ارزش سرمایه‌گذاری‌ «البرز» در بورس به 320 میلیارد تومان رسید

گروه بنگاه‌ها: دیروز بورس تهران راس ساعت ۹ صبح کار خود را با نواختن زنگ معاملات توسط مدیرعامل بیمه البرز آغاز کرد. این مراسم نمادین به مناسبت هفتمین سال ورود بیمه البرز به بورس و اولین عرضه آن درسال ۸۸ برگزارشد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، شش شرکت فعال در بورس تهران را شرکت‌های بیمه تشکیل می‌دهند. این شرکت‌ها ۲۳ هزار میلیارد ریال از ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند و بیمه البرز با سرمایه ۴ هزار میلیارد ریال و ارزش بازار ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رتبه دوم در میان شرکت‌های بیمه‌ای را کسب کرده است.

مدیرعامل بیمه البرز با بیان اینکه صنعت مالی ایران به‌ویژه بیمه سال ۹۶ شکوفا خواهد شد، گفت: ارزش سرمایه‌گذاری‌ «البرز» در بورس تاکنون به ۳۲۰ میلیارد تومان رسیده است.رسول تاجدار با اشاره به اینکه طی ۷ سال گذشته شرکت‌های جدید بیمه‌ای وارد بازارشده‌اند، خاطرنشان کرد: سهم بیمه البرز از ۵/ ۵ درصد درسال ۸۸ به ۸ درصد درسال ۹۴ رسیده است. وی با بیان اینکه بیمه البرز در عملکرد ۶ ماهه نخست امسال با رشد ۶/ ۱۷ درصدی بیمه‌نامه‌های صادر شده همراه بوده است، عنوان کرد: حوادثی که در پتروشیمی‌ها در ماه‌های اخیر به دلایل آتش‌سوزی‌ها رخ داد به‌شدت شرکت‌های بیمه‌ای را رنج داد، این در حالی است که به‌جز یک مورد، سایر حوادث رخ داده در این حوزه با اهمیت نبوده و آثار ذخایر این حادثه بااهمیت هم‌اکنون در صورت‌های مالی در حال بررسی است. بر همین اساس تا قبل از برآورد این رقم می‌توان گفت بیمه البرز در نیمه اول امسال توانسته EPS پیش‌بینی شده خود را پوشش دهد.

تاجدار با بیان اینکه اثر نقدینگی و رشد EPS در صورت‌های مالی بیمه البرز هویدا خواهد بود، عنوان کرد: نسبت به خسارت خدمات بیمه البرز هم‌اکنون حدود ۶۳ مرتبه است. تاجدار در پاسخ به این پرسش که رقم NAV (خالص ارزش سرمایه‌گذاری) بیمه البرز با توجه به پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های این شرکت تاکنون به چه میزان رسیده و تاکنون چه قراردادهایی با این شرکت بیمه‌ای تنظیم شده است، گفت: بیمه البرز به لحاظ توزیع سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی به نسبت حجم فعالیت نسبت به سایر شرکت‌های بیمه‌ای در رتبه نخست سرمایه‌گذاری ایستاده است.

وی افزود: در حال حاضر ارزش سرمایه‌گذاری‌های بیمه البرز به رقم ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در بورس تهران رسیده و پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را در نقطه سر به سر قرار داده است، این در حالی است که طی نیمه‌نخست امسال بیش از ۳۲ میلیارد تومان سود نقدی از مجامع شرکت‌های بورسی حاضر در پرتفوی بیمه البرز شناسایی شده است. تاجدار با بیان اینکه نوسان قیمت سهام بیمه البرز در بازار سرمایه به دلیل رقیق شدن این سهم از بابت افزایش سرمایه ۶۰۰ درصدی طی ماه‌های اخیر بوده است، عنوان کرد: بیمه البرز از بالاترین سرمایه اسمی در بخش خصوصی برخوردار بوده و NAV سرمایه‌گذاری‌های آن (خالص ارزش سرمایه‌گذاری‌ها) به بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: بیمه البرز از دارایی‌های باارزشی برخوردار بوده که بعضا زاینده نیستند، از جمله برخورداری از زمین ۱۵ هکتاری در مهرشهر کرج که در صورت رفع معضلات شهرداری چنانچه این زمین نسبت به قیمت اسمی ناچیز آن ارزش‌گذاری شود، به لحاظ ارزش جایگزینی قیمت، ارزندگی سهام بیمه البرز را نشان خواهد داد. در عین حال در سهام بورسی و غیربورسی پورتفوی بیمه البرز نیز برخی دارایی‌ها در حال حاضر به قیمت روز ارزش‌گذاری نشده است، به‌عنوان مثال شرکت مشاوره و رتبه‌بندی ایران هم‌اکنون از نسبت قیمت بر درآمد یک برخوردار است. در عین حال دارایی‌های ارزنده‌ای همچون سهم ۵/ ۱ درصدی بورس کالا و حدود ۲ درصدی بورس تهران نیز در پورتفوی بیمه البرز وجود دارند.