گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت شیر‌پاستوریزه پگاه گلستان در آستانه عرضه اولیه این شرکت در بازار دوم فرابورس آخرین شرایط سودآوری این شرکت را تشریح کرد.شریف‌الحسینی، سرمایه پگاه گلستان را ۱۲۰ میلیارد ریال و سود پیش‌بینی شده هر سهم را برای سال مالی پایان اسفند ۹۵ به میزان ۷۲۲ ریال اعلام کرد و توضیح داد: سود محقق شده شرکت در سال گذشته ۶۳۸ ریال بود که در سه ماه اول ۱۲۴ ریال معادل ۱۹ درصد آن پوشش داده شد، اما در سال مالی ۹۵ سود خود را ۷۲۲ ریال پیش‌بینی کرده‌ایم و تا پایان خردادماه نیز ۲۳۶ریال معادل ۳۳ درصد آن را پوشش داده‌ایم که نسبت به سال ۹۴ عملکرد مثبت و رو به رشدی به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل پگاه گلستان افزود: سود عملیاتی سال ۹۴ مبلغ ۷۶میلیارد تومان بود که در سال جاری پیش‌بینی ما رشد ۲۰درصدی و تحقق سود عملیاتی ۸۶ میلیارد تومانی است.وی درخصوص تاریخچه آغاز به‌کار این شرکت گفت: واحد تولیدی پگاه گلستان در سال ۵۴ تاسیس و در سال ۶۴ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ تن شیر در روز به بهره‌برداری رسید.سید‌جلال شریف‌الحسینی بابیان اینکه از ابتدای بهره‌برداری شرکت برنامه‌های توسعه‌ای را نیز در پیش گرفتیم، افزود: ۵ سال پس از زمان بهره‌برداری خط دوم واحد تولیدی کارخانه را با محوریت تولید پنیر و انواع مشتقات راه‌اندازی کردیم و ۵ سال بعد از آن نیز خط سوم را با ظرفیت تبدیل و فرآوری ۱۵۰ تن شیر به شیر پودری، شیر خشک و... راه‌اندازی کردیم.

وی با عنوان اینکه پگاه گلستان در سال گذشته از شرکت‌های برتر زیر مجموعه صنایع شیر ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت فعلی کارخانه به‌طور متوسط ۳۳۰ تا ۳۵۰ تن شیر در طول روز است و ما به‌عنوان مجتمعی از واحدهای تولیدی با تنوع ماشین‌آلات هستیم که اولویت ما تکمیل و افزایش ظرفیت تولید است. شریف‌الحسینی بازارهای هدف صادراتی این شرکت را کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان و برخی دیگر کشورها عنوان و اظهار کرد: سال گذشته ۲۵ درصد از مواد اولیه فرآوری شده و به برخی کشورها صادر شد؛ همچنین به ‌محض آنکه مشکلات نقل‌وانتقال ارز بین کشورهای ترکمنستان و تاجیکستان برطرف شود برنامه داریم محصولات خود را به این دو کشور نیز صادر کنیم. وی میزان صادرات سال گذشته این شرکت را ۷ هزار و ۲۰۰ تن و ارزش آن را ۲۰ میلیون دلار اعلام و بیان کرد: علاوه بر تامین نیاز داخل و تلاش برای ارسال محصولات تولیدی به اغلب نقاط کشور و بعضا مناطق دوردست، روی بازارهای صادراتی نیز تکیه کرده و برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌ایم. شریف‌الحسینی درخصوص محصولات پگاه گلستان گفت: این شرکت تنوع تولید ۸۰ ‌محصول را دارا است و برای تولید ۱۲‌محصول جدید برنامه‌ریزی کرده است. وی درخصوص زمان و میزان این عرضه نیز تاکید کرد: به‌زودی ۱۰ درصد از سهام پگاه گلستان را در فرابورس ایران برای نخستین بار عرضه کرده و برنامه داریم تا پایان سال ۱۰ درصد دیگر نیز از سهام این شرکت را بار دیگر عرضه کنیم. در ادامه معاون مالی صنایع شیر ایران که شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت سهامی است به معرفی این هلدینگ پرداخت و گفت: صنایع شیر ایران دارای ۳۰ شرکت است که از این تعداد ۱۷ شرکت تولیدی در این مجموعه فعالیت دارند. وحید وحیدی بابیان اینکه از شرکت‌های تولیدی این هلدینگ تعداد ۴ شرکت در حال‌حاضر در بورس و فرابورس حضور دارند، ادامه داد: سه شرکت دیگر نیز از ۱۷ شرکت تولیدی زیرمجموعه ما فرآیندهای مربوط به پذیرش و درج خود را به انجام رسانده‌اند و منتظر عرضه اولیه در بازار هستند.

وی سیاست هیات‌مدیره صنایع شیر ایران را ورود شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت سهامی به بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: اقدام فعلی برای عرضه اولیه شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان در راستای سیاست‌های کلی ما است که به‌زودی دو شرکت دیگر را نیز به‌عنوان شرکت‌های پگاه‌گلپایگان و پگاه آذربایجان شرقی وارد بازار سهام خواهیم کرد. وحیدی همچنین وضعیت شرکت پگاه‌گلستان را به‌عنوان عضوی از خانواده صنایع شیر ایران، در شرایط کاملا سبز و جزو شرکت‌های برتر دانست و خاطرنشان کرد: این شرکت در سال گذشته جهش بسیار مناسبی را به لحاظ عملیاتی تجربه کرده است.