‌های اخیر قیمت در بازار نقدی چین به دلیل نزدیکی چند روز تعطیلات فستیوال قایق اژدها که ۹ تا ۱۱ ژوئن است، بهبودهایی را تجربه کرد. به گزارش «ایفنا»، نزدیکی این تعطیلات تقاضا را بهبود داد که البته موقتی به نظر می‌رسد. آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۷/ ۵۱ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده که نسبت به جمعه با یک دلار رشد مواجه بوده است. آخرین آمار اشتغال در آمریکا پایین‌تر از انتظارات قبلی بوده که ممکن است موجب شود بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره را به تعویق بیندازد. اگر این چنین شود ارزش دلار نسبت به یوآن رشد کمتری خواهد داشت و در نتیجه خرید سنگ آهن برای چینی‌ها جذاب‌تر خواهد شد. ازاین رو امید‌ها در بازار سنگ آهن به آینده نزدیک خوش‌بینانه‌تر شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد یک روند متعادل بود که در آن تحولات مختلف از جمله رقم خوردن یک عرضه اولیه در فرابورس و بازگشایی برخی از نمادها نتوانست شاخص را دچار تغییر مهمی کند. در نهایت شاخص تنها ۶۷/ ۱ واحد رشد کرد و به رقم ۷۵هزار و ۸۷۶واحد رسید.نمادهای پتروشیمی شیراز پس از بازگشایی با ۴۷ واحد، همرا با ۴۱ واحد و حکشتی با ۳۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت و همچنین نماد کچاد با ۳۰ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. در گروه خودرویی، مدیرعامل موسسه مالی کوثر درباره مزایده ۶۲ درصد سهام سه مالک گروه بهمن و احتمال فروش، توضیح کوتاهی داد و اعلام کرد بعد از نهایی شدن معامله، توضیحات مبسوطی خواهد داد.عیسی رضایی در گفت‌وگو با بورس پرس، درباره مزایده ۶۲ درصد سهام سه مالک گروه بهمن که قرار است پاکت‌های آن سه‌شنبه ۲۵ خرداد بازگشایی شود، توضیح داد: در این واگذاری موسسه مالی کوثر، اصالتا و وکالتا اقدام به مزایده سهام سه مالک گروه بهمن کرده است.

وی ادامه داد: قرار بود در روزهای پایانی سال گذشته یک دارایی تحت تملک موسسه خارج شود که آن زمان قطعی نشده بود؛ اما بعد از عید نهایی شد. حال با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده قرار است ۶۲ درصد سهام سه مالک گروه بهمن واگذار شود. در همین حال موسسه کوثر پس از گذشت بیش از ۱۰۰روز از شروع سال ۹۴در شفاف‌سازی از فروش نیروگاه کازرون در پایان سال گذشته و تملک شرکت‌های مالک گروه بهمن خبر داد. در بازار روز چهارشنبه پنجمین برنامه عرضه اولیه بازار سهام طی سال جاری با واگذاری ۲۳۰ میلیون سهم شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در فرابورس انجام شد و در نهایت پس از رقابت معامله‌گران هر سهم «وهور» ۱۷۸۰ریال قیمت خورد. در گروه ساختمانی، شرکت عمران و توسعه فارس زمان افزایش سرمایه ۶۷ درصدی در مرحله دوم را تعیین کرد. در گروه حمل‌ونقل، در اقدامی عجیب هلدینگ نفت و گاز پارسیان روز چهارشنبه اقدام به عرضه بیش از ۵درصد از سهام حمل و نقل ریلی پارسیان کرد تا این نماد تازه‌وارد به تعادل نسبی برسد.