دنیای اقتصاد- فاطمه اسماعیلی: روز گذشته نماگر فرابورس ایران همگام با رشد شاخص کل بورس تهران رشد ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد. آیفکس که در ساعات ابتدایی بازار نزدیک به ۸ واحد رشد کرده بود، در ادامه در مسیر نزولی قرار گرفت و در نهایت با رشد ۳/ ۲ واحدی در ارتفاع ۷/ ۸۲۵ واحدی ایستاد. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۵/ ۲ درصد رسید.پالایش نفت تهران، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت لاوان از جمله نمادهایی بودند که دیروز در مجموع با تاثیر بیش از ۵ واحدی خود زمینه رشد آیفکس را فراهم آوردند. در مقابل معاملات منفی نماد «مارون» مانع از رشد بیشتر آیفکس شد. «شتران» با دادوستد ۵/ ۳۸ میلیون سهم به ارزش ۱۳۳ میلیارد ریال در صدر جدول نمادها با بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت.«مارون» نیز هم چون روزهای اخیر شاهد داد و ستد اندکی بود.در همین راستا دیروز تنها ۱۷ هزار سهم این شرکت توسط معامله‌گران حقیقی مورد معامله‌گرفت. ذوب‌آهن اصفهان نیز دیروز توجه معامله‌گران را به خود جلب و در نهایت رتبه اول جدول پربیننده‌ترین نمادهای فرابورس روز شنبه را از آن خود کرد.شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی امید تابان هور نیز به ترتیب رده دوم و سوم این جدول را به خود اختصاص دادند.

تداوم خودنمایی پالایشی‌ها در فرابورس

نمادهای فعال درصنعت پالایشی فرابورس نیز دیروز با تقاضای محسوسی مواجه شدند. بر این اساس تمام شرکت‌های حاضر در این گروه معاملات خود را با رشد قیمت به پایان رساندند. ارزش معاملات این گروه بالغ بر ۱۸۸ میلیارد ریال معادل ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات روز شنبه فرابورس ایران بود.به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر رشد نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی بوده است. بر این اساس روز جمعه، هر بشکه نفت برنت دریای شمال به قیمت بیش از ۹/ ۵۱ دلار رسید؛ امری که موجب شد رشد قیمت این کالا طی ماه گذشته به بیش از ۱۳ درصد برسد. توافق اعضای اوپک در حاشیه پانزدهمین نشست وزارتی مجمع انرژی بین‌المللی برای کاهش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای سطح تولید روزانه و تثبیت آن در سطح ۵/ ۳۲ تا ٣٣ میلیون بشکه و همچنین تقویت خوش‌بینی‌ها به اقدام مشترک روسیه با اوپک برای کاهش سطح تولیدات از مهم‌ترین‌ عواملی بود که موجب شد قیمت نفت برنت به بالاترین سطح در ۱۵ ماه اخیر برسد. این افزایش قیمت بهانه‌ای برای تمرکز معامله‌گران بازار روی سهام شرکت‌های پالایشی شد.

نگاهی به آمار معاملات

در بازار دیروز بیش از ۲۷۵ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۵میلیارد تومان در ۲۷ هزار نوبت معاملاتی (با احتساب معاملات بلوکی) در بازار داد و ستد شد. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت لاوان، مواد اولیه لیا، پالایش نفت تهران و پتروشیمی زاگرس ثبت شد. در مقابل شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، آتیه داده‌پرداز، شیر پاستوریزه پگاه گلستان و بازرگانی و تولیدی مرجان کار بیشترین کاهش قیمت این روز را تجربه کردند. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت در اولین روز هفته را «اخزا۸» با دادوستد حدود ۱۵۳ هزار واحدی خود به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال به خود اختصاص داد. بر این اساس روز گذشته شاهد معامله ۴۹۷هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۱۱ نوبت معاملاتی به ارزش ۴۶۰میلیارد ریال بودیم تا این اوراق با رشد قیمتی در تمامی سررسیدها در محدوده قیمتی ۸۵۵ تا ۹۸۴ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. در عین حال دیروز اوراق تسهیلات مسکن با رشد اندک قیمتی مواجه شدند. بر این اساس فرابورس شنبه شاهد معامله ۴۷هزار و ۵۲۹ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۴۲ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود و«تسه»ها در این روز در بازه ۸۵۹ تا ۸۶۲ هزار ریال دست به دست شدند. دیروز امتیاز تسهیلات مسکن خرداد ماه ۹۳ در حالی با رشد ۴۷/ ۱ درصدی همراه شد که بیشترین کاهش قیمت در نماد «تسه ۹۴۰۶» به میزان ۸۲/ ۱درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق بدون تغییر در سطح ۵/ ۲۲ درصد باقی ماند.