گروه بورس: افزایش سرمایه به‌عنوان یکی از راه‌های تامین منابع مالی شرکت‌ها مطرح است. استفاده از این روش طی سال‌های اخیر در بورس اوراق بهادار تهران شدت بیشتری یافته است. به‌زعم بسیاری از کارشناسان افزایش سرمایه شرکت‌ها دارای تاثیرات بالقوه بر قیمت سهم است که به‌طور عادی جهت تاثیر آن بر ثروت سهامدار، مورد علاقه سهامداران است. با این حال مقامات ارشد بورس اذعان می‌کنند تعداد شرکت‌هایی که افزایش سرمایه را در برنامه کار خود دارند روبه افزایش است.

افزایش سرمایه‌های مهم

از مهم‌ترین بحث‌هایی که از ابتدای سال جاری در بازار سرمایه مطرح شد، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها و معافیت‌های مالیاتی شرکت‌ها بود. طبق مصوبه دولت در ابتدای سال شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را دارند، مشمول پرداخت مالیات هستند. با این حال دولت در آخرین تصمیمات اعلام کرد شرکت‌هایی که از سال ۹۲ تا ۹۴ مازاد تجدید ارزیابی را در صورت‌های مالی لحاظ کرده‌اند می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند.

اما مهم‌ترین‌ و مطلوب‌ترین نوع افزایش سرمایه برای شرکت‌ها، افزایش سرمایه‌ای است که از محل آورده‌های نقدی اعمال شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند، شرکت‌هایی که از این محل افزایش سرمایه می‌دهند با ورود نقدینگی جدید به شرکت می‌توانند شرایط بنیادی شرکت را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده و صورت‌های مالی را بهبود بخشند. همچنین این افزایش سرمایه می‌تواند به مرور بر تعمیق هر چه بیشتر بازار اثر گذاشته و بر وسعت بازار بیفزاید.

رونق افزایش سرمایه‌ها

در این بین آمارها حاکی از آن است که تعداد شرکت‌هایی که تصمیم به افزایش سرمایه گرفته‌اند، افزایش یافته است. در این زمینه غلامرضا ابوترابی، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تعداد این شرکت‌ها را روبه افزایش دانست و گفت: در حال حاضر ۲۹ پرونده افزایش سرمایه در سازمان بورس باز است که ارزش افزایش سرمایه آنها حدود ۶هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه بیان کرد: از این رقم ۱۵ شرکت در شهریور‌ماه نامه افزایش سرمایه خود را به سازمان بورس ارسال کرده‌اند که در مقایسه با قبل قابل توجه است. همچنین ارزش کل پرونده‌های افزایش سرمایه شهریور حدود ۴هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است. ابوترابی درخصوص جزئیات درخواست‌های ارسالی طی این بازه زمانی نیز گفت: از تعداد درخواست‌هایی که ارسال شده است، تنها یک افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی است که ارزش آن حدود ۲۴۱ میلیارد تومان است. رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار همچنین بیان کرد: عمده این افزایش سرمایه‌ها که در ۱۵ روز گذشته دریافت شده از محل مطالبات و آورده‌های نقدی است که ارزش آن به ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. سازمان تمام این پرونده‌ها را به دقت بررسی می‌کند تا شک و شبهه‌ای درخصوص افزایش سرمایه‌ها میان سهامداران باقی نماند.

انتشار اطلاعیه‌ها به منزله تایید سازمان نیست

در همین زمینه ابوترابی در گفت‌وگویی دیگر با خبرگزاری فارس گفت: پیرو اطلاعیه سازمان بورس در ۷ خرداد‌ماه ۹۴ در راستای افشای مستقیم اطلاعات ناشران بازار سهام امکان انتشار مستقیم اطلاعیه‌ها در دو مقطع فراهم شد. بر‌اساس این اطلاعیه ناشران موظف شدند، ابتدا در زمان تهیه گزارش‌های توجیهی هیات مدیره و از طرفی ارائه گزارش از سوی بازرس قانونی برای افزایش سرمایه به‌طور مستقیم در سامانه کدال منتشر کنند.

وی با بیان اینکه انتشار دو گزارش مذکور از سوی ناشران بازار سرمایه در سامانه کدال به معنای صدور مجوز قطعی از سوی سازمان بورس برای افزایش سرمایه نیست، عنوان کرد: در مورد شرکت آهنگری تراکتور‌سازی هنوز سازمان بورس طرح توجیهی این ناشر را تایید نکرده و گزارش توجیهی هیات مدیره آن به معنای تایید افزایش سرمایه نیست. ابوترابی گفت: از سوی دیگر هنوز بازرس قانونی «خاهن» نسبت به طرح توجیهی هیات مدیره اظهار‌نظر نکرده است. این در حالی است که زمانی مشخص برای ارسال درخواست نهایی ناشر به منظور افزایش سرمایه به سازمان بورس وجود ندارد و آنچه اکنون به بازار اعلام شده، تهیه گزارش توجیهی هیات مدیره با هدف افزایش سرمایه پیشنهادی است.

ابوترابی با اشاره به ضعف افشای اطلاعات از سوی برخی ناشران بورسی و فرابورسی و به تبع آن دشواری‌های سهامداران گفت: حتی سال گذشته گزارش‌هایی داشته‌ایم که با وجود آنکه موسسه حسابرسی و بازرس قانونی دو شرکت مجزا متقاضی دریافت مجوز افزایش سرمایه بوده‌اند، اما حسابرس با رونوشت از درخواست اول هنگام ارائه درخواست شرکت دوم فراموش کرده که نام شرکت اول را در سر‌برگ خود تغییر دهد.