گروه بورس، فاطمه اسماعیلی: شاخص کل فرابورس ایران پس از گذشت پنج روز متوالی مثبت، معاملات روز گذشته را در مدار منفی به پایان رساند. بر این اساس دیروز آیفکس با افت ۷۵/ ۱ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) مواجه شد و در سطح ۲/ ۸۱۵ واحد قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۲/ ۱ درصد رسید.

معاملات روز گذشته فرابورس در حالی به اتمام رسید که نمادهای سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، فولاد هرمزگان جنوب و تولید نیروی برق دماوند در مجموع با تاثیر بیش از ۲ واحدی بیشترین نقش را در ریزش آیفکس بر عهده داشتند در مقابل نماد پتروشیمی زاگرس مانع از افت بیشتر شاخص فرابورس شدند.در معاملات روز دوشنبه ۳۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ورقه بهادار در ۲۶هزار و ۳۷۲ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان دست به دست شد. عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را سهامی ذوب‌آهن اصفهان از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد تولید نیروی برق دماوند، مدیریت انرژی امید تابان هور و پالایش نفت تهران در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند.

همچنین بیشترین حجم معاملات فرابورس در روز دوشنبه با معامله بیش از ۲۹ میلیون سهم در اختیار نماد پالایش نفت تهران قرار گرفت و بعد از آن نماد شرکت‌های مدیریت انرژی امید تابان هور و صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با بیشترین حجم معاملات همراه شدند. در عین حال بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان اختصاص پیدا کرد. همچنین در بازار منفی دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نمادهای سبزپوش آتیه داده‌پرداز، عمران و توسعه شاهد، بیمه دی و قند شیروان قوچان و بجنورد بود. در مقابل نمادهای اوراق تسهیلات مسکن بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند. طولانی‌ترین صف‌های خرید این روز در نمادهای آتیه داده‌پرداز (اپرداز)، مرابحه مگاموتور ۳ ماهه ۲۰ درصد (صمگا) و مشارکت مجد ۳ ماهه ۲۰ درصد (مجد۲) تشکیل شد. در آن سوی بازار صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان (اعتماد)، اجاره بوتان سه ماهه ۲۰ درصد (صبوتا) و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند.

در همین حال در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نیز صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسان با معامله ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزار سهم به ارزش ۱۴۵ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال در صدر ایستاد و بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را به نام خود ثبت کرد.

نگاهی به معاملات تسهیلات مسکن و اسناد خزانه اسلامی

روز گذشته به‌ منظور بهبود حجم عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس ایران و تعادل سمت عرضه و تقاضا، با مصوبه بانک مسکن به مهلت نقل و انتقال اوراق منتشر شده در سال ۱۳۹۳ به مدت ۶ ماه افزوده شد. نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نشان از افزایش قیمت این اوراق در تمامی نمادهای این گروه به جز نماد تسه ۹۳۱۱ داشت. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه ۹۳۸ تا ۹۶۵ هزار ریال دست به دست شدند. بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه ۹۵۰۲ به میزان ۲۳/ ۲ درصد رخ داد. به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق ۱/ ۲۳ درصد شد.

علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۲۰۰ هزار و ۶۴۱ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۶۷ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۸۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی ۸۹۵ تا ۹۸۱ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند.

همگام با صنایع فرابورسی

در گروه رایانه در فرابورس، تنها یک نماد مثبت بود. همکاران سیستم با رشد ۳۶/ ۰ درصدی با بیشترین افزایش قیمت همراه شد و دو نماد افرانت و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی معاملات روز گذشته را با افت قیمت پشت سر گذاشتند. بیشترین حجم و ارزش معاملات به معامله ۳ میلیون و ۶۱۲ هزار سهم به ارزش ۱۴ میلیارد و ۹۸۹ میلیون ریالی همکاران سیستم اختصاص پیدا کرد. در گروه انبوه‌سازی نیز به ترتیب نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، عمران و توسعه شاهد و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه بیشترین میزان افزایش قیمت این گروه را تجربه کردند. در مقابل کیسون عنوان منفی‌ترین نماد گروه انبوه‌سازی را به خود اختصاص داد. در گروه اوراق تامین مالی اما برخی نمادهای اسناد خزانه اسلامی بیشترین حجم معامله این گروه را از آن خود کردند. به این ترتیب نماد اخزا۶ معاملات روز دوشنبه را با معامله ۱۳۲ هزار و ۵۸۴ سهم به ارزش ۱۱۹ میلیارد ریال به پایان ببرد. در گروه بانکی نیز روز گذشته نمادهای بانک شهر، بانک سرمایه و شرکت اعتباری کوثر مرکزی با کاهش قیمت مواجه شدند و بیشترین حجم و ارزش معاملات با معامله ۵ میلیون و ۵۸۴ هزار سهم به ارزش ۶ میلیارد و ۹۵۶ میلیون ریال در اختیار بانک گردشگری قرار گرفت. در گروه محصولات شیمیایی به ترتیب نمادهای توکا رنگ فولاد سپاهان، صنایع بهداشتی ساینا و صنایع پتروشیمی زنجان بیشترین حجم معاملات و هنکل پاک وش با افت ۹/ ۷ درصدی بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد. در گروه قند و شکر کام سهامداران شیرین شد. به طوی که در پایان معاملات روز گذشته هر سه نماد قند شیروان قوچان و بجنورد، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و فرآورده‌های غذایی، قند تربت جام به ۵، ۱/ ۳ و ۲/ ۰درصد رشد قیمتی داشتند.