گروه بورس- علیرضا باغانی: حدود یک سال پیش بود که کمیته رسانه‌ها در بازار سرمایه ایران آغاز به کار کرد. این کمیته متشکل از بورس‌نویسان منتخب بازار سرمایه است و استمرار جریان آزاد اطلاع‌رسانی در بازار سهام ایران به عنوان مهم‌ترین هدف این تشکل به شمار می‌رود، جنبشی که در حال حاضر تصمیم‌گیری‌های مهم رسانه‌ای بازار سرمایه در آن شکل می‌گیرد. راه‌اندازی کمیته رسانه‌ها در سال ۹۱ به دنبال نیاز روزافزون بورس به جریان آزاد اطلاع‌رسانی صورت گرفت، درست زمانی که رسانه‌های بازار سرمایه با محدودیت‌ها و برخی فعالیت‌های موازی در کار خود مواجه بودند که البته با هوشیاری اداره‌کنندگان بازار سرمایه و البته تلاش‌های بورس‌نویسان این محدودیت‌ها و مشکلات به سرعت از فضای رسانه‌ای بورس رخت بربست.

حال پس از گذشت حدود یک سال از تشکیل کمیته رسانه‌ها، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در میان بورس‌نویسان بازار سرمایه حاضر شد و به بررسی دستاوردهای دایر شدن کمیته مزبور و البته دغدغه‌های جدید اهالی رسانه پرداخت.

علی صالح‌آبادی که البته کمیته رسانه‌ها با حمایت او در بازار سرمایه شکل گرفته است، در این نشست از مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری- تحلیلی به عنوان یکی از ارکان مهم بازار سرمایه یاد کرد و افزود: توسعه کنونی بازار سرمایه مرهون تلاش‌های رسانه‌ها است، به ویژه رسانه‌های پرمخاطبی که توانسته‌اند بورس و پتانسیل‌های آن را به خوبی به مردم معرفی کنند.

در این نشست پیگیری رفع برخی محدودیت‌های رسانه‌ای در حوزه ارتباط با ناشران، گردآوری اطلاعات آماری قابل انتشار بازار و صندوق‌ها توسط شرکت مدیریت فناوری، برگزاری نشست‌های مداوم مدیران بازار سرمایه با رسانه‌ها در کنار استفاده از نظرات کارشناسی روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه در برخی از تصمیمات بازار سرمایه از جمله مواردی بود که صالح‌آبادی نسبت به آنها نظر مساعد داشت و قول پیگیری داد.

سخنگوی سازمان بورس در این نشست، رسانه‌ها را حلقه ارتباطی میان مسوولان‌ و دست اندرکاران بازار سرمایه با مردم و سهامداران دانست و اظهار کرد: خوشبختانه یکی از دستاوردهای کمیته رسانه بازار سرمایه، همفکری و تعامل دوسویه میان مدیران و خبرنگاران برای ارتقای جایگاه این بازار است.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه بازار سرمایه، بازاری تخصصی و حرفه‌ای است، تصریح کرد: رسانه‌ها در بخش اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی می‌توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.

وی در ادامه از ایده بازدید ‌نمایندگان رسانه‌ها از شرکت‌های بورسی و فرابورسی استقبال کرد و گفت: به طور حتم، شناخت خبرنگاران با نحوه کارکرد و فعالیت‌های شرکت‌ها می‌تواند در انعکاس اخبار و رویدادهای صنایع مختلف مثمرثمر باشد.

استقبال از عرضه هلدینگ خلیج فارس

بالاترین مقام نظارتی بازار سرمایه در ادامه اظهاراتش شائبه مخالفت سازمان بورس و اوراق بهادار با عرضه سهام هلدینگ خلیج‌فارس را تایید نکرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در برابر این سوال که گفته می‌شود، به دلیل اینکه عرضه ۵ درصد از سهام شرکت ۱۷ هزار میلیارد تومانی هلدینگ خلیج فارس، نقدینگی زیادی را از بازار خارج می‌کند و به همین دلیل سازمان بورس بیشتر تمایل دارد که عرضه این هلدینگ در سال ۹۲ انجام شود، گفت: در صورتی که ارزش هلدینگ مزبور در ارقامی که شما می‌گویید درست باشد، رقم آنچنان سنگینی برای خرید نیاز ندارد و بازار سرمایه با حجم و اندازه ای که در حال حاضر دارد، اساسا نگران عرضه‌های بزرگ نیست.

وی گفت: پیش‌بینی ما عبور ارزش و حجم معاملات بازار سرمایه در پایان سال ۹۱ از سطح ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، بنابراین وقتی بازار سرمایه به چنین سطحی می‌رسد، نباید این گونه تصور کرد که منفی شدن بازار به عرضه سهام بزرگ و نیاز به تجهیز نقدینگی ارتباط دارد، کما این که معتقدم ورود یک شرکت جدید، منابع مالی زیادی را به بازار سرمایه تزریق خواهد کرد.

وی تاکید کرد: سازمان بورس با تمام توان خود عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس را پیگیری می‌کند و بر اساس آخرین خبرها مجمع شرکت برگزار شده و به محض ثبت افزایش سرمایه بازار سهام پذیرای عرضه هلدینگ بزرگ خلیج فارس است.

او به فعالان بازار سرمایه توصیه کرد: در تحلیل شرایط کنونی بازار سرمایه دقت کافی و وافی را داشته باشند، چرا که خارج از حرف‌های شعار گونه و در واقعیت، بازار سرمایه به جایگاه خوبی دست پیدا کرده و همچنین دارای عمق خوبی است، بنابراین چنین بازاری نمی‌تواند به صرف یک عرضه دچار تلاطم شود.

وی گفت: منفی شدن بازار سرمایه در روزهای اخیر به دلیل ذات نوسانی بودن بازار است و این که شرایط طبیعی بازار را به موضوعات مختلف ربط دهیم، درست نیست، ضمن اینکه ما به عنوان نهاد نظارتی بازار و در واقع متولی بازار سرمایه از عرضه هر شرکتی در بورس و فرابورس خوشحال خواهیم شد.

سهامداران «تات»، به جمع موسسان می‌روند

او همچنین درباره سرانجام دارایی بیش از ۹ هزار سهامدار بانک تات هم گفت: براساس مجوز بانک مرکزی سهامداران تات به همراه سهامداران دو موسسه صالحین و آتی، سهامدار بانک آینده خواهند شد، به طوری که ۷۵ درصد از سهام بانک آینده به این سه حقوقی منتقل می‌شود و ۲۵ درصد از سهام هم در قالب پذیره‌نویسی به عموم عرضه می‌شود.

وی گفت: در واقع ۹ هزار سهامدار بانک تات، جزو موسسان بانک جدید آینده خواهند بود.

وی درباره سرانجام دارایی سهامداران بانک آریا هم گفت: پول این سهامداران نزد بانک مرکزی است و این بانک در وقت مقتضی سرمایه سهامداران را به آنها بازمی‌گرداند.

او در ادامه برنامه اخراج دسته‌جمعی برخی نمادها از بورس را تایید نکرد و گفت: اگر در بورس اخراجی صورت می‌گیرد، بر‌اساس استانداردهای این بازار است، اما این را می‌توانم قاطعانه اعلام کنم که سهام هیچ شرکتی هیچ گاه غیرقابل معامله نخواهد شد و اگر هم شرکتی از بورس اخراج می‌شود، سهام آن برای همیشه در بازار پایه یا سایر بازار‌ها، قابل معامله است.حال آن که اگر شرکت شرایط لازم را احراز کند می‌تواند در ابتدا به بازارهای فرابورس و بعد از آن به بورس تهران منتقل شود.

سخنگوی سازمان بورس همچنین درخصوص وضعیت پذیرش بانک شهر در فرابورس، پیشنهاد کرد: مسوولان‌ این بانک تا رفع مشکلات پذیرش، می‌توانند بانک شهر را در بازار پایه فرابورس به ثبت برسانند تا سهامداران امکان خرید و فروش سهام خود در این بازار را به دست آورند.

وی درباره واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: بعید به نظر می‌رسد که در سال جاری سهام باشگاه‌های یاد شده واگذار شود.