دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد ۱۵/ ۱ واحدی (معادل ۱۶/ ۰درصد) به پایان رساند و در سطح ۳/ ۸۷۱واحدی قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۲/ ۸درصد رسید.

ترمز «اپرداز» کشیده شد

شرکت آتیه داده‌پرداز روز گذشته در میان نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس قرار داشت. استارت رشد قیمتی «اپرداز» از ۲۷ بهمن خورد. پس از آن «اپرداز» طی ۸ روز معاملاتی متوالی با صف خرید مواجه بود. سهام این شرکت پس از ثبت رشد بیش از ۵۰ درصدی در روز چهارشنبه از تداوم حرکت در مسیر صعودی بازماند. در حالی‌که با صف خرید در معاملات روز چهارشنبه قیمت پایانی این سهم تا نزدیکی سقف روزانه رشد کرده بود اما عرضه‌های سنگین (به نظر می‌رسد با نیت شناسایی سود پس از رشدهای چشمگیر این سهم رخ داده است) باعث شد که آخرین معاملات این سهم تا نزدیک صفر تابلو نزول کند. بر این اساس، انتظار صف فروش درمعاملات دیروز وجود داشت. حجم نسبتا بالای معاملات دیروز این سهم (در مقایسه با کل سرمایه شرکت و همچنین سهام شناور) تلاطم قیمتی را در نزدیک کف بازه نوسان روزانه به‌دنبال داشت. در این شرایط عرضه‌ها باعث شد که این نماد معاملات دیروز را با صف فروش به پایان برساند.

رصد جهانی «زاگرس»

قیمت متانول در بازار جهانی (CFR چین) همچنان در سطوح بالای ۳۷۰ دلار در حال نوسان است. چنین قیمتی برای پتروشیمی زاگرس که بودجه خود را بر اساس نرخ ۲۹۰ دلاری تنظیم کرده بسیار مفید خواهد بود. با این حال موضوعی که تا حدودی نگرانی را میان فعالان بازار ایجاد کرده است احتمال افت قیمت متانول در پی افزایش عرضه از سوی پتروشیمی‌های داخلی و همچنین دیگر واحدهای پتروشیمی در جهان است. همچنین به احتمال کاهش تقاضا از سوی چین نیز در سال آینده اشاره می‌شود. علاوه بر این از نکاتی که اثر خود را بر بازار متانول نیز گذاشته است، انتشار اخباری از ضعف تولید «زاگرس» است. این موضوع عاملی برای تقویت اندک متانول در سطوح بالای قیمتی طی معاملات هفته گذشته در بنادر چین شده است.

دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال حدود ۱۰۲ میلیون ورقه بهادار در بیش از ۱۷ هزار نوبت معاملاتی در بازارهای شش‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر ۱۲۴ میلیارد تومان بود. در این میان ۸۰ درصد از حجم معاملات این روز فرابورس به بازار سهام (مجموع بازارهای اول، دوم، پایه و SME) تعلق گرفت به‌طوری‌که افزون بر ۸۳ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۵/ ۲۸ میلیارد تومان در این بازار دست به دست شد. نماد معاملاتی شرکت‌های آتیه داده پرداز، صنایع بهداشتی ساینا و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در صدر توجهات بازار قرار گرفتند.دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون و گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص به میزان ۴ واحد را بر دوش کشیدند. در مقابل نیز معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی خراسان و آهن و فولاد ارفع مانع از رشد بیشتر این نماگر شد.

عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نماد معاملاتی صنعت روی زنگان، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود، زرین معدن آسیا و دامداری تلیسه نمونه بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیش از ۹۱۴ هزار ورقه به ارزش ۸۶ میلیارد تومان دست به دست شد و «اخزا۷» با نقل ‌و انتقال بیش از ۱۴۲ هزار ورقه به ارزش ۱۳ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش را در این بازار به خود اختصاص داد. رصد دادوستدهای تابلو ETFها نیز نشان‌دهنده خرید و فروش بیش از ۵ میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۴۹ میلیارد ریال در این تابلو است.