گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از دو روز افت پیوسته که موجب کاهش ۵/۲درصدی شاخص کل شد، رو به آرامش گذاشت تا دماسنج بازار با ۲۲۳واحد رشد، بازگشت روند را شاهد باشد. در بازار دیروز معامله‌گران توقف عرضه‌ها از سوی سهامداران حقوقی و حمایت گروهی از سرمایه‌گذاران بزرگ را شاهد بودند. این شرایط موجب شد که پس از افت ابتدای بازار رفته‌رفته شاهد بهبود شرایط باشیم و معامله‌گران برای خرید سهام ارزان‌شده بازار حرکت کنند. در همین شرایط وضعیت نماد تازه وارد نفت پاسارگاد و تشکیل صف خرید برای این نماد نیز به کمک بازار آمد، تا در نهایت معامله‌گران پس از افت طوفانی شاخص، اندکی آرامش را تجربه کنند. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات سیاسی شروع مذاکرات سیاسی نمایندگان تهران و گروه ۱+۵در آلماتی قزاقستان از اهمیت برخوردار بود، اعلام دیر هنگام احتمال پیشنهاد طرح جدیدی از سوی تهران به این مذاکرات موجب بروز جو انتظار برای نتایج مذاکرات شده است. انتظار می‌رود این مذاکرات که احتمالا امروز نیز ادامه خواهد یافت، به توافقی برای برگزاری سلسله نشست‌های جدیدی میان دو طرف پرونده هسته‌ای کشورمان منجر شود. در همین حال در صحنه داخلی، مجلس شورای اسلامی دیروز در جوی توام با آرامش به وزیر پیشنهادی رییس جمهوری برای وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات رای اعتماد داد که این امر شرایط آرام سیاسی داخلی را با‌ثبات‌تر خواهد کرد. افزون بر این، در صحنه اقتصادی دیروز آغاز پیش فروش سکه نتوانست تغییری در وضعیت بازارهای موازی برجای بگذارد. در همین حال، معامله‌گران دیروز شاهد اعلام رسیدن تورم رسمی به رقم ۳۱درصد بودند که در۱۷سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این امر می‌تواند به معنای لزوم افزایش نرخ سود بانکی باشد، هر‌چند که مقامات بانک مرکزی بررسی چنین موضوعی را رد می‌کنند. در همین حال با اوج گیری تورم، بازار سهام باید از طریق افزایش سود شرکت‌ها بدون تغییر در قیمت یا کاهش قیمت و اصلاح P/E ، خود را با بازده انتظاری شرایط تورمی کنونی مطابقت دهد و این امر موجب خواهد شد تا بازار با تغییرات ناشی از تورم مواجه باشد.

آمار معاملات برق از نیمه اسفندماه

در بازار دیروز در تحولات مرتبط با بازار مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس از آغاز به کار معاملات برق در بورس انرژی در نیمه اسفندماه خبر داد. محمودرضا خواجه‌نصیری، در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: اقدامات معامله برق در بورس انرژی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اسفند سایر اقدامات لازم انجام شده و معامله برق در این بورس آغاز شود. وی با بیان اینکه موانع پیش‌روی معامله برق در بورس انرژی برطرف شده، در مورد تامین نقدینگی گفت: تامین نقدینگی توسط وزارت نیرو به صورت محدود انجام شده است که بعد از انجام هماهنگی‌های لازم و افتتاح حساب، به صورت قطعی صورت می‌گیرد. وی اظهار کرد: در حال حاضر نیروگاه پرند و خوی در بورس انرژی پذیرش شدند و نیروگاه دماوند نیز درخواست پذیرش خود را مطرح کرده است و سایر نیروگاه‌ها نیز به سرعت در حال پذیرش هستند تا معاملات برق قبل از پایان سال انجام شود. به گفته خواجه‌نصیری، بسترهای مورد نیاز برای راه‌اندازی بورس انرژی توسط بازار سرمایه فراهم شده و نرم‌افزارهای لازم طراحی شده و آماده استفاده است. همزمان با بازار دیروز همچنین معاملات در بازار جهانی فلزات از سر گرفته شد که این امر به توقف کاهش قیمت‌ها منجر شده است، دیروز بهای مس به سطح ۷هزار و ۷۹۶دلار در هر تن رسید. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب به میزان یک هزار و۹۶۰دلار،۲هزار و ۵۸دلار و ۲هزار و ۲۶۴دلار رقم خورد. در گروه هلدینگی دیروز مجمع سالانه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با تقسیم سود ۵۰۰ریالی به کار خود پایان داد.

در گروه مخابرات شرکت مخابرات ایران با سرمایه‌ای معادل ۴ هزار و ۵۸۷ میلیارد و ۳۶۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پیش‌بینی‌های خود برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ براساس عملکرد واقعی دوره ۹ ماهه مبلغ ۴۱۲ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی تنها ۱ درصد از آن را پوشش داده است. این شرکت که در دوره ۹ ماهه نخست سال مالی ۹۱ موفق به تحقق ۵ درصد از سود حاصل از سرمایه‌گذاری و ۴ درصد از جمع درآمدها شده است، در نظر دارد ۹۰ درصد از عایدی خالص هر سهم یعنی معادل ۳۲۵ ریال را به عنوان سود نقدی به سهامدارانش پرداخت نماید.

یادآور می‌شود «اخابر» در ۹ ماهه نخست سال مالی ۹۰ با پوشش ۵درصدی سود خالص مواجه بوده و این در حالی است که در پایان سال مالی موفق به پوشش ۳۹۰ریال سود خالص برای هر سهم خود شده است. در گروه بانکی دیروز پذیره‌نویسی سهام بانک آینده ادامه یافت. در این گروه دیروز سرمایه‌گذاری صبا تامین امروز بلوک ۳/۸ درصدی بانک کارآفرین را عرضه کرد، اما این بلوک ۶۰۲ میلیون سهمی به دلیل نبود مشتری به فروش نرفت.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن۸۰میلیارد تومان سهام مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت که ۲۱درصد آن را معاملات ۱۳۴میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل می‌داد. همچنین از ۲۱۴ نمادی که به روی تابلو رفتند شمار نمادهای مثبت ۱۱۱ و شمار نمادهای منفی ۹۸ بود و بقیه نمادها هم تغییر قیمتی نداشتند.