سود پتروشیمی‌های خوراک مایع در محدوده هشدار

گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: اگر‌چه هنوز به‌صورت رسمی بخشنامه‌ای مبنی بر حذف ارز مبادله‌ای برای خوراک مایع (میعانات گازی، نفتا و...) به شرکت‌ها ابلاغ نشده است اما در صورتی که انجام شود، پتروشیمی‌های دارای خوراک مایع زیانده خواهند شد. طاهری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» خوراک (ماده اولیه) مجتمع عظیم پتروشیمی نوری را در حال حاضر ۱۲۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که با استفاده از خط لوله اختصاصی از طریق فازهای مختلف پارس جنوبی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های بزرگ شرکت‌هایی که مصرف‌کننده خوراک مایع هستند نرخ خوراک دریافتی است، افزود: قیمت خوراک تحویلی (میعانات گازی) معادل ۹۵ درصد فوب خلیج فارس است که عملا شامل هیچ‌گونه تخفیفی از طرف دولت نیست، زیرا دولت برای انتقال، انبارداری، بازاریابی و سایر هزینه‌های گمرکی، باید به همین میزان برای صادرات آن هزینه کند. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در پتروشیمی نوری بیش از ۹۰درصد قیمت تمام شده را هزینه خوراک (میعانات گازی) تشکیل می‌دهد و با در نظر گرفتن حاشیه سود ناچیز صنعت آروماتیک، به رغم بالا بودن ظرفیت تولید و مقیاس اقتصادی مناسب، کوچک‌ترین تغییر در نرخ خوراک می‌تواند سود‌دهی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. طاهری با تاکید بر اینکه بخشی از حاشیه سود ۵ درصدی این شرکت مربوط به اختلاف نرخ ارز مبادله‌ای و ارز آزاد برای بخش محصولات صادراتی است، گفت: در صورت اعمال سیاست تک‌نرخی شدن ارز تا پایان سال جاری، میزان سود‌دهی شرکت به شدت کاهش خواهد یافت. طاهری با اشاره به اینکه رقبای پتروشیمیایی در منطقه خاورمیانه، به مراتب از خوراک ارزان‌تری استفاده می‌کنند، افزود: با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده محصولات به علت بالا بودن نرخ خوراک، در صورت عدم تجدید نظر در نرخ خوراک فروش و صادرات محصولات با مشکلات عدیده‌ای همراه خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و همچنین جزء ۴ بند (الف) ماده(۱) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، وزارت نفت مکلف است نسبت به اصلاح «قیمت خوراک گاز و مایع تحویلی به واحدهای پتروشیمی» اقدام کند، اظهار امیدواری کرد همان‌طور که نرخ خوراک گاز از سوی وزارت نفت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بررسی و اعلام شد، انتظار می‌رود نرخ خوراک مایع نیز به‌زودی مورد تجدید نظر قرار گرفته و به نحوی تغییر یابد که شرکت‌های مصرف‌کننده خوراک مایع که بیش از ۵۵ درصد محصولات پتروشیمی به آنها وابسته است، بتوانند به حیات اقتصادی خود ادامه دهند.

مدیر عامل پتروشیمی نوری درباره علت تعلل وزارت نفت در تعیین قیمت خوراک مایع گفت: با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه باید ۵/ ۸۵ درصد کل مبلغ خوراک دریافتی (میعانات گازی) به‌طور مستقیم به خزانه برای پرداخت یارانه‌ها واریز شود و از آنجا که یکی از اولویت‌های وزارت نفت تامین نقدینگی برای پرداخت یارانه‌ها است، به نظر می‌رسد با توجه به تنگناهای موجود، وزارت نفت تمایلی به تجدید نظر در قیمت خوراک مایع ندارد. وی تصریح کرد: در حال حاضر به رغم اینکه بیش از ۶۵ درصد محصولات این شرکت صادراتی است و انتقال مناسب ارز به داخل کشور به راحتی امکان‌پذیر نیست، این شرکت در راستای اجرای تعهدات خود، وجه خوراک دریافتی را به‌صورت هفتگی به حساب وزارت نفت واریز می‌کند.

عملکرد سال 1394 و شش ماه اول 95

مدیرعامل پتروشیمی نوری درادامه با اشاره به دستیابی شرکت به ۱۰۲ درصد برنامه تولید در سال ۱۳۹۴ گفت: در سال ۹۴ بیش از ۴ میلیون تن محصول، (۱۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۳) تولید داشته‌ایم. وی افزود: در سال گذشته، ۶۵ درصد تولیدات شرکت صادر و ۳۵ درصد آن نیز به خوراک بین مجتمعی و فروش داخلی اختصاص یافت. طاهری میزان فروش کل شرکت را بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد که از این مقدار ۱۸هزار میلیارد ریال فروش داخل و ۴۲ هزار میلیارد ریال (بیش از ۲/ ۱ میلیارد دلار) فروش صادراتی بوده است. به گفته طاهری این شرکت در بین شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس(عسلویه) بیشترین میزان صادرات را داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: در شش ماه اول امسال نیز این شرکت با تولید بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن با ظرفیت ۱۱۰درصد ظرفیت اسمی در سرویس بوده که از این مقدار بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش تقریبی ۸۷۰ میلیون دلار صادر و حدود ۹۰۵ هزار تن با ارزش تقریبی ۸/ ۱۱ هزار میلیارد ریال به مصرف داخل کشور رسیده است. وی مبلغ فروش کل در شش ماه نخست امسال را ۳۶ هزار میلیارد ریال ذکر کرد. طاهری تصریح کرد: هر‌چند در اردیبهشت ماه سال جاری شرکت موفق شد با تولید ۴۴۰ هزار تن، رکورد بالاترین میزان تولید در ۱۰ سال گذشته را بشکند، اما با توجه به هزینه بالای خوراک، باز هم نتوانسته است سود قابل قبولی داشته باشد.

مدیرعامل پتروشیمی نوری پروژه جداسازی برش سبک (LTE) را از برنامه‌های آتی شرکت دانست و گفت: این پروژه با مبلغ ۶۰۰میلیارد ریال با مشارکت کنسرسیوم شرکت سازه و سازه پاد در حال اجرا است. وی هدف از اجرای این پروژه را تبدیل محصول برش سبک مجتمع با محصولات با ارزش افزوده بالاتر ذکر کرد و افزود: برنامه زمان‌بندی این پروژه ۲۲ ماهه است که فعالیت‌های اجرایی آن از ابتدای سال جاری در سایت شروع شده و بر‌اساس برنامه زمان‌بندی طرح، این پروژه در مرداد‌ماه سال ۹۶ آماده بهره‌برداری خواهد بود.

طاهری همچنین با اشاره به پروژه تعویض پانل‌های برج‌های جذب واحد ۷۰۰ و ارتقای مولکولارسیو این واحد به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های آتی شرکت گفت: این پروژه با مبلغ ۶۰ میلیون یورو با مشارکت دو شرکت فرانسوی Axens و Ceca اجرا خواهد شد. وی هدف از اجرای این پروژه را افزایش میزان تولید پارازایلین به میزان ۱۰ درصد و رفع مشکلات عملیاتی خواند. به گفته وی بعد از برجام و امکان ایجاد تامین تکنولوژی مذاکرات درباره این پروژه آغاز شد و مراحل نهایی آن در ۶ ماه گذشته طی شده که براساس آن قرارداد با شرکت Axens و با شرکت Ceca امضا شد. وی مدت زمان اجرای پروژه از تاریخ پیش‌پرداخت را ۱۸ ماه ذکر کرد وگفت: هزینه اجرای پروژه ظرف سه سال برگشت خواهد شد. مدیرعامل پتروشیمی نوری همچنین تعویض قسمت‌های داخلی رآکتورهای واحد CCR و خرید و نصب مبدل جدید Packinox واحد ۳۰۰ (E-۳۰۰۱) را از جمله پروژه‌های جاری رفع تنگناهای تولید دانست و افزود: با انجام این پروژه‌ها که در زمان تعمیرات اساسی انجام خواهد شد علاوه بر امکان افزایش ظرفیت واحد ۳۰۰ به میزان ۱۰ درصد کیفیت محصولات رافینیت و ارتوزایلین تولیدی این شرکت به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد یافت.وی با اشاره به اینکه با انجام پروژه مذکور ظرفیت تولیدی واحد به ۱۰۰ درصد می‌رسد اعلام کرد که تجهیزات مورد نیاز پروژه خریداری شده و در محل مجتمع موجود است.

شرکت پتروشیمی نوری یکی از بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان مواد آروماتیک جهان با ظرفیت ۵/ ۴ میلیون تن در سال و بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده محصولات آروماتیک ایران است. محصولات این شرکت شامل بنزن، ارتوزایلین، پارازایلین، برش‌سبک، برش سنگین، گاز مایع، رافینیت و نفتای تصفیه شده است که علاوه بر تامین نیاز خوراک مجتمع‌های همجوار و صنایع داخل کشور مازاد آن صادر می‌شود. این شرکت امسال از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان صادر‌کننده نمونه ملی انتخاب شد. همچنین تقدیرنامه واحد نمونه استاندارد در استان بوشهر را در زمینه رعایت معیار مصرف انرژی کسب و تندیس مدیریت دارایی فیزیکی در زمینه تعمیر و نگهداشت در سطح وزارت نفت را نیز دریافت کرد.