دنیای اقتصاد: معاملات دیروز فرابورس با رشد حدود ۵/ ۳واحدی معادل ۴۱/ ۰درصد «آیفکس» دنبال شد تا به این ترتیب نماگر بازار با توقف در محدوده ۸۴۲ واحدی به سطوح خود در آبان رسید.در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته شاخص کل فرابورس تحت تاثیر مثبت نمادهای فلزی از جمله «میدکو» با جهشی پرقدرت تا محدوده ۸۴۲ واحد صعود کرد. اما این روند تداوم چندانی نداشت و نه تنها رشد مزبور خنثی شد بلکه شاخص به محدوده کانال ۸۳۶ واحدی رسید. این افت تحت تاثیر معاملات ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت شیراز به ثبت رسید.

در ادامه معاملات رشد ۴واحدی شاخص به کمک اهرم پتروشیمی زاگرس به ثبت رسید. تا پایان معاملات نیز این روند صعودی با موجی آرام دنبال شد و در نهایت فرابورس، روز گذشته را با افزایش ۵/ ۳واحدی آیفکس به پایان رساند. همچنین دیگر مولفه‌های اصلی در بازار دیروز از جمله حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات نیز با روند صعودی دنبال شدند؛ به‌طوری‌ که در جریان معاملات دیروز بیش از ۴۹۶ میلیون ورقه اوراق بهادار در ۱۹ هزار مرتبه دادوستد شد و ارزش کل این معاملات به ۱۶۲ میلیارد تومان رسید. در معاملات دیروز صرف‌نظر از جابه‌جایی بلوکی ۱۹۵ میلیون سهم «میدکو» با ارزشی معادل ۳۸میلیارد تومان، بیشترین حجم معاملات در اختیار معامله ۶/ ۲۴ میلیون سهم ریل‌پرداز سیر قرار داشت. «حریل» در حالی با معاملات ۵/ ۳میلیارد تومانی خود در صدر دیگر نمادها با بیشترین حجم معاملات قرار گرفت که در جریان معاملات روز یکشنبه نیز بلوک ۴۰ درصد از سهام این شرکت در فرابورس معامله شد که برخی شنیده‌ها از ابطال این معامله بلوکی حکایت داشت.

در این راستا بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ابطال معامله بلوکی «حریل» را تکذیب کرد و گفت: در رابطه با قطعیت این معامله هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها باید روال اداری و مراحل قانونی لازم آن سپری شود. بر همین اساس چون این معامله به‌صورت شرایطی بوده، خریدار بلوک مزبور ۹ روز فرصت دارد تا شرایط قطعیت معامله را احراز کند. وی ادامه داد: طبق قوانین مزبور، معاملات بلوکی که به‌صورت شرایطی واگذار می‌شوند تا زمانی‌که شرایط موجود در معامله احراز نشود نمی‌توان قطعیت آن را اعلام کرد. محسنی در ادامه خاطرنشان کرد: در جریان معاملات روز یکشنبه حجم و ارزش معامله بلوکی «حریل» در مجموع معاملات فرابورس لحاظ شد. پس از آن به دلیل قانون معاملات شرایطی که در بالا اشاره شد، از ارزش معاملات فرابورس حذف شد که این موضوع باعث به وجود آمدن شایعه در ابطال معاملات مزبور شد.به گفته معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس، این ابطال صوری بوده و خریدار حتی بخشی از ثمن معامله را واریز کرده که این مساله به قطعیت هر چه بیشتر معامله می‌انجامد و طی مهلت مقرر نیز مابقی ثمن معامله را به فروشنده پرداخت خواهد کرد. محسنی معاملات بلوکی ۰۶۵/ ۴ درصدی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری (سمگا) را نیز از جمله همین معاملات بلوکی به‌صورت شرایطی دانست که در روز شنبه ‌صورت گرفت. در آن معامله خریدار ۴ روز فرصت داشت تا شرایط قطعیت معامله را احراز کند. پس از گذشت یک روز نیز معامله قطعی شد. به گفته محسنی، بلوک ۴۰ درصدی شرکت ریل‌پرداز سیر نیز شرایطی مشابه «سمگا» دارد؛ با این تفاوت که خریدار برای پرداخت ثمن معامله و امضای سایر مدارک و قرارداد فروش ۹ روز کاری فرصت دارد.