دنیای اقتصاد-همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد تداوم جو ضعیف بود و تنها نکته جالب در آن عرضه اولیه نماد معاملاتی شرکت گروه دارویی برکت بود.در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شرایط ضعیفی را شاهد بودند که در نهایت با افت نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و ایران‌خودرو شاخص با افت ۲۱۰واحدی معادل ۳/ ۰ درصد به رقم ۷۶هزار و ۶۱۶رسید.

در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت برخی شرکت‌های پالایشی در گزارش‌های مالی جدید خود از شفاف‌سازی صورت‌های مالی خودداری کرده‌اند که باعث نگرانی فعالان بازار سرمایه شده است. در گذشته نیز شرکت‌های پالایشی با بیان برخی دلایل از شفاف‌سازی صورت‌های مالی خودداری کرده بودند. در نامه مدیر مالی شرکت پالایش نفت بندر‌عباس به رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی (هفتم بهمن ۹۵) آمده است: به علت عدم اعلام نرخ خرید نفت خام و فرآورده‌های صادراتی و بانکرینگ، تهیه گزارش‌های مالی یادشده در مورد مقرر امکانپذیر نیست.در ادامه این نامه اعلام شده است: بلافاصله پس از اعلام نرخ قطعی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گزارش‌های مالی برای استحضار و انتشار عمومی ارسال خواهد شد. در نامه ارسالی شرکت پالایش نفت تبریز به سازمان بورس نیز آمده است: تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه امسال به دلیل عدم دریافت نرخ خرید نفت خام و نرخ فروش فرآورده‌ها در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۵ امکان‌پذیر نیست.

شرکت پالایش نفت تهران نیز در نامه خود به سازمان بورس یادآورشده است: ارائه صورت‌های مالی میان دوره‌ای ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه امسال به‌دلیل عدم اعلام نرخ خرید نفت و فروش فرآورده‌های اصلی و سوخت‌های هوایی در سه ماهه سوم امسال از سوی مراجع قانونی امکانپذیر نیست. در این نامه تاکید شده است: در صورت دریافت نرخ‌های قطعی، گزارش‌های مالی یادشده تهیه و برای ارائه به سهامداران، منتشر خواهد شد. با این حال مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن رد ادعاهای شرکت‌های پالایشی مبنی بر تاخیر سه ماهه در اعلام نرخ فروش نفت به پالایشگاه گفت: به‌طور معمول در دوره زمانی ۳۷ و ۳۸ روزه، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، نرخ فروش نفت و فرآورده‌ها را اعلام می‌کند و پس از آن این موارد به پالایشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. عباس کاظمی دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره خودداری پالایشگاه‌ها از شفاف‌سازی صورت‌های مالی به بهانه عدم اعلام نرخ نفت خام و فرآورده‌های نفتی ازسوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: قیمت‌ها را‌ معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت تعیین می‌کند و پس از آن بی‌درنگ از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره اینکه پالایشگاه‌ها در گزارش‌های مالی جدید خود، اعلام کرده‌اند شرکت ملی پالایش و پخش نرخ‌ها را در سه ماه سوم ۹۵ اعلام نکرده است، اضافه کرد: مدت سه ماهی که شرکت‌های پالایشی اعلام کرده‌اند، درست نیست. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به‌عنوان نمونه، برای بهمن ماه باید وضعیت خریدها مشخص شود، سپس تا ۱۰ اسفند قیمت‌ها را به ما اعلام و ما نیز آن را ابلاغ می‌کنیم. در گروه بانکی در حالی که بانک‌های دولتی زیان‌های چند هزار میلیاردی در صورت‌های مالی خود به‌جا گذاشته‌اند، این‌بار دو بانک خصوصی در صورت‌های مالی ۶ ماهه ۱۰۲۲ میلیارد تومان و بانک خصوصی دیگر ۴۳ میلیارد تومان زیان ثبت کردند. این در حالی است که صورت مالی یک بانک و یک موسسه اعتباری سود نشان می‌دهد. البته این صورت‌های مالی به صورت حسابرسی نشده است اما ارقام آن تا حدود زیادی قابل اتکا است.

موسسه اعتباری کوثر مرکزی ( فعال در فرابورس) ۴۲ میلیارد و ۷۹۲ میلیون تومان و بانک کارآفرین ۱۲۷ میلیارد تومان سود داشته‌اند اما بانک پارسیان شانه‌به‌شانه بانک‌های دولتی ۱۰۲۲ میلیارد تومان زیان به ثبت رساند. بانک گردشگری (فعال دربورس) ۱۰۹۹ میلیارد و بانک ایران‌زمین (فعال در فرابوس) هم ۴۳ میلیارد تومان زیان ثبت کرده‌اند. بانک پارسیان در شرایطی به زیان ۱۰۲۲ میلیارد تومانی در ۹ ماهه امسال رسیده است که در سال گذشته ۲۶۶ میلیارد تومان سود اعلام کرده بود. زیان‌های سنگین بانک‌ها موجب افت شدید ارزش سهام بانک‌ها شد. در همین حال نگرانی معامله‌گران از بازگشایی دیگر بانک‌های متوقف نیز تداوم داشته باشد. سه بانک صادرات، اقتصادنوین و پاسارگاد هم‌اکنون در انتظار بازگشایی هستند.

در گروه فولادی معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه از کاهش هزینه تولید فولاد‌سازان با بهره‌برداری سال آینده گندله‌سازی سنگان خبر داد. امیر‌حسین نادری با اشاره به برنامه بهره‌برداری از گندله‌سازی سنگان در سال آینده، اظهار کرد: با این رویداد، هزینه شرکت‌های تولید‌کننده فولاد کاهش می‌یابد. وی ادامه داد: درحالی فولادمبارکه مقدار اندکی از نیاز به مواد اولیه را از طریق معدن سنگان و بخش عمده‌ای را از معادن چادرملو و بافق تامین می‌کند که هم اکنون این مجتمع فقط ۲ میلیون تن کنسانتره تولید می‌کند و بخش اندکی از آن توسط فولاد مبارکه خریداری می‌شود. وی ادامه داد: با این حال مجتمع معدنی سنگان در حال راه‌اندازی واحد تولید گندله است و محصول آن تا سال آینده آماده فروش می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به۲۰۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۲۰میلیارد تومان بالغ شد.