دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص به میزان ۳۳/ ۰ درصد با اتکا به رشد و صدرنشینی گروه خودرو بود.در بازار دیروز خودرو سازان در ابتدای بازار حرکت قیمتی را به نمایش گذاشتند که با صف خرید نمادهای لیدر این گروه از جمله ایران خودرو، سایپا، زامیاد و برخی دیگر از نمادهای خودرو‌ساز و قطعه‌ساز شاخص توانست به میزان ۲۵۴واحد رشد کند و به رقم ۷۷هزار و ۹۶۱واحد برسد. برخی تحرکات سهامداران و همچنین انتشار خبرهایی در مورد فروش برخی دارایی‌های شرکت‌های خودروساز از جمله احتمال فروش سایپا دیزل موجب بروز این حرکت شده است. در کنار رشد نمادهای خودرویی دیروز نمادهایی نظیر خارک، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، ملی مس و پتروشیمی فناوران موجب تثبیت رشد شاخص شد.

دیروز نماد پتروشیمی زاگرس پس از گزارش مناسب این شرکت متوقف شد.در بازار دیروز درگروه خودرویی همچنین معاون توسعه مدیریت، منافع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای خودرو پراید و پژو ۴۰۵ وجود دارد و تا زمانی که خودرویی جایگزین آنها نشده است، تولید این دو خودرو ادامه دارد. محمدرضا فیاض روز گذشته در نشست خبری که با موضوع افتتاح طرح‌ها و برنامه‌های دهه مبارک فجر برگزار شد، در مورد توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ گفت: در تولید خودرو دو اصل یکی استاندارد و دیگری کشش بازار مطرح است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: پژو ۴۰۵ استانداردهای فعلی خودروی ایرانی را دارد و بازار هم نسبت به استفاده از آن تمایل نشان می‌دهد و تا زمانی که خودروی با این کلاس جایگزین نشده، نباید مردم را از آن محروم کرد. وی تصریح کرد: بنابراین به محض اینکه دو خودرو با استانداردهای مناسب جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ شود، ما آن را جایگزین می‌کنیم. فیاض گفت: بنابراین تولید دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ ادامه می‌یابد. در تحولات مهم دیگر بازار دیروز معامله‌گران شاهد اعلام برنامه دولت برای پرداخت برخی مطالبات بانک‌ها بودند.بر‌اساس این مصوبه بانک ملی ایران ۸ هزار میلیارد ریال، سپه ۷ هزار میلیارد ریال، کشاورزی، صنعت و معدن ۴ هزار میلیارد ریال، صادرات ایران ۲۵ هزار میلیارد ریال، تجارت ۳۲ هزار میلیارد ریال، ملت ۲/ ۱۷ هزار میلیارد ریال و رفاه کارگران ۲/ ۵ هزار میلیارد ریال از مطالبات خود از دولت را دریافت خواهند کرد. سازمان برنامه و بودجه با مصوبه هیات وزیران اجازه یافت تا از محل حساب مازاد بانک مرکزی بخشی از بدهی‌های مسجل دولت به بانک‌های عامل را حداکثر تا سقف یکصد و چهل و شش هزار و دویست میلیارد ریال تسویه کند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی تصویب نامه هیات وزیران برای تسویه بخشی از بدهی‌های مسجل دولت به بانک‌های عامل را حداکثر تا سقف یکصد و چهل و شش هزار و دویست میلیارد ریال از محل حساب مازاد دارایی‌های خارجی ایران نزد بانک مرکزی برای اجرا ابلاغ کرد. در گروه خودرویی همچنین شرکت چرخشگر از عدم تغییر سود برآوردی خود در بودجه سال مالی ۹۵ خبر داده است. حسن وفادار مدیرعامل این شرکت در این شفاف‌سازی با تاکید بر اینکه «‌برنامه سال ۹۵ با سود هر سهم به مبلغ ۲۴ ریال به قوت خود باقی است»، عنوان کرده است: شرکت مصمم است برنامه فوق را در سال جاری محقق کند و در صورت تعدیل و تغییرات جدید در پیش‌بینی سال مالی ۱۳۹۵ در اسرع وقت اطلاع رسانی لازم از طریق سامانه سازمان بورس انجام خواهد شد. وی افزود: نتایج واقعی احتمالا متفاوت از پیش‌بینی‌ها خواهد بود، زیرا موارد پیش‌بینی شده اغلب به گونه‌ای مورد انتظار رخ نمی‌دهد و تفاوت‌های حاصل می‌تواند با اهمیت باشد. در گروه غذایی دیروز برخی نمادهای این گروه در کنار نماد تازه وارد پگاه گلستان با صف خرید همراه بودند. در گروه بانکی با تعادل نسبی بانک ملت دیروز علت تاخیر بازگشایی نماد بانک تجارت که قرار بود طی روزهای اخیر باز شود، مشخص شد. در این رابطه پیگیری‌های «بورس پرس» از مسوولان حکایت از آن دارد که قرار است مدیران بانک تجارت نیز مانند بانک ملت، در مورد اقدامات مربوط به تکالیف بانک مرکزی، توضیحاتی دهد تا سازمان بورس هم همراه با انتشار این توضیحات، مواضع خود را اعلام کند.

این نامه و توضیحات بانک تجارت قرار است امروز یا فردا به سازمان بورس ارائه شود. در این صورت نامه شفاف‌سازی نهاد ناظر نیز منتشر می‌شود و سپس بانک تجارت بعد از کمتر از ۷ ماه به تابلوی معاملات بازار سهام باز خواهد گشت. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت، با انتشار نامه توضیحات در روز جاری یا فردا، نماد «وتجارت» در هفته جاری باز شود. در غیراین صورت ( با احتمال اندک) باید هفته آینده شاهد بازگشت این بانک ۴/ ۵۷ هزار میلیارد تومانی بود. در گروه سیمانی، دبیر انجمن سیمان با اعلام اینکه فروش دومیلیون تن سیمان به وزارت راه نسیه‌ای نخواهد بود، از برنامه صادرات به سوریه و پیگیری جاده‌های بتنی خبر داد. عبدالرضا شیخان درخصوص مصوبه هیات دولت که براساس آن وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از صنعت سیمان دو میلیون تن سیمان از کارخانه‌ها خریداری می‌کند به خبرگزاری تسنیم گفت: از مرداد ماه امسال پیگیر اجرایی شدن این موضوع بودیم که خوشبختانه به تصویب هیات دولت رسید. وی با اعلام اینکه قرار شده تامین مالی این طرح به‌صورت ال سی داخلی توسط بانک مسکن انجام شود، افزود: براساس توافقات به عمل آمده با وزارت راه پول کارخانه‌ها در اسرع وقت پرداخت می‌شود و نسیه‌ای نخواهد بود.

وی بابیان اینکه امیدواریم با خرید این میزان سیمان از کارخانه‌ها تا حدودی رونق به این صنعت برگردد، گفت: بعد از این موضوع پیگیر جاده‌های بتنی هم خواهیم شد، چرا که این طرح هم نیازمند سیمان بوده و می‌تواند بازار راکد خرید و فروش سیمان را از بین ببرد. در گروه فلزی سرمایه‌گذاری توسعه ملی آگهی فروش بلوک۵۳/ ۸ درصدی شرکت لامیران را منتشر کرد. به این ترتیب، دوشنبه آینده ۱۸ بهمن، ۵ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۱۵ سهم «فلامی» به قیمت پایه هر سهم ۳۵۴۹ ریال به‌صورت یکجا و نقد یا شرایطی، در بازار دوم معاملات بورس روانه میز فروش می‌شود. ارزش این بلوک بیش از۱/ ۱۸ میلیارد تومان بوده و در صورت انجام معامله، سرمایه‌گذاری توسعه ملی از ترکیب سهامداری لامیران خارج خواهد شد. در مجموع بازار روز گذشته بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۷۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۴میلیارد تومان بالغ شد.