گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران، هفته گذشته در حالی فضای نیمه تعطیلی را پشت سرگذاشت که مجموعه‌ای از خبرهای خوب، زمینه‌های رشد بازار را فراهم کرد. در هفته گذشته در کنار رشد قیمت‌های جهانی در بازار فلزات، حصول توافق در اجلاس اپک و رشد بهای نفت خبر خوب دیگری بود که انتظار می‌رود در هفته جاری بتواند بازار سهام را متاثر کند. با توافق کشورهای عضو اپک و خارج از اپک مبنی بر کاهش ۲میلیون بشکه‌ای از تولید روزانه نفت، بهای هر بشکه نفت برنت نزدیک به ۱۰ درصد در بازارهای جهانی تغییر کرد.در این راستا انتظار می‌رود، قیمت نفت در بالای مرز ۵۰دلار تثبیت شود.در این شرایط فرصت مناسبی برای نمادهای پتروشیمی به دلیل رشد بهای محصولات در بازارهای جهانی فراهم شده است. در همین حال نمادهای پالایشگاهی نیز با وجود ابهام‌های موجود در حوزه وزارت نفت به‌صورت سنتی از رشد بهای نفت استقبال می‌کنند. در همین حال بازار سهام به دلیل رشد ارزش دلار در برابر ریال نیز با تاثیرات مثبت شرکت‌های صادر‌کننده مواجه است هر چند تمامی قیمت‌ها در بازار جهانی و در تبدیل دلار به ریال به خصوص در هفته‌های اخیر به شدت شکننده و مستعد تغییر جهت‌های فوری است.

در بازار روز سه‌شنبه چه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز سه‌شنبه با رشد ۳۹۲واحدی معادل ۵/ ۰ درصد توانست به مرز ۸۰هزار واحد برسد. بر اساس خوش بینی‌ها و اخبار خوب منتشر شده در بازار پیش بینی می‌شود، نماگر بازار سهام این هفته یک بار دیگر بازدهی خود را در سال جاری به صفر برساند. در حال حاضر شاخص کل از ابتدای سال با زیان ۲۵/ ۰ درصدی مواجه است. در همین حال در کنار تحولات اقتصادی تصویب تحریم‌های ده‌ساله ایران در سنا و واکنش‌های احتمالی به آن، می‌تواند مهم‌ترین‌ تهدید برای هفته آینده بازار سهام باشد.

در تحولات مهم دیگر برای بازار سرمایه هفته آینده روز یکشنبه رئیس‌جمهوری با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد. حسن روحانی با اشاره به این موضوع افزود: سهم بودجه عمرانی برای نخستین بار در سال آینده ۶۰ هزار میلیارد تومان دیده شده است و انتظار می‌رود، این بودجه را عملیاتی کنیم. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: طرح‌های عمرانی سودآور به‌صورت مشارکت چهارجانبه دولت، بخش خصوصی، بانک و صندوق توسعه ملی انجام می‌شود. روحانی افزود: بر‌اساس برنامه‌ریزی در چارچوب بودجه سال ۱۳۹۶، برای طرح‌های سودآور مشارکت چهارجانبه طراحی شده است به‌طوری که یک سهم دولت، یک سهم بخش خصوصی، یک سهم بانک و به همان میزان صندوق توسعه ملی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: با این روش بودجه عمرانی کشور رشد قابل‌ملاحظه‌ای یافته و طرح‌های مهمی در این حوزه اجرا خواهند شد. همچنین در هفته آینده مجلس شاهد مباحثی در مورد اصلاح نظام بانکی خواهد بود. در این رابطه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صبر دوماهه مجلس برای ارائه لایحه نظام جامع بانکی از سوی دولت، گفت: مجلس بیش از این نمی‌تواند منتظر بماند و یکشنبه آینده طرح مربوطه در مجلس بررسی می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد‌رضا‌ پور‌ابراهیمی افزود: حدود ۴۵ روز است که مجلس منتظر است اما لوایح به مجلس ارائه نشده است. وی تصریح کرد: یکشنبه آینده اولین جلسه برای بررسی طرح نظام جامع بانکی در مجلس برگزار خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس تاخیر بیشتر در این زمینه را جایز نمی‌داند، چرا‌که این موضوع امروز و دیروز نیست و سابقه‌ای بیش از ۳۰ سال دارد، به همین دلیل ما تا پایان امسال قانون بانکداری اسلامی را در مجلس تصویب می‌کنیم. پور‌ابراهیمی افزود: متنی که به‌عنوان لوایح جامع نظام بانکداری در دست ماست نتیجه مطالعات صورت گرفته در دولت است. موارد اصلاحی دربرگیرنده همه مطالب مورد‌نظر دولت است و ما هیچ مصوبه‌ای را بدون هماهنگی دولت نخواهیم داشت و اصرار داریم که نظرات دولت را حتما داشته باشیم. در بازار روز سه‌شنبه معامله‌گران شاهد توجه به گروه فلزی به‌ویژه تولید‌کنندگان روی و سرب بودند. رشد بهای جهانی این فلزات و فاصله آن تا بودجه این شرکت‌ها که در گزارش‌های آبان ماه نیز منعکس بود، به همراه رشد قابل‌ملاحظه ارزش دلار انتظار برای تعدیل‌های مجدد این گروه را فراهم کرده است.

در گروه پتروشیمی رشد بهای محصولات پتروشیمی و افزایش قیمت دلار موجب افزایش اقبال به گروه پتروشیمی با صدر‌نشینی پتروشیمی خارک و پتروشیمی پردیس شد. در این گروه پتروشیمی خلیج‌فارس با ۲۵۲واحد تاثیر مثبت بیشترین تاثیر را در محاسبه شاخص کل داشت. «فارس» روز سه‌شنبه تا نزدیک صف خرید پیش رفت. در گروه خودرویی نماد معاملاتی شرکت زامیاد متوقف شد. این شرکت با تعدیل منفی قابل‌ملاحظه، ۸۱ریال سود هر سهم خود را به یک ریال کاهش داد. پارس‌خودرو نیز اندکی از سود خود کاست. در گروه برقی شرکت مدیریت امید انرژی تابان‌هور با توجه به تقسیم سود بیشتر نیروگاه گیلان تعدیل مثبت داد و متوقف شد. در گروه بیمه‌ای امروز بیمه پارسیان برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه متوقف می‌شود. سازمان بورس همچنین مجوز افزایش سرمایه بیمه پاسارگاد را نیز صادر کرد. با این مجوز بیمه پاسارگاد باید سرمایه اسمی خود را به بیش از ۲۰۴ میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی را به بیش از ۲۵۵ میلیارد تومان برساند تا قادر به رعایت الزامات بیمه مرکزی و افزایش قبول ریسک و توانگری مالی باشد.

در گروه انفورماتیک مجوز افزایش سرمایه ۳۰۰ میلیارد ریالی شرکت افرا‌نت صادر شد. افزایش سرمایه شرکت افرانت از مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده‌نقدی از سوی سازمان بورس بلامانع اعلام شد. بر‌اساس این گزارش، افزایش سرمایه شرکت افرانت به منظور اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌ای انجام‌شده، خواهد بود. در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت به ۲۵۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۰میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه هفته نیمه‌تعطیل بورس که تنها سه روز کاری را شاهد بود، رشد ۶۳۳واحدی شاخص کل معادل ۸/ ۰ درصد را تجربه کرد.