دنیای اقتصاد: بورس هفته گذشته را در حالی با زیان ۸/ ۰درصدی به پایان برد که فعالیت خریداران حقوقی در این هفته قابل‌توجه بود. حمایت حقوقی‌ها برای حفظ شاخص کل بورس که با خریدهای آنها همراه شد از یکسو و از سوی دیگر تامین نقدینگی مورد نیاز از طرف برخی دیگر از حقوقی‌ها که با افزایش فشار فروش از آنها همراه شد، نه تنها دو چهره متفاوت از این سهامداران را به نمایش گذاشت؛ بلکه به رشد فعالیت آنها در هفته گذشته منجر شد.

حمایت‌های حقوقی‌ها در گروه خودرویی: مهم‌ترین‌ موضوعی که در مورد فعالیت حقوقی‌ها در هفته گذشته به چشم می‌خورد، مربوط به حضور این معامله‌گران در گروه خودرویی بود. عمده رونق حجم و ارزش معاملات کل بازار در هفته گذشته در گروه خودرویی رخ داد به‌طوری که در بر‌خی روزها بیش از نیمی از ارزش معاملات کل بازار در اختیار این گروه بود. در صدر این گروه سهامداران دو لیدر اصلی؛ یعنی ایران‌خودرو و سایپا به تحرکات مثبتی دست زدند؛ به‌طوری‌که در گروه سایپا، سهامدار عمده با توجه به تشکیل صف‌های خرید سنگین اقدام به عرضه سهام کرد. در این راستا می‌توان به فروش حدود ۱۰۶ میلیون سهم «خساپا» ازسوی صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اشاره کرد.این در حالی است که روند حمایتی از سهام ایران خودرو همچنان ادامه داشت. به‌طوری‌که هر چند حقوقی‌ها با توجه به رسیدن قیمت هر سهم «خودرو» به محدوده ۳۰۰ تومان، به عرضه سهام اقدام کردند، اما شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران تمام روزهای هفته گذشته را به خرید سهام «خودرو» اختصاص داد و در مجموع بیش از ۴ میلیون سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود.شرکت نگار نصر سهم نیز از دیگر حقوقی‌هایی بود که اقدام به خرید سهام ایران خودرو کرد و با خرید بیش از ۵/ ۲ میلیون سهم مزبور، درصد مالکیت خود در سهام ایران خودرو را به ۸/ ۴درصد رساند.

رصد تحرکات بانکی‌ها: بررسی روند فعالیت سهامداران در خرید و فروش نمادهای بانکی نیز نشان از حمایت حقوقی‌ها دارد؛ به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی آرمان انصار در کل هفته اقدام به جمع‌آوری سهام این بانک کرد و در مجموع خرید ۱۴ میلیون و ۱۴۱ هزار سهم «انصار» را به نام خود ثبت کرد.

در نماد معاملاتی بانک ملت نیز سهامداران عمده به تحرکات مثبت و حمایت از سهم پرداختند. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به‌همراه گروه مالی ملت اقدام به خرید سهام «وبملت» کردند که در این میان «ونیکی» ۳۰۰ هزار سهم و گروه مالی ملت نیز بیش از ۵ میلیون و ۲۱۵ هزار سهم این بانک را خریداری کردند. در نماد معاملاتی بانک خاورمیانه نیز شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه اقدام به خرید کرد و ۱۹۵هزار سهم «وخاور» را طی دو روز معاملاتی به پرتفوی خود افزود.

فروش بیشتر در «فخاس»: در این میان بررسی روند معاملاتی فولاد خراسان طی هفته گذشته نشان از غلبه فروش بر خرید ازسوی حقوقی‌ها دارد. در تمام روزهای هفته گذشته هر چند شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با خریدهای خود اقدام به حمایت از این سهم کرد و در مجموع بیش از ۲۶۰ هزار سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود اما در مقابل شرکت ساختمانی کار اقدام به فروش حدود ۴ میلیون و ۷۱۲ هزار سهم «فخاس» کرد.

فرصت مناسب در «فملی»: افزایش قیمت سهام ملی مس ایران بعد از رشد جهانی قیمت مس، فرصتی مناسب برای تامین نقدینگی سهامداران این شرکت بود که در این راستا می‌توان به فروش بیش از ۱۳ میلیون سهم «فملی» ازسوی صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد.

فعالیت‌های زیاد در سهام تازه‌وارد: شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان به‌عنوان شرکت تازه‌وارد به بازار سرمایه، طی ۷ روز کاری از زمان عرضه رشد حدود ۳۰ درصدی را تجربه کرده و در این راستا سهامدار عمده یعنی شرکت صنایع شیرایران با درک موقعیت مناسب برای عرضه سهام خود، اقدام به فروش ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم «غگلپا» در بازار کرد و به این ترتیب درصد مالک خود در سهام «غگلپا» را به ۹/ ۸۲ درصد رساند.