مجمع عمومی ایران خودرو برگزار شد

ایکوپرس: از بدو ورود به ایران خودرو، همزمان با تلاش برای خودروساز شدن، تصمیم گرفته‌ایم شفاف عمل کنیم و چیزی برای پنهان کردن نداشته باشیم. هاشم یکه زارع در مجمع عمومی سالانه ایران‌خودرو خطاب به سهامداران این شرکت ضمن بیان این مطلب افزود: از همه سهامداران به خاطر صبوری و وفاداری تشکر می‌کنم، چرا که حفاظت از منافع آنها وظیفه، ماموریت و رویکرد اصلی ماست و آینده‌ای بسیار روشن را ترسیم خواهیم کرد. یکه زارع با بیان این‌که قیمت فعلی زیبنده سهام ایران‌خودرو نیست، اظهار کرد: پس از مجمع و در نخستین روز بازگشایی نماد، شرکت سمند با نگاه و رویکردی کاملا متفاوت عمل خواهد کرد تا ایران‌خودرو به‌عنوان لیدر بازار سرمایه، جایگاه مناسبی داشته باشد.

وی افزود: تجدید ارزیابی فرصت بسیار خوبی برای همه شرکت‌هاست، اما هر حرکتی انجام می‌شود باید به گونه‌ای باشد که منافع همه ذی‌نفعان داخلی و بیرونی شرکت در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: به تجدید ارزیابی اعتقاد داریم و به دنبال این هستیم که از همه فرصت‌ها استفاده کنیم.وی افزود: متاسفانه زیان انباشته حاصل برخی اتفاقات گذشته است، اما با تمام توان و جدیت در حال تلاش برای کاهش این عدد هستیم. در این راستا برای به صفر رساندن این زیان از هر ابزار مدیریتی و مالی استفاده خواهیم کرد. یکه‌زارع گفت: واگذاری ۲۸شرکت زیر‌مجموعه ایران‌خودرو را در سال ۹۵ در دستور کار قرار داده‌ایم و برای تعدادی از آنها نیز مشتریانی اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین سال ۹۳ نزدیک به هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ نیز بیش از ۳۰۰میلیارد تومان کاهش هزینه را مدیریت کرده‌ایم که اگر این اقدامات نبود، امروز زیان بسیار بیش‌تری را شاهد بودیم. وی گفت: در شروع کار تیم مدیریتی جدید، شرکت لیزینگ خودرو کار ایران‌خودرو ۱۴۰۰میلیارد تومان به بانک پارسیان بدهی داشت که این بدهی فشار مالی فراوانی به گروه وارد می‌کرد.

یکه زارع افزود: در جلسه با هیات مدیره بانک پارسیان ابتدا ۳۰۰میلیارد تومان تخفیف لحاظ کردیم و در ادامه با فروش املاک و مستغلات لیزینگ خودرو کار ۱۱۰۰میلیارد تومان باقی مانده را تسویه کرده و بدهی این شرکت به حدود ۳۰۰میلیارد تومان رسید. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: سال ۹۳ ایران‌خودرو در حوزه تولید عملکرد خوبی داشت و بیش از ۶۰۰هزار دستگاه خودرو تولید کرد. در چهار ماه نخست سال ۹۵ تولید در مقایسه با سال ۹۳ حدود هفت درصد رشد داشته و فروش در بهار نیز امسال نسبت به سه ماه نخست سال پیش حدود ۴۰درصد افزایش داشته است. یکه زارع تشریح کرد: همراه با عرضه دنای جدید در سال ۹۵، خودروی پژو ۲۰۷ هاچ‌بک با تکیه بر توان مهندسان و متخصصان ایران خودرو داخلی‌سازی شده و بدون اتکا به پژو از شهریور به بازار عرضه خواهد شد. همچنین مدل صندوق‌دار این محصول با گیربکس اتوماتیک با قیمت زیر ۵۰میلیون تومان اسفند امسال روانه بازار خواهد شد.